آیا با وجود مخالفت یک یا چند مالک، می‌توان در فضای مشترک آپارتمان، آسانسور نصب کرد؟ جریمه نداشتن زنجیرچرخ و تجهیزات مناسب فصل در خودروها چقدر است؟ ۱۸۹ عملیات اطفای حریق توسط آتش نشانان مشهدی طی یک هفته چرا زوال عقل در سالمندانی که ضعف بینایی دارند بیشتر است؟ جزئیات آتش‌سوزی درخت گردو هزار ساله در بافت کرمان (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) تصادف سمند و تیبا در مسیر تربت حیدریه- مشهد با ۷ مصدوم (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) اعترافات تکان دهنده کیف قاپی که بخاطر نداشتن پول مواد مخدر قاتل شد آتش سوزی منزل مسکونی در خیابان پیامبر اعظم مشهد کلاهبرداری یک میلیاردی از طریق لینک جعلی ثنا در سبزوار (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) تصادف پژو ۲۰۶ با تیبا در خیابان پیروزی مشهد+جزئیات(۱۷ شهریور ۱۴۰۳) سانحه رانندگی در جاده گناباد به قائن یک کشته و ۱۰ مصدوم بر جای گذاشت (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) ویدئو | در حادثه‌ای وحشتناک یک پله برقی در چین زنی را بلعید! کاهش ۲.۵ درصدی آمار تصادفات در کشور | سرعت غیرمجاز عامل مهم تصادفات بوده است ثبت ۹۲ مورد تخلف در ایام دهه پایانی صفر در مشهد (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) کشف بیش از ۴ هزار عدد قرص مخدر و غیرمجاز از یک عطاری در مشهد افزایش ایمنی و کاهش چشمگیر تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در دهه آخر صفر (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) معاون وزیر آموزش و پرورش: ۷۰ مدرسه در خراسان‌رضوی نوسازی صنعتی شده‌اند افزایش ۲۰ درصدی تولید گندم دیم در کشور با اجرای طرح «جهش تولید» مصوبه اصلاح آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد + سند (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) مصدومیت ۱۳ نفر براثر دعوای بعد از تصادف در یزد (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) چند همت برای حل مشکل دارو لازم است؟ چالش افزایش آمار آلزایمر در ایران اصلاح پرداخت اضافه‌کار اجباری پرستاران ظرف چند روز آینده (۱۷ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

راهکارهایی برای کاهش دما در شهرها

  • کد خبر: ۲۴۰۲۵۷
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
راهکارهایی برای کاهش دما در شهرها
با افزایش موج گرما در جهان، هشدارهایی در خصوص خطر فزاینده این افزایش دما شکل می گیرد و در مواجه با این مسئله باید دید شهرهای دنیا تا چه حد توان و انعطاف پذیری مناسبی در مواجه با آن دارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آسیب پذیرترین افراد در برابر موج گرما شامل افراد مسن، افرادی با درآمد پایین‌تر که توانایی خرید تهویه مطبوع را ندارند و ساکنان بخش‌هایی از شهر با فضای سبز کمتر هستند. مناطق ساخته شده به دلیل تمرکز ساختمان‌ها و آسفالت که گرما را در طول روز جذب می‌کنند، گرمتر از حومه اطراف هستند و کاهش این «اثر جزیره گرمایی شهری» باید بخشی از برنامه‌های سازگاری آب و هوای شهر‌ها و شهرک‌ها باشد. چندین راهکار برای کاهش اثرات گرمای فزاینده وجود دارد.

کاشت درختان 

کاهش درختان به این منظور باید سال‌ها پیش از این صورت می‌گرفت، اما اکنون نیز دیر نیست. درختان سایه ایجاد کرده و از طریق تعرق نیز هوا را خنک می‌کنند. ساختمانی که در سایه درختان قرار دارد، هزینه‌های تهویه مطبوع کمتری دارد که باعث کاهش گرمای مستقیم و انتشار کربن می‌شود. درختان بهترین نقطه برای شروع خنک کردن شهر هستند.

سازه‌های مناسب

 معماری سنتی در کشور‌های گرم اغلب از طاق‌ها، ستون‌ها، آلاچیق‌ها و سایبان‌ها استفاده می‌کرده است و گمان می‌شود که با شرایط ایجاد شده شاهد اضافه شدن بیشتر این موارد باشیم. سایه‌های چوبی یا پارچه‌های آویزان شده در سرتاسر بازار‌های مراکش، یا سایبان ساخته شده در بالای یک خیابان کامل در داروین استرالیا یا بنا‌های موجود در شهر‌های ایران مانند یزد از جمله این موارد هستند.

سقف‌ها و دیوار‌های سبز 

زمانی که شیکاگو در سال ۱۹۹۵ با یک موج گرما جدی مواجه شد، یک سری اقدامات برا کاهش عوارض این پدیده صورت گرفت. یکی ار این برنامه‌ها افزودن بام‌های سبز بود. بام‌های سبز ساختمان‌ها را از گرما عایق می‌کنند و همچنین از طریق تبخیر و تعرق دمای هوا را کاهش می‌دهند. با بررسی پروژه‌ها به صورت محلی، این نوع زیرساخت سبز هزینه‌های بالایی دارد، بنابراین میبایست مقامات محلی پیشگام باشند، تخصص محلی ایجاد کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند. سنگاپور در زمینه دیوار‌های سبز پیشرو است و ساختمان‌های سرسبز بسیار زیبایی دارد.

رنگ آمیزی سقف‌ها به رنگ سفید 

رنگ‌های تیره‌تر گرمای بیشتری را جذب می‌کنند، بنابراین افزایش بازتاب ساختمان‌ها می‌تواند گرما را کاهش دهد. به همین دلیل است که در کشور‌های گرمسیری خودرو‌های سفید رنگ و در یونان ساختمان‌های سفید رنگ وجود دارد. 

خیابان‌ها و پیاده‌رو‌های خنک‌تر با الهام از سقف‌های سفید، برخی از شهرداری‌ها با رنگ‌آمیزی کل خیابان‌ها به روشی مشابه اقدام کرده اند. مطالعات نشان می‌دهد که چنین اقدامی می‌تواند تفاوت قابل توجهی در گرمایش کلی ایجاد کند، بنابراین شاید بهترین گزینه برای پارکینگ‌ها یا خیابان‌هایی باشد، که ترافیک بالایی ندارند. یک روش دیگر که در مرحله آزمایش قرار دارد، روش اسپری روی است. بیل دانستر معمار محیط زیست، ذخیره آب باران در پیاده رو‌ها را به عنوان راهی برای خنک کردن شهر پیشنهاد می‌کند. 

آب نما‌ها

آب‌نما‌ها می‌توانند به خنک کردن شهر کمک کنند. کانال‌ها و حوض‌ها اثر محدودی دارند، اما حرکت آب باعث ایجاد اسپری می‌شود و قدرت خنک‌کنندگی بیشتری دارد در برخی از ساختمان‌های سنتی یک فواره را در مرکز یک حیاط سایه‌دار قرار میداده اند و از همین روش برای کاهش دمای خانه بهره می‌گرفته اند. همین منطق را می‌توان به روش‌های دیگری نیز به کار برد، مانند ایستگاه‌های اتوبوس مه‌پاشی در چین. وین به عنوان بخشی از برنامه کول اشتراسه، خیابان‌های سرتاسر شهر را با طاق‌هایی مجهز کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->