ویدئو | قیمت بلیت پرواز‌های اربعین ۱۴۰۳ اعلام شد تقاضای رو به رشد عمل زیبایی | فضای مجازی مرجع تخصصی تبلیغ جراحی پلاستیک نیست با دوچرخه‌سواری از بیماری روحی و جسمی پیشگیری کنید بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی از سامانه‌های مبارزه با قاچاق تعزیرات حکومتی مصرف موادمخدر بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد زمان واریز حقوق تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری مشخص شد اعمال‌قانون ۱۳۴۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۹ خودروی متخلف توقیف شدند (۳۰ تیر ۱۴۰۳) شناسایی اولین فرد مبتلا به تب دنگی در تهران (۳۰ تیر ۱۴۰۳) راهکار‌های ساده که بدون نیاز به قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار، سرحال و هوشیار بمانید بهسازی گسترده ۱۱۰ هزار کلاس درس در تابستان ۱۴۰۳ پرداخت بخشی از پاداش پایان خدمت فرهنگیان، پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ توقف آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به دستور رئیس قوه قضائیه + ویدئو میزان ماندگاری ضد آفتاب‌ها ارتباطی به بالا بودن SPF آن ندارد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه ٣٠ تیر ١۴٠٣) | بارش باران در نیمه شمالی استان از اواخر هفته اعمال مبالغ جدید جرائم تعزیرات حکومتی از هفتم مردادماه ۱۴۰۳ بازداشت ۴۳۴۶ خرده‌فروش موادمخدر و کشف بیش‌از ۵ تُن مواد در کشور طی ۷۲ ساعت (۳۰ تیر ۱۴۰۳) مصرف زیاد قند چه ضرری برای سلامتی دارد؟ سرقت میلیاردی از یک باشگاه بدنسازی در تهران | مراقب کارت‌های بانکی‌تان باشید بازنشستگان تأمین‌اجتماعی منتظر واریز وام ۳۰ میلیون‌تومانی خود در این هفته باشند (۳۰ تیر ۱۴۰۳) انسولین قلمی «نوومیکس» به زودی وارد کشور می‌شود افزوده‌شدن بیش‌از ۲۱۳ هزار هنرجو به هنرستان‌های کشور در دولت سیزدهم
سرخط خبرها

افزوده‌شدن بیش‌از ۲۱۳ هزار هنرجو به هنرستان‌های کشور در دولت سیزدهم

  • کد خبر: ۲۳۹۹۲۱
  • ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
افزوده‌شدن بیش‌از ۲۱۳ هزار هنرجو به هنرستان‌های کشور در دولت سیزدهم
افزوده‌شدن ۲۱۳ هزار و ۸۱۴ نفر به جمعیت هنرستانی‌ها ازجمله اقداماتی بود که در دولت سیزدهم انجام شد تا دانش‌آموزان بیشتری بتوانند با مهارت‌آموزی وارد بازار کار شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با توجه به وقوع سانحه سقوط بالگرد آیت‌الله رئیسی در حین خدمت و شهادت وی و همراهانش در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، دوره چهارساله دولت سیزدهم ناتمام ماند؛ اما آیت‌الله رئیسی در مدت زمان سه‌ساله ریاست‌جمهوری، توجه ویژه‌ای به وزارت آموزش‌وپرورش و دانش‌آموزان داشت و مهارت‌آموزی و توسعه متوازن آموزش‌های مهارتی در هنرستانی‌ها به‌شدت مورد توجه دولت مردمی بود.

آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای باکیفیت، کارا و اثربخش، یکی از گزینه‌های اصلی برای رسیدن به اهداف حال و آینده کشور (توسعه همه‌جانبه و پایدار) در افق ۱۴۰۴ است که می‌تواند نیاز بازار کار در آینده را رفع کند.

در واقع براساس آموزش مهارتی در هنرستان‌ها متناسب با شرایط بومی و منطقه‌ای می‌توان اهداف توسعه پایدار و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را محقق کرد. بنابراین افزایش سهم هنرستانی ها اهمیت بسیاری دارد که آمارها در دولت سیزدهم افزایش ۱۳ درصدی هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش را نشان می‌دهد.

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در تعداد هنرستان های کشور است که پیش از انقلاب ۷۵۵ هنرستان بود و امروز به بیش از ۷۳۰۰ هنرستان افزایش یافته و شاهد رشد بیش از ۸۶۰ درصدی در تعداد هنرستان های ساخته شده هستیم و این یک افتخار بزرگ در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

آمارها نشان می‌دهد سهم توسعه آموزش‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش در سه سال تحصیلی پیش از استقرار دولت سیزدهم (سال‌های ۱۳۹۷-۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ) با وجود تلاش‌های صورت گرفته با روند افزایشی ۰.۳۵ درصد روبرو بود اما با استقرار دولت سیزدهم با تغییر رویکرد حمایتی از آموزش‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش سهم توسعه آموزش‌های فنی وحرفه‌ای وکاردانش در سه سال تحصیلی اخیر (سال‌های ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ) با اقدامات و تلاش‌های جهادی در استان‌ها به افزایش ۴.۶۸ درصدی رسیده است.

همچنین بررسی روند سه ساله جمعیت دانش‌آموزی (هنرجویی) پیش از استقرار دولت سیزدهم نشان می‌دهد که تعداد هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش از ۹۰۹ هزار و ۱۶۲ نفر در سال تحصیلی ۹۸-۹۷، به ۹۶۸ هزار و ۶۰۲ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ رسیده است که این آمار رشد ۶.۱۳ درصدی هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش را نشان می‌دهد.

