سرخط خبرها

مدرسه‌ای به وسعت ایران با «میم مثل معلم» از شبکه دو سیما

  • کد خبر: ۲۴۰۶۷۶
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
مدرسه‌ای به وسعت ایران با «میم مثل معلم» از شبکه دو سیما
«میم مثل معلم» یک برنامه استعدادیابی آموزشی ویژه معلمان است که از شبکه دو سیما و از ۲ مردادماه آغاز می‌شود؛ این برنامه سه‌شنبه تا جمعه هر هفته پخش خواهد شد.

امیرحسین شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، درخصوص برنامه «میم مثل معلم»، اظهار کرد: هرشب، چهار اجرا از شهر‌های مختلف ایران به روی صحنه می‌روند و تلاش ما این است که شاهد بهترین اجرا باشیم؛ به همین جهت دکورهایی را ساخته‌ایم و آن‌ها را به کمک معلمان فرستادیم تا با ابزار دقیق و کارشناسی که یکی از اصول و مبانی آموزش همین ابزار است، شاهد بهترین اجرا‌ها باشیم.

وی افزود: افراد با هر رشته و پایه تحصیلی می‌توانند در این برنامه شرکت کنند و محدودیتی درخصوص رشته و پایه تحصیلی وجود ندارد، اما اصل بر قدرتمندی معلمان، خلاقیت، نوآوری و هنر تدریس آن‌هاست؛ چراکه به طور کلی در این برنامه رقابت بین شیوه تدریس معلمان است که فاطمه مهاجرانی، مجید جمشیدیان و محمد حافظی‌نژاد به قضاوت شرکت‌کنندگان می‌پردازند؛ البته روی صندلی چهارم داوری که یک میز متغیر است، در هر برنامه یک داور از بزرگان عرصه آموزش‌وپرورش و تعلیم‌وتربیت حضور دارد. در این بخش، هیچ صفروصدی را نداریم؛ یعنی از گزینه‌های «سفید یا قرمز» و «خوب یا بد»، به هیچ عنوان استفاده نکردیم و بنا داشتیم که نوآوری در بخش داوری داشته باشیم و از همه مهم‌تر، ساحت مقدس و جایگاه آموزگاری و معلمی هیچ‌وقت در سکوی «خوب یا بد» و «صفر یا صد» قرار نمی‌گیرد.

مجری برنامه «میم مثل معلم» در ادامه گفت: «میم مثل معلم» یک برنامه بسیار مهیج و خاص هست که برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران ضبط و پخش می‌شود. برنامه در قالب استعدادیابی آموزشی است و رقابت جدی بین شرکت‌کنندگان ایجاد می‌شود که قضاوتش با چهار داور مطرح و صاحب‌نظر است و شرکت‌کنندگان این برنامه باید معلم باشند تا بتوانند در فضای رقابتی حضور پیدا کنند. محتوای رقابت و مسابقه، روش و فنون جدید تدریس اثرگذار است که معلمان از سراسر کشور پای در این عرصه می‌گذارند و می‌کوشند تا روش و فنون اثرگذار و تدریسی مؤثر برای فهم بهتر مفاهیم و علوم و دانش به فرزندان این سرزمین را ارائه کنند که از میان ۵۰۰ نفری که ثبت‌نام کردند، ۷۲ نفر در این برنامه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

شیخی اظهار کرد: اعتقاد من به مسئله تعلیم و تربیت و مسئله معلم یک اعتقاد عمیق و بنیانی است. به‌قول فرنگی‌ها، یک اعتقادی ایدئولوژیک است. اینک پیش از آغاز گفتار‌ها و در بدایت و مقام نخستین بحث تحول تأکید می‌شود که سخن از آموزش‌و‌پرورش سخن از مهم‌ترین موضوع تمدنی و مهم‌ترین موضوع ملی و مهم‌ترین موضوع دینی و حاکمیت است؛ چراکه آموزش‌وپرورش مهم‌ترین بخش اداری کشور است که به طور مستقیم با ۴۰ میلیون نفر از مردمان این خاک در محوریت آموزش‌وپرورش در ارتباط است. ما ۱۳ میلیون دانش‌آموز داریم که با احتساب ۲۶ میلیون نفر پدرومادرهایشان و یک میلیون معلمان و کارمندان عرصه تعلیم‌وتربیت، مجموعاً با ۴۰ میلیون نفر به طور مستقیم در ارتباط هستیم.

وی افزود: هیچ تحولی چه مثبت و چه منفی در جامعه صورت نمی‌گیرد؛ مگر اینکه معلم و دستگاه تعلیم‌وتربیت در آن نقش اساسی دارد. اگر جامعه آموزش‌وپرورش یک جامعه فعال، پرنشاط، متعهد، دارای احساس مسئولیت، مبتکر، متفکر و پرانگیزه باشد، بر سطح کشور تأثیر بنیانی خواهد گذاشت و اگر آموزش‌وپرورش در یک کشور ارتقا پیدا کند و اصلاح شود بر اقتصاد، سلامت، بهداشت، محیط زیست، مرگ‌و‌میر، زیبایی و هنر و رفتار‌های گوناگون مردم در سطح جامعه با یکدیگر و فراتر از همه این‌ها، بر دین و فلسفه و اخلاق تأثیر خواهد گذاشت.

مجری برنامه «میم مثل معلم» در ادامه گفت: آموزش‌وپرورش سنگ‌بنای آینده کشور است. ما حتی اگر بخواهیم از قافله حرکت جهانی عقب نمانیم، چه‌برسد به اینکه بخواهیم نقشی تعیین‌کننده و پیش‌رونده ایفا کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه یک نگاه اساسی به آموزش و پرورش داشته باشیم. کاری که بر دوش معلم است یکی از بزرگ‌ترین کار‌هایی است که بشر می‌تواند انجام دهد؛ تولید او مهم‌ترین تولید بوده و تولید انسان فرزانه و آگاه و کارآمد است. او کسی است که چشمه استعداد را در وجود انسان‌ها جاری می‌کند و این ماده خام انسانی را که کودک و نوجوان ماست، به یک شخصیت انسانی کارآمد، متفکر و مفید برای جامعه، کشور و تاریخ تبدیل می‌کند. تشکیل هویت نسل جدید به دست معلم است. در واقع پایه‌ریز تمدن نوین معلمان هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، این برنامه به‌کارگردانی علیرضا سهولی، تهیه‌کنندگی و اجرای دکتر علی عبدالعالی و اجرای دوم امیرحسین شیخی نخبه المپیادی و برگزیده جشنواره خوارزمی کشور، از ۲ مرداد، سه‌شنبه تا جمعه هرهفته ساعت ۱۷:۱۵ از شبکه ۲ سیما پخش می‌شود و بازپخش آن حوالی ساعت ۱۲ شب خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->