واکنش نمایندگی ایران به دروغ‌پردازی اسرائیل علیه تهران در المپیک یاوه گویی ترامپ درباره ترور احتمالی خودش و ایران نشست استانداران با حضور وزیر کشور در مشهد برگزار شد شکست خفت بار رژیم صهیونیستی در پروژه غرق کردن تونل‌های غزه کشته‌های ارتش اسراییل به ۶۸۷ نفر رسید هدیه متفاوت دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به مسعود پزشکیان رهبر معظم انقلاب: جریان جهانی حمایت از فلسطین متاثر از روح انقلاب اسلامی است+فیلم نخست وزیر پاکستان: تهدید‌های تروریستی از کشور‌های همسایه را تحمل نمی‌کنیم عربستان از پروژه‌های بلند پروازانه دست می‌کشد اخلاقی: نباید با مرزبندی میان مجلس و دولت این دو قوه را به سمت تنش ببریم پادشاه اردن پارلمان این کشور را منحل کرد هشدارها درباره تشدید عضوگیری آنلاین داعش از میان نوجوانان اروپا ایران از توافق حاصله در مورد یمن استقبال کرد مدافعان «سوباشی» با رشادت و ازخودگذشتگی، امنیت کشور را حفظ کردند وحیدی: ماندگاری زائران اربعین در کشور عراق بیشتر از ۷ روز نباشد گزینه‌های ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مشخص شدند وزارت دفاع ارمنستان گزارش‌ها درباره امضای قرارداد تسلیحاتی با ایران را تکذیب کرد مقامات آذربایجان و رژیم صهیونیستی درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند پوتین با اسد در کاخ کرملین دیدار کرد عملکرد جاوید رحمان به گزارش ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران
سرخط خبرها

عربستان از پروژه‌های بلند پروازانه دست می‌کشد

  • کد خبر: ۲۴۱۱۳۷
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
عربستان از پروژه‌های بلند پروازانه دست می‌کشد
عربستان با تغییر مدیر صندوق سرمایه گذاری نشان داد که قصد دارد در سیاست مبتنی بر طرح‌های بلندپروازنه تجدیدنظر نماید تا مانع از نابودی دارایی‌هایش شود. غربی‌ها با هدف به چنگ آوردن دارایی‌های عربستان درباره این طرح‌های بلندپروازانه بزرگنمایی می‌کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، «فهد السیف»، به عنوان رئیس راهبرد‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی که مرکز مدیریت دارایی‌های سعودی است، تعیین شد. تاسیس صندوق سرمایه گذاری عمومی در عربستان سعودی به بیش از ۵۰ سال قبل باز می‌گردد. در سال ۱۹۷۱ میلادی طی فرمان سلطنتی از سوی ملک فیصل این صندوق شروع به فعالیت کرد. در دهه‌های پیشین صندوق مزبور بیشتر محلی برای سرمایه‌گذاری‌های کلان بود، اما تاثیر چندانی نداشت؛ ولی از سال ۲۰۱۵ با آغاز سیاست‌های جدید محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و چشم‌انداز ۲۰۳۰ این صندوق نقش جدی‌تری در اقتصاد سعودی ایفاء می‌کند.

تعیین فهد السیف درحالی است که گزارش‌هایی درباره عقب‌نشینی عربستان از طرح‌های بلندپروازنه از جمله پروژه «نئوم» مطرح شده است. در همین راستا روزنامه «العرب» در گزارشی در این خصوص تصریح می‌کند که فهد السیف برای تعدیل در پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ به صندوق سرمایه‌گذاری سعودی آمده است.

براساس گزارش «القدس العربی»، رئیس جدید صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان به دنبال تعدیل و خروج از برخی پروژه‌های بزرگ خواهد رفت که احتمالا مهم‌ترین آن تعدیل و تغییر در پروژه نئوم است که با نیاز به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیاردی، بزرگترین و مهمترین پروژه سرمایه‌گذاری عربستان سعودی محسوب می‌شود.

همچنین «فهدالسیف» در راستای کاهش هزینه‌های پرداختی از صندوق سرمایه گذاری، برخی از قرارداد‌های شرکت‌های مشاوره که اغلب آمریکایی هستند را تمدید نخواهد کرد. علاوه بر این، صندوق سرمایه‌گذاری عربستان ۳.۵ میلیارد دلار از اوراق قرضه خود را فروخته است تا بودجه جاری در این صندوق را افزایش دهد.

این تغییرات درحالی است که براساس گزارش وبسایت «الحره»، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان در سال ۲۰۲۲ خسارتی بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار به ثبت رسانده است. همزمان در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی درباره ناپدید شدن «یاسر الرمیان»، مدیر اجرایی پیشین صندوق مزبور منتشر شده است.

انتصاب فهد السیف درحالی است که «محمد الجدعان»، وزیر اقتصاد عربستان در مصاحبه‌ای در آوریل امسال در حاشیه همایش اقتصادی داووس صحرا اذعان کرده بود که در اجرای پروژه ۲۰۳۰ با مشکلاتی مواجه شده است. محمد بن سلمان هم در مصاحبه با فاکس نیوز گفته بود که از اصلاح و تغییر مسیر در روند اجرای ۲۰۳۰ ابایی ندارد.

علاوه براین سعودی‌ها ۸ درصد دیگر از سهام آرامکو را نیز به عنوان دارایی در این صندوق وارد کرده‌اند تا در مجموع سهام قابل فروش آرامکو در این صندوق به ۱۶ درصد برسد. آرامکو بزرگترین دارایی عربستان است و یکی از ایده‌های محمد بن سلمان از ابتدای به قدرت رسیدن فروش این شرکت و استفاده از سرمایه آن در بازار‌های مالی جهانی بوده است که البته این امر با مخالفت تکنوکرات‌های سعودی همراه شد و تاکنون تنها ۱۶ درصد از سهام آن برای فروش آزاد شده است.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (صندوق الاستثمارات العامة) مهمترین مرکز پس‌انداز درآمد‌های نفتی عربستان است. این درآمد‌ها تحت هدایت مدیر راهبردی این صندوق عمدتا در بازار‌های آمریکا، انگلیس و... در قالب اوراق قرضه، سهام شرکت‌های بزرگ، املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری می‌شوند. این صندوق در چهار شهر ریاض، هنگ کنگ، لندن و نیویورک دفتر دائمی دارد. این مسئله نشان از توجه این صندوق به مراکز سرمایه‌گذاری جهانی و تلاشی است که سران سعودی برای پیوستن به نظام مالی جهانی انجام می‌دهند.

در سال‌های اخیر ولیعهد جدید عربستان با انتصاب «یاسر الرمیان» که از مدیران ارشد «سافت بانک» بود، تلاش کرد تا ایده‌های بلندپروازنه را به اجرا درآورد که این امر با استقبال و بزرگنمایی رسانه‌های غربی همراه بود. رسانه‌های غربی از این اصلاحات با عنوان دروازه‌های ورود به تمدن توسط محمد بن سلمان یاد می‌کردند، اما طی سال‌های اخیر نشانه‌هایی جدی درباره از به باد رفتن بخش مهمی از دارایی‌های سعودی تحت عنوان این پروژه‌ها مطرح شده است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->