فراخوان ثبت‌نام راهنمای‌زائر افتخاری ویژه دهه پایانی صفر در مشهد درباره محبوبیت مهندس جواد شهرستانی شهردار دهه چهل مشهد بلعیدن موادمخدر در مشهد، سوداگر مرگ را راهی بیمارستان کرد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) در یکصدوهجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس (دوشنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۳) چه گذشت؟ | موحدیان: رئیس‌جمهور منتخب توجه ویژه به مشهد داشته باشد + فیلم سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: رئیس جمهور منتخب همانند شهید جمهور به جبهه مقاومت کمک کند تعامل با مردم و دفاع از مدیریت شهری | ماموریت‌های اداره کل حقوقی شهرداری مشهد «تقاطع چهارسطحی آزادگان» در مشهد؛ کلان‌پروژه‌ای بی‌نظیر در شرق کشور ترافیک سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، خیابان شیرازی و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۸ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۶۳۶ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۰ نفر در تصادفات ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۸ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۱۸ تیر ۱۴۰۳) علت لغو قطار مشهد به سرخس در شامگاه گذشته (۱۷ تیر ۱۴۰۳) چه بود؟  پلمب واحد‌های صنفی مزاحم و انبار‌های ضایعات متخلف در مشهد انتصاب سرپرست اداره کل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ثبت نام بیش از ۲۹ هزار خانواده مشهدی در سامانه سرویس مدارس «سپند» (۱۷ تیر ۱۴۰۳) آمادگی مشهد برای برگزاری مراسم‌های دهه اول محرم اکران تصاویر خادمان حسینی در قاب مفاخر در مشهد حمایت از ۵٠٠ ایستگاه صلواتی در قالب طرح «حسینیه‌ای به وسعت شهر» در مشهد روایتی تاریخی از هجوم به زائران و مجاوران حرم‌رضوی در محرم ۹ قرن پیش برگزاری جلسه هماهنگی ستاد اربعین شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | درخواست بهسازی پیاده رو بین سیدرضی ۲۵ و ۲۷ مشهد + پاسخ بهره‌برداری از مرکز دندانپزشکی شهرداری مشهد تا یک ماه دیگر
سرخط خبرها

طرح تفصیلی؛ شاید وقتی دیگر

  • کد خبر: ۲۴۰۴۶
  • ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
طرح تفصیلی؛ شاید وقتی دیگر
مسئولان امیدوارند سرنوشت طرح اطراف حرم مطهر رضوی تا ۶ ماه آینده تعیین تکلیف شود
علیرضا ظهیری - اوایل دهه ۷۰ شمسی بود که وزیر وقت مسکن و شهرسازی در دوران سازندگی طرحی کلی را با هدف رفع ناهنجاری‌های اجتماعی و ساختار نامناسب بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی ارائه کرد. پس از گذشت ۲۸ سال و عبور از ۳ دولت سازندگی، اصلاحات و مهرورزی، در سال آخر دولت تدبیر و امید هم وضعیت گویا همانند همان سال‌های اول است و در حالی که طرح‌های تفصیلی مختلفی برای این محدوده تهیه، ابلاغ و اجرا شده است، به دلیل مشکلات متعدد، این طرح‌ها به تناوب دچار تغییرات ماهوی و بازنگری شده‌اند. بازنگری جدید در طرح تفصیلی اطراف حرم مطهر از سال گذشته آغاز و پس از اینکه در آبان‌ماه سال ۹۸، توافقاتی برای تهیه طرح جدید از سوی مسئولان ملی و استانی انجام شد، دانشگاه تهران به صورت رسمی به عنوان مشاور تهیه این پروژه کار خود را شروع کرد.
با این‌حال پس از تأخیر در اجرای کار و از طرفی شیوع ویروس کرونا، عملیات اجرایی این طرح نیز مانند بسیاری از کار‌های دیگر به تأخیر افتاد تا اینکه روز سه‌شنبه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، شهردار مشهد و شماری از مدیران استانی و شهری دور یک میز جمع شدند تا به صورت عملی فرایند تهیه طرح تفصیلی جدید اطراف حرم مطهر را آغاز کنند. با این حرکت اگر دوباره اتفاقی نیفتد باید امیدوار باشیم که تا ۶ ماه آینده دانشگاه تهران طرح جدید این محدوده را تهیه کند.

تجمیع سرمایه گذاری، شهرسازی و میراث
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی نیز در جلسه هماهنگی بین دستگاهی با مشاور تهیه‌کننده طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی گفت: رعایت زمان‌بندی در تهیه و تصویب طرح، همراهی و هماهنگی کامل دستگاه‌های ذی‌ربط برای حل دغدغه‌ها و مشکلات بافت پیرامون حرم و تعیین تکلیف آن در طرح تفصیلی از مسائلی به حساب می‌آید که مورد تأکید ماست.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان‌رضوی، احمد یزدان‌پناه افزود: طرح در دست تهیه، باید ضمن ارزش‌آفرینی در بافت، پاسخ‌گوی حقوق مکتسبه گذشته نیز باشد و خروجی مطالعات طرح به‌گونه‌ای مدیریت شود که نقطه‌نظرات از منظر میراث، سرمایه‌گذاری و شهرسازی را توأمان در برگیرد و طرحی در خور جایگاه بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) در آینده رقم بخورد.
اما مدیر دفتر طرح حریم رضوی در مشهد درباره جزئیات برگزاری این جلسه به شهرآرا گفت: در این جلسه مسیر کلی و انجام فرایند تهیه طرح تفصیلی مورد بحث و بررسی مدیران قرار گرفت.

چاره اندیشی برای حقوق مکتسبه
جواد خدایی با بیان اینکه این جلسه بیشتر حالت معارفه و شروع به کار تهیه طرح را داشت افزود: با توجه به اینکه در اواخر سال گذشته کشور شرایط خاصی داشت و ویروس کرونا سبب شد بسیاری از کار‌های با تأخیر آغاز شود، شروع به کار تهیه این‌طرح هم با تأخیر انجام شد. در نهایت روز سه‌شنبه جلسه‌ای با حضور مدیران شهری و استانی تشکیل و گفتگو‌های مختلفی در این رابطه بین شهرداری و مجموعه‌های متولی این بخش انجام شد.
وی با تأکید بر اینکه موضوع بافت پیرامونی اطراف حرم مطهر، ابعاد مختلفی دارد که باید همه این‌ها بررسی شود و برای هر‌کدام به نتایج مطلوبی رسید، افزود: یکی از مسائل در این بخش حقوق مکتسبه است که باید برای این موضوع راه چاره‌ای اندیشید. مدیر دفتر طرح حریم رضوی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تهیه طرح جدید بر عهده دانشگاه تهران است، اظهار کرد: تهیه این طرح اخیرا به دانشگاه تهران ابلاغ شده است و امیدواریم با شروع این کار و رسیدن به طرحی خوب، خسارت‌ها و عقب‌ماندگی‌های قبلی جبران شود.
وی درباره زمان درنظرگرفته‌شده برای تهیه این طرح نیز گفت: براساس قراردادی که امضا شده است، زمانی ۶ ماهه برای تهیه این طرح تعیین شده است و امیدواریم طی این مدت کار به سرانجام برسد؛ هرچند که از زمان تهیه تا تصویب و ابلاغ نهایی آن، زمانی دیگر به آن اضافه خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->