ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت
سرخط خبرها
روایت شهرآرا از دغدغه‌های متقاضیان مقرری بیکاری

رنج‌نامه بیکاران

  • کد خبر: ۲۴۰۴۳
  • ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
رنج‌نامه بیکاران
سارا رنگیان - با لباس آبی و ماسک در راهرو ورودی ایستاده است و از مراجعان می‌پرسد که برای چه کاری آمده‌اند. ما هم می‌گوییم که برای تهیه گزارش از روند ثبت‌نام متقاضیان دریافت بیمه بیکاری آمده‌ایم. بعد از دو تماس می‌گوید که اجازه ورود به ساختمان را نداده‌اند و به‌سمت بیرون ساختمان راهنمایی‌مان می‌کند. به‌همین‌دلیل هم گفتگو با مراجعان را جلو در ورودی انجام می‌دهیم. بیشتر افرادی که هم‌صحبتمان می‌شوند، بین سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار در رفت‌وآمدند، اما جواب خاصی دریافت نکرده‌اند. نزدیک دو ماه است که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و همین موضوع برخی کسب‌و‌کار‌ها را با مشکل مواجه کرده و بیکاری برخی کارگران را به‌دنبال داشته است. حجت میرزایی، معاون امور اقتصادی وزارت کار، با تأیید این موضوع گفته است که در ۲۰‌روز گذشته نزدیک به ۶۰۰‌هزار نفر از کارگرانی که از کار بیکار شده‎اند و عمدتا مربوط به بخش خدمات هستند، درخواست برقراری مقرری بیکاری ارائه کرده‌اند. در این شرایط انتظار می‌رود تمهیداتی برای سرعت‌بخشیدن به پرداخت بیمه بیکاری در‌نظر گرفته شود.
اولین نفری که با او گفتگو می‌کنیم، خانمی سی‌و‌هفت‌ساله است. پینه‌های دستانش گواه ۱۳‌سال کار و تلاش اوست. در بخش خانه‌داری یکی از هتل‌های مشهد کار می‌کند. ۳‌فرزند دارد و با شیوع کرونا به‌اجبار خانه‌نشین شده است و حالا دست‌به‌دامن اداره کار شده و برای بیمه بیکاری به اینجا می‌آید و می‌رود. می‌گوید: گفته‌اند هتل باید مزایا و حقوقمان را پرداخت کند. قرار شد از هتل پیگیر شوم. اگر آن‌ها حقوقمان را واریز نکنند، باید برای بیمه بیکاری باز به اداره کار بیایم.
نفر بعدی، آقایی است که چندان تمایلی به گفتگو ندارد. فوق‌لیسانس است و ۱۷‌سال سابقه کار دارد در اداره‌ای که نامش را نمی‌گوید. چند وقت پیش، ماشینش را دزدیدند و خودش می‌گوید آه ندارد که با ناله سودا کند. می‌گوید: چند‌بار به اینجا آمدم و رفتم. چشمم آب نمی‌خورد که مقرری برایم واریز کنند. اصلا می‌دانی؟ این‌ها دلشان نمی‌خواهد بیمه بیکاری بدهند.
خانم دیگری هم پی بیمه بیکاری آمده است. ۸‌سال سابقه کار در مهدکودک دارد و بیشتر از یک ماه است که با تعطیلی مهدکودک‌ها او هم بیکار شده است. می‌گوید: از‌طریق سایت اقدام کردم، ولی نتوانستم اطلاعاتم را ثبت کنم. الان هم که آمده‌ام اداره کار، می‌گویند سایت قطع است؛ باز هم امتحان کن؛ اگر نتوانستی وارد سایت شوی، شنبه بیا.
سرگرم گفتگو هستیم که سرو‌صدای یکی از مراجعان که ماسک به صورت ندارد به گوش می‌رسد. بلندقامت و میان‌سال است و هرلحظه صدایش بلندتر می‌شود. درخواستش این است که مأمور حراست، تلفنی سؤالی را برایش بپرسد. مأمور هم با صدای آرام، از او می‌خواهد که ماسک تهیه کند و بعد وارد ساختمان شود. مراجع کمی آرام می‌گیرد. می‌گوید: همه پولم را به تاکسی دادم و دیگر پول ندارم که ماسک ۱۰۰۰‌تومانی را ۱۰‌هزار تومان بخرم. حتما باید این موضوع را داد بزنم و آبرویم برود؟ پول ندارم! راهش را می‌کشد و می‌رود.
خانم جوانی حرف‌هایش را تأیید می‌کند و سر تکان می‌دهد. به گفته خودش او هم چندین‌بار به اداره کار آمده است. لیسانس کامپیوتر دارد و می‌گوید: ۴‌سالی در یک کارگاه خیاطی کار کردم. قبل از کرونا نیروهایشان را اخراج می‌کردند، ولی به ما که ثابت بودیم، کاری نداشتند، اما بعد از کرونا همه‌مان را اخراج کردند. چند‌باری برای بیمه بیکاری به اداره کار آمدم، ولی فایده‌ای نداشت و آخر سر هم گفتند که بیمه احتمالا به شما تعلق نمی‌گیرد، ولی باز هم سر بزنید. از امام جمعه نامه گرفتم و آوردم اینجا، ولی فایده‌ای نداشت. سه‌شنبه همین هفته بود که سیدمحسن نظام‌خیرآبادی، مدیرکل تأمین اجتماعی استان در گفتگو با شهرآرا از انتظار این اداره‌کل برای دریافت فهرست بیمه‌شدگان تأییدشده استان که به آن‌ها بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد، گفته بود. برای دریافت پاسخ این موضوع و همچنین پیگیری گله‌های مراجعان به اداره کار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تماس گرفتیم که البته بی‌نتیجه بود با این حال محمد سنجری، چند روز پیش با بیان اینکه اطلاعات شهروندان متقاضی دریافت بیمه بیکاری از‌سوی سازمان تأمین اجتماعی در‌حال پایش است و به‌زودی واجدان شرایط دریافت بیمه بیکاری ناشی از بحران بیماری همه‌گیر در خراسان‌رضوی مشخص می‌شوند، به ایرنا گفته بود که ۲۱‌هزار و ۷۰۰‌نفر از شهروندان این استان با ثبت‌نام در سامانه بیمه بیکاری ناشی از شیوع کرونا، متقاضی این نوع بیمه شده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->