رازهای صنعت خودروسازی ایران در کتاب «پیکان سرنوشت ما» عمو پورنگ با «لالایی» در شبکه نمایش خانگی نیوشا ضیغمی با «شهر گربه‌ها ۲» در راه سینما درباره سریال «غریبه» با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی + خلاصه داستان حامد بهداد با کمدی «مفت‌بر» به سینما‌ها می‌آید حکایت جوان اول و جوان دوم ترسوی جذاب | نگاهی به شخصیت‌پردازی در سریال «داریوش» تحول تا قهرمانی | نگاهی به سریال «فراری»، ساخته امیر داسارگر هفت سریال در دنیای «بازی تاج و تخت» روایت‌های هنرمندانه از طبیعت ایران در «جلوه‌های خاک و آفتاب» هیچ چیز و هیچ کس بچه‌ها را به آموختن ترغیب نمی‌کند سریال «رویان» با بازی مریم مومن در مسیر تولید درخواست مسعود ده نمکی برای ساخت «اخراجی‌ها ۴» رونمایی از دو کتاب همزمان با سالروز گرامیداشت شهدای مدافع حرم «بازی»، فرصتی برای تجربه | درباره کتاب «بازی: چگونه بازی به مغز ما شکل می‌دهد» «برادر کوچک من»، نفسی تازه برای سینمای خراسان‌ رضوی رقابت مستند «نفس» در ایتالیا
سرخط خبرها

رازهای صنعت خودروسازی ایران در کتاب «پیکان سرنوشت ما»

  • کد خبر: ۲۴۳۳۹۷
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
رازهای صنعت خودروسازی ایران در کتاب «پیکان سرنوشت ما»
 کتاب «پیکان سرنوشت ما» اثر مهدی خیامی در سلسله نشست های معرفی آثار مکتوب در مشهد به همت مجموعه «چارسوی مشهد» و با همکاری «مکتب بافت» بررسی شد.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز؛ این کتاب با بهره‌گیری از خاطرات احمد خیامی، یکی از بنیان‌گذاران صنعت خودرو روایتی جذاب و آموزنده از چالش‌ها و موفقیت‌های صنعت خودرو در ایران ارائه می‌دهد.

در این کتاب خوانندگان با ابعاد مختلفی از کارآفرینی در ایران آشنا می‌شوند و از نزدیک شاهد تلاش‌های احمد خیامی برای ایجاد یک صنعت خودروسازی بومی هستند. همچنین، کتاب "پیکان سرنوشت ما" به بررسی تأثیر عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر صنعت خودرو در ایران می‌پردازد و تصویری روشن از وضعیت این صنعت در دهه‌های گذشته ارائه می‌دهد.

 کارآفرینی در ایران از بازار آغاز شده است

 مهندس آل شیخ، پژوهشگر توسعه، در این نشست و در تحلیل خود از روند کارآفرینی در ایران، به ریشه‌های تاریخی و چالش‌های موجود در این حوزه پرداخت.

 وی با اشاره به اینکه کارآفرینی در ایران از بازار به صنعت منتقل شده است، تأکید کرد: بسیاری از کارآفرینان اولیه افرادی بودند که در ابتدا به فعالیت تجاری در بازار مشغول بودند.

آل شیخ با بررسی تاریخ کارآفرینی در ایران، به دوران صفویه و قاجار  و به ناامنی، بسته بودن مرزها و مداخلات دولت در آن دوره‌ها به عنوان موانع اصلی رشد کارآفرینی اشاره کرد.

 وی با استناد به کتاب پیکان سرنوشت ما به دوره مشروطیت و پس از جنگ جهانی دوم به عنوان دوره‌هایی با رشد قابل توجه کارآفرینی یاد کرد.

این پژوهشگر با اشاره به نقش مهندس خیامی در توسعه قطعه‌سازی در خراسان، به اهمیت الگوهای موفق در کارآفرینی تأکید کرد. 

وی همچنین به چالش‌های کنونی کارآفرینی در ایران مانند پیچیدگی قوانین، نیاز به اخذ مجوزهای متعدد و نوسانات اقتصادی اشاره کرد.

آل شیخ در پایان بر اساس کتاب پیکان سرنوشت به تقابل سنت و مدرنیته در فرآیند صنعتی شدن ایران  و به عنوان مثال به استفاده همزمان از کار و درشکه در کنار صنایع نوپا اشاره کرد.

در ادامه مهندس رضا خیامی ضمن بیان خاطرات و پیشینه ورود خود به صنعت خودروسازی  گفت: احمد خیامی در کتاب «پیکان سرنوشت ما» توضیح می‌دهد که برای تأسیس کارخانه ایران ناسیونال با امکانات آن زمان چقدر دچار رنج و مشقت شده‌اند و خرید، انتقال و نصب تأسیسات و تجهیزات کارخانه و حتی انتخاب نوع خودرو برای تولید، هر کدام برای خود داستان مفصل و مشکلاتی داشته‌است.

گفتنی است، کتاب پیکان سرنوشت ما به ثبت بخش مهمی از تاریخ توسعه‌ صنعتی ایران کمک کرده است و توسط پسرش مهدی خیامی گردآوری و نگارش و توسط انتشارات نی منتشر شده است .

 این کتاب در چهار بخش اصلی تنظیم شده است. ابتدا مقدمه‌ای از علی‌اصغر سعیدی آمده که در آن، به اهمیت کتاب و خلاصه‌ای از محتوای آن پرداخته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->