سرخط خبرها

مستند گزارشگر مشهدی به تصویر کشیده شد | صدای ماندگار کشتی بر پرده سینما

  • کد خبر: ۲۴۰۵۱۹
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
مستند گزارشگر مشهدی به تصویر کشیده شد | صدای ماندگار کشتی بر پرده سینما
مستند زندگی هادی عامل در شبکه ورزش پخش شد.

به گزارش شهرآرانیوز، «یک بار دیگه قوس می‌کنه حریف خودش رو... در خاک هنرمندانه کار می‌کنه... می‌ره برای زیر یک خم... اولین امتیاز رو از حریف قدرتمند خودش می‌گیره...» این نخستین کلماتی است که با صدای ماندگار گزارشگر مشهدی روی تصویر قاب می‌بندد. تصویری از مبارزه کشتی‌گیر ایرانی با حریف روس خود در رقابت‌های جهانی ۱۹۹۸ تهران و پدر و فرزندی که در قابی نوستالژیک به تماشای این مبارزه نشستند. صدای ماندگار کشتی ایران حالا زندگی‌اش توسط مستندسازان ورزشی به تصویر کشیده شده است. یک روز زندگی هادی عامل، که خروجی‌اش مستندی ۲۳ دقیقه‌ای به نام «ندای کشتی» شده است. مستندی که در آخرین روز تیرماه سال ۱۴۰۳، از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به روی آنتن شبکه ورزش رفت و سوژه این گزارش است.

هادی عامل، مردی با صدای مخملی

ورزش کشتی خراسان از دیرباز قهرمانان و پهلوانان زیادی داشته است. آنها که نام‌شان با مدال‌های رنگاوارنگ در عرصه‌های ملی و بین‌المللی در تاریخ این رشته ورزشی ماندگار شده است. از رسول خادم‌ها و مجید خدایی‌ها بگیرید تا امیر توکلیان‌ها و ناصر زینل‌نیاها. اما در این میان صدای یکی از اهالی این رشته ورزشی است که در طول ۴۰ سال گزارش در سیمای ملی به «صدای ماندگار» بدل شده است. هادی عامل، گزارشگر نام‌آشنای این رشته ورزشی است که خودش می‌گوید ۴۰ سال است گزارش می‌کند و در طول این مدت که خودش یک عمر است ۷ بار به المپیک رفته و تجربه حضور در بیش از ۲۵۰ کشور دنیا را داشته است. مردی که خود روزی روزگاری کشتی‌گیر بود، اما به خاطر مشکل آسیب دستش از آرنج خیلی زود ۴ گوشه تشک کشتی را بوسید. عامل بعد از آن مسیر مربیگری را در پیش گرفت و تلاش کرد تا از عشقش کشتی جدا نشود. اما آن‌چه هادی عامل را به اوج شهرت خود رساند، گزارشگری کشتی با آن صدای ماندگار و تکه کلام‌های خاصش بود. تکه‌هایی که بیان‌شان از زبان عامل یک «شیر مادر و نان پدر حلالت دلاور» را برای او می‌طلبد.

مستند گزارشگر مشهدی به تصویر کشیده شد | صدای ماندگار کشتی بر پرده سینما

مردی که با صدایش شناخته می‌شود

مستند «ندای کشتی» به کارگردانی مشترک تورج کلانتری و امیر منیری و توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج ساخته شده است. سازمان سینمایی که تاکنون مسئولیت ساخت آثار مهمی در سینمای ایران، چون «ایستاده در غبار»، «بادیگارد»، «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «پرویز خان» و... را به عهده داشته است. البته این سازمان در ساخت آثار تلویزیونی، چون «پایتخت ۵» و «مستوران» نیز نقش داشته است. امیر منیری، یکی از ۲ کارگردان مستند «ندای کشتی» درباره این اثر به شهرآراورزشی می‌گوید: «سازمان اوج پیش از این هم مستند «آقای خاص» را برای محمد بنا ساخته بود و تجربه ساخت مستند‌های ورزشی را داشته است. ساخت این مستند‌ها هم با هدف آن است که در کنار مسائل قهرمانی به مسائل پهلوانی هم پرداخته شود.» وی می‌افزاید: «مستند ندای کشتی هم ساخته مشترک من و تورج کلانتری است که ایشان پیش از این تجربه ساخت مستند «کنار گود» را داشته است. مستندی که درباره مربیان حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران است.» منیری درباره شخصیت هادی عامل و ساخت مستند «ندای کشتی» اذعان می‌کند: «هادی عامل خیلی شخصیت محبوب و دوست‌‎داشتنی است. در چند روزی که با ایشان بودیم، مردم خیلی به او ابراز احساسات می‌کردند و برایم جالب است وقتی سکانس‌های حرم را می‌‎گرفتیم با وجود اینکه اواخر کرونا بود و ایشان ماسک می‌زد، اما مردم وقتی صدای ایشان را می‌شنیدند، او را می‌شناختند. جلو می‌آمدند و عکس می‌گرفتند.» منیری تصریح می‌کند: «صدای هادی عامل برای همه حس نوستالژیک دارد و احساس کردیم می‌توانیم جزییات بیشتری از زندگی او و شخصیت‌اش را به تصویر بکشیم.»

مستند گزارشگر مشهدی به تصویر کشیده شد | صدای ماندگار کشتی بر پرده سینما

رابطه عاطفی با مردم از دریچه گزارش

هادی عامل، مثل همیشه متواضعانه پاسخ شهرآراورزشی را می‌دهد و وقتی از او در خصوص پخش مستند «ندای کشتی» می‌پرسیم ابتدا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. او می‌گوید: «راستش خودم خبر ندارم.» به او می‌گوییم این چندمین مستند است که از شما ساخته شده و پاسخ می‌دهد: «این سومین مستندی است که درباره زندگی من ساخته شده است.» وی می‌افزاید: «این مستند بیشتر حالت یک روز زندگی با هادی عامل را دارد و سعی شده بود زاویه متفاوتی از زندگی من به تصویر کشیده شود.» گزارشگر مشهدی نام‌آشنای کشتی کشور خاطرنشان می‌کند: «در این مستند تلاش شده تا گوشه‌هایی از یک روز زندگی من به تصویر کشیده شود و مردم ببینند که هادی عامل هم یک آدم معمولی است و زندگی ساده‌ای دارد.» عامل خاطرنشان می‌کند: «واقعیت آن است که من همیشه برای دل مردم گزارش می‌کنم و تنها دلخوشی‌ام این است که صدا و گزارش‌هایم به دل مردم بنشیند. من از طریق گزارشگری با مردم یک رابطه عاطفی پیدا کردم که برایم بسیار ارزشمند است. وقتی مردم به من ابراز محبت می‌کنند.خیلی خوشحال می‌شوم و این افتخار من است که برای دل هم‌وطنانم گزارش می‌کنم و از مردم انرژی می‌گیرم.»

چهلمین سال گزارش با هشتمین المپیک!

مرد دوست‌داشتنی کشتی ایران می‌گوید ۴۰ سال است که گزارش می‌کند. گزارش‌هایی که تکه‌کلام‌های زیادی از آن در اذهان علاقه‌مندان به این رشته ورزشی باقی گذاشته است. اما نکته ویژه و جذاب چهلمین سال گزارشگری او این است که عامل تا یکی دو روز آینده به هشتمین المپیک‌اش اعزام می‌شود. او به عنوان گزارشگر به المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌رود تا با صدای ماندگارش، روایتی متفاوت از حضور کاروان ایران و به خصوص کاروان کشتی ایران در آوردگاه المپیک داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->