آژیر خطر در شمال اراضی اشغالی به صدا درآمد (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) حمله پهپادی ترکیه به شبه نظامیان کُرد در سوریه (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) پزشکیان: دستگاه‌ها به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران حسینی عمل کنند رزمنده حزب الله در حمله تروریستی اسرائیل به شهادت رسید آیا وزارت راه و شهرسازی تفکیک خواهد شد؟ دیپلمات‌های ارشد ایران و پاکستان درباره شهادت هنیه و تحولات غزه رایزنی کردند سفارت ایران در بیروت: دستی که به سمت لبنان دراز شود، قطع خواهد شد جلسه ستاد اربعین به ریاست پزشکیان تشکیل شد + فیلم اطلاعیه شماره ۳ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی ترور شهید هنیه صادر شد | انجام عملیات تروریستی با شلیک پرتابه کوتاه برد آمریکا درباره هدیه ۱۰ میلیون دلاری مصر به ترامپ به صورت محرمانه تحقیق می‌کند آیت‌الله علم‌الهدی: فرهنگ میزبانی، اصل هویتی مردم مشهد مقدس است سازمان بازرسی کشور مسئله آب‌رسانی به روستا‌ها را بررسی می‌کند ولایت مداری و دولت یاری بیمه معلمان مدارس غیردولتی با ۳۰ ساعت کار در هفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی سخت و کوبنده خواهد بود فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: ترور ناجوانمردانه رهبران جبهه مقاومت، نمایانگر ضعف رژیم صهیونیستی است انتقاد نیویورک‌تایمز از خودسری نتانیاهو انتخاب گزینه‌های ریاست کمیسیون اصل‌۹۰ در هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم یک قلاده توله پلنگ در نکا نجات یافت (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) + عکس ورودی پرونده به دیوان عدالت اداری کشور طی ۲ سال اخیر کاهش یافته است موافقت ترامپ برای مناظره با کامالا هریس در سپتامبر
سرخط خبرها

آیت‌الله علم‌الهدی: فرهنگ میزبانی، اصل هویتی مردم مشهد مقدس است

  • کد خبر: ۲۴۲۸۰۹
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
آیت‌الله علم‌الهدی: فرهنگ میزبانی، اصل هویتی مردم مشهد مقدس است
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی گفت: مشهدی‌ها زائر امام‌رضا(ع) را مهمان خود می‌دانند و این مسئله، موضوعی است که بیش‌از همه درون‌مایه مردمی دارد؛ بنابراین سیاست‌گذاری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، باید طوری باشد که این هویت مردمی را به یک امر سازمانی و تکلیفی تبدیل نکند.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در دیدار با اعضای بنیاد ملی «زائر» که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، به‌میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی برگزار شد، با تأکید بر ضرورت آماده‌سازی همه ظرفیت‌ها برای میزبانی از زائران دهه آخر صفر امسال اظهار کرد: در ایام زیارتی، بسیاری از مردم مشهد رسم دارند از همه‌ امکانات خود برای میزبانی از زائران علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) مایه بگذارند. حتی بعضی‌ها خانه‌هایشان را به روی زائران باز می‌گذارند و از سه روز تا یک هفته، با غذا و مکان استراحت از آن‌ها پذیرایی می‌کنند. این رسم میزبانی، هویت مشهدی‌هاست و اگر سیاست تشویقی و حمایتی دراین‌باره در دستورکار قرار می‌گیرد، باید به این نکته توجه شود که زمینه اخلاص را برای مردم از بین نبرد.

وی افزود: فرهنگ میزبانی از قدیم‌الایام در بین مردم مشهد ریشه داشته است. مشهدی‌ها زائر امام‌رضا(ع) را مهمان خود می‌دانند و این مسئله، موضوعی است که بیش‌از همه درون‌مایه مردمی دارد؛ بنابراین سیاست‌گذاری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، باید طوری باشد که این هویت مردمی را به یک امر سازمانی و تکلیفی تبدیل نکند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: بنیاد بین‌المللی «زائر» این ظرفیت را دارد که تسهیلات قانونی حداکثری را برای همکاری دستگاه‌ها پای کار بیاورد. از خیران گرفته تا سازمان‌های متولی، هر جریانی که می‌تواند گره از کار زائر امام‌رضا(ع) باز کند، اولاً مکلف است وارد میدان شود و دوماً در مسیر این ادای تکلیف، بدون شک از ظرفیت‌های قانونی بنیاد زائر نیز بهره‌مند خواهد شد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اولویت امروز بنیاد زائر این است که امور جاری مربوط به حوزه خدمت را به قانون تبدیل کند. خیلی مهم است این کار‌هایی که گاهی اوقات به صورت غیرانتفاعی و براساس اخلاص خیران انجام می‌شود، پشتوانه قانونی و سازمان‌دهی‌شده پیدا کند. به طور مثال، شهرداری مشهد در همین بحث نرخ‌گذاری بر اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت و اجرای قوانین ساخت‌وساز این اماکن خیلی خوب وارد عمل شد تا جایی که تابه‌امروز، هر زمینی متعلق به شهرداری بوده، به سروسامان رسیده است. سازوکار‌های قانونی، راهکار رسمی‌شدن فعالیت‌های بنیاد زائر است تا دوره عملکرد بنیاد دیگر محدود به طول عمر بابرکت یک خیر خاص نباشد.

بیش‌از ۳۳۰ هزار مترمربع زائرسرا

در ابتدای این دیدار، حسین عابدی، رئیس بنیاد ملی «زائر»، نیز ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مراکز اقامت ارزان‌قیمت زائران در مناطق مختلف مشهدالرضا(ع) تصریح کرد: به طور کلی، مجموع زیربنای زائرسرا‌های درحال‌ساخت بیش از ۳۳۰‌ هزار مترمربع است و اگرچه این مراکز در گستره شهر مشهد پراکنده شده‌اند، می‌توان گفت که در جانمایی این پروژه‌ها، تمرکز اصلی بر مناطق پیرامونی حرم مطهر رضوی بوده است.

وی تأکید کرد: امروزه مناطق ۴، ۵، ۸ و منطقه ثامن، میزبان بخش عمده این مراکز اسکان زائران هستند. بزرگ‌ترین پروژه‌های درحال‌احداث از نظر زمین به‌ترتیب متعلق به زائرسرای اصفهانی‌ها با ۶۵۰۰ متر زیربنا، زائرسرای مهررضا(ع) با ۱۵۱۷ متر زیربنا و زائرسرای استان سیستان‌وبلوچستان با ۱۳۶۳ متر زیربناست که در یک نمونه، پروژه اصفهانی‌ها مشتمل بر ۲۶۹ اتاق اقامت است و تا حد زیادی از مشکل اسکان زائران گره‌گشایی می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->