در این راستا، آمارها تعداد هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش را از یک میلیون و ۲۵ هزار و ۸۱۱ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، به یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۴۱۴ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ نشان می‌دهد که براین اساس، رشد هنرجویان دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش به ۱۳.۲۴ درصد رسیده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ جمعیت دانش‌آموزی پایه‌های دهم، یازدهم ودوازدهم دوره متوسطه ۲ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۴۴۲ نفر هستند که تعداد یک میلیون و ۷۸۹ هزار و ۲۶ نفر در شاخه نظری (سهم ۶۰ درصد) و تعداد یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۴۱۶ نفر (سهم حدود ۴۰ درصد) در شاخه‌های فنی وحرفه ای (۵۶۶ هزار و ۷۱۵ هنرجو) و کاردانش (۶۱۵ هزار و ۷۰۱ هنرجو) مشغول تحصیل هستند.

در واقع با تلاش های صورت گرفته، سهم آموزش های فنی و حرفه ای در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به میزان ۲.۲ درصد در کشور افزایش یافته است. در همین راستا اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با تلاش های بسیار، افزایش ۴ درصدی را در تعداد هنرجویان هنرستان های فنی، حرفه ای و کاردانش در سال تحصیلی جاری رقم زده است.

از کل هنرجویان هنرستان‌های کشور حدود ۴۰ درصد (۴۷۷ هزار و ۳۳۷ نفر) هنرجوی دختر همچنین از کل هنرجویان کشور حدود ۱۰ درصد (۱۱۵ هزار و ۴۷۰ نفر) هنرجوی روستایی هستند.

همچنین از کل هنرجویان کشور حدود هفت درصد (۷۸ هزار و ۷۹۷ نفر) در هنرستان‌های غیرانتفاعی مشغول به تحصیل هستند و از کل هنرجویان کشور حدود ۵۳ درصد در زمینه صنعت، ۳.۰۲ درصد درزمینه کشاورزی و حدود ۱۹ درصد در زمینه خدمات و حدود ۲۶ درصد در زمینه هنر تحصیل می‌کنند.

با استقرار دولت سیزدهم با تغییر رویکرد حمایتی از آموزش های فنی وحرفه‌ای و کاردانش به‌ویژه توجه به دختران تعداد و سهم هنرجویان دختر در سه سال تحصیلی اخیر (سال های ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ) با اقدامات صورت‌گرفته در استان‌ها با روند افزایشی حدود ۲ درصد روبرو هستیم.

رشد ۱۸ درصدی هنرجویان دختر

همچنین روند سه ساله جمعیت دانش‌آموزی (هنرجویی) دختر بعد از استقرار دولت سیزدهم نشان می‌دهد که تعداد هنرجویان دختر دوره دوم متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۳۹۴ هزار و ۶۴۶ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ۴۷۷ هزار و ۳۳۷ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ رسیده است. این آمار رشد حدود ۱۸ درصدی هنرجویان دختر دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش را نشان می‌دهد.

با استقرار دولت سیزدهم با تغییر رویکرد حمایتی از آموزش‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش و توسعه عدالت و نصیب برابر آموزشی تعداد هنرجویان مناطق روستایی در سه سال تحصیلی اخیر (سال‌های ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ) با اقدامات و تلاش‌های جهادی در استان‌ها با روند افزایشی ۱۱ درصد روبرو است.

در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در راستای گسترش آموزش‌های مهارتی متناسب با نیازهای بومی در مناطق (روستایی و عشایری) تعداد ۱۱۵ هزار و ۴۷۰ روستایی و عشایری تحت پوشش مهارت آموزی قرار دارند که از این تعداد پنج هزار و ۲۰۳ نفر عشایر هستند.

همچنین تعداد هنرجویان هنرستان‌های غیردولتی در سه سال تحصیلی اخیر (سال‌های ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ) با روند افزایشی بیش از یک درصد روبرو است.

در نهایت، تدوین سیاست‌های اجرایی توسعه رشته‌ها مبتنی بر آمایش سرزمین، نیاز بازارکار حال و آینده و پیش بینی سهم کمی آموزش های فنی و حرفه‌ای وکاردانش در پایه دهم با در نظرگرفتن میانگین نرخ گذر ۵ ساله، میانگین میزان رشد ۵ ساله و ارسال مکاتبات مربوط به پیش بینی سهم کمی توسعه آموزش‌های فنی وحرفه ای و کاردانش به استان‌ها از دیگر اقدامات تحولی در دولت سیزدهم است که موجب شده است تعداد هنرستانی‌ها در کشور افزایش یابد.

اولویت آموزش و پرورش تقویت سهم هنرستان است

در این راستا محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره افزایش سهم هنرستانی‌ها اظهار کرد: اولویت آموزش و پرورش در فرآیند هدایت تحصیلی، تقویت سهم هنرستانی‌ها و در شاخه نظری تقویت و افزایش ریاضی است.

وی افزود: نمایشگاه‌هایی از قابلیت رشته‌های مختلف در استان‌ها برای معرفی مشاغل برگزار شده که دانش‌آموزان با انواع رشته‌های مهارتی آشنا شوند. اکنون مدرک دانشگاهی، زمینه‌ساز اشتغال نیست و این مهارت‌ها است که زمینه ساز اشتغال است که از طریق آموزش های هنرستانی انجام می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مشکلات چند سال گذشته کشور مساله اقتصاد است که راه حل آن، رشد اقتصادی و جهش تولید است و معتقدیم تحقق این مهم از مسیر مهارت آموزی اتفاق می‌افتد.

کاظمی یادآورشد: اگر مهارت افزایی دانش‌آموزان را بالا ببریم و مهارت شغلی را آموزش دهیم و در کنار آن به شایستگی‌های غیرفنی هم توجه کنیم، زمینه اشتغالزایی فراهم می‌شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->