شعر افشین علا خطاب به رژیم صهیونی | عاقبت بیت‌المقدس را رها خواهیم کرد فریبرز عرب‌نیا: ترجیح می‌دهم در کنار مردم کشور عزیزم باشم + فیلم سریال محرمی «جایی برای همه» روی آنتن شبکه دو + زمان پخش آمار فروش سینماها در روزهای جنگ بین اسرائیل و ایران اکران سیار فیلم‌های کودکانه در مشهد کارگردان فیلم بعدی «جیمز باند» مشخص شد «کاتیا فولمر» ایران‌شناس آلمانی درگذشت فصل پایانی سریال «اسکویید گیم» در راه است تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۴) + زمان پخش قدردانی سخنگوی پلیس از اصحاب قلم در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران | عزیزان رسانه، گل کاشتید، دستانتان را می‌بوسم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد برای جبران خسارات گروه‌های موسیقی و نمایشی اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک تهران در میدان آزادی حسام خلیل‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر امروز هنری هست، میراث شهیدان است فیلم‌های آخر هفته تلویزیون (۵ و ۶ تیر ۱۴۰۴) + شبکه و زمان پخش سیمای محرم ۱۴۰۴ | معرفی برنامه‌های ویژه تلویزیون همراه با زمان پخش چرا توزیع سریال «شکارگاه» به تعویق افتاد؟ فرصت تماشای فیلم با قیمت نیم‌بها تا کی ادامه دارد؟ شعر‌هایی به‌مثابه موشک | شاعران مشهدی در کنار مدافعان وطن ایستادند
سرخط خبرها

غسان کنفانی و سلوک انقلابی

  • کد خبر: ۲۴۳۴۶۵
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸
غسان کنفانی و سلوک انقلابی
اگر بخواهیم پنج شخصیت تأثیرگذار حوزه ادبیات مقاومت فلسطین را نام ببریم، قطعا یکی کنفانی است که آثارش تاکنون به ۲۸ زبان ترجمه شده است.

۸ ژوئیه ۱۹۷۲، در یکی از خیابان‌های بیروت، اتومبیل سخنگوی «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» منفجر شد و سخنگو و دختر خواهرش درجا جان باختند و به یکی از اولین قربانیان ترور هدفمند صهیونیست‌ها در جریان مقاومت فلسطین تبدیل شدند. این فرد کسی نبود جز غسان کنفانی، ادیب، نویسنده، رمان نویس، منتقد ادبی و روزنامه نگار مشهور فلسطینی که در آن زمان یکی از مشهورترین مبارزان فلسطینی و اندیشه ورزان مقاومت شناخته می‌شد.

اگر بخواهیم پنج شخصیت تأثیرگذار حوزه ادبیات مقاومت فلسطین را نام ببریم، قطعا یکی کنفانی است که آثارش تاکنون به ۲۸ زبان ترجمه شده است؛ البته ترور او و شهرتش به این واسطه در پررنگ ترشدن شخصیت ادبی اش و انتشار وسیع آثارش تأثیر بسزایی داشته است. اهمیت پرداخت به شخصیت‌هایی از این دست هم صرفا ازباب ویژگی‌های ادبی آثار ایشان نیست؛ نقطه پررنگ ترْ حضور میدانی امثال کنفانی برای پوشاندن لباس عمل به یک ایدئولوژی است که یا اصلا مبدع آن بوده اند یا در مقام مروجْ آن را درمیان ملت خود بسط داده اند.

نکته قابل توجه آن است که جایگاه این دست از ادیبان با آنان که به واسطه خلق و تألیف آثاری درراستای مخالفت با استبداد و استعمار به زندان و تبعید و مهاجرت محکوم می‌شوند تفاوت ماهوی دارد، چه اینکه اثر ادبی در دستان ادبای میدانی‌ای همچون کنفانی به مثابه سلاحی است که کاملا درخدمت مبارزه حزبی و سیاسی است و هدفی مشخص دارد، اما دسته دوم، غالبا، نگاه کل نگرانه تری به موضوع موردنقد دارند و تجربه شخصی شان هم درمواجهه با مقوله ظلم در خلق اثر انتقادی بسیار اثرگذار است. 

نکته مهم دیگر در همین راستا نقض اتهام عافیت طلبی ادبا، و وجه خیال انگیز یا ــ به تعبیر دیگرــ رمانتیک ادبیات در موضوعات سیاسی اجتماعی و به خصوص مسئله مقاومت است، تصوری نه چندان منطبق بر واقعیت که بنا بر آن جریان روشنفکری یا اساسا هزینه‌ای برای مبارزه پرداخت نمی‌کند و یا اینکه در بسیاری اوقات از جریان اجتماعی فاصله می‌گیرد و هم گام با خیابان دغدغه‌های جامعه را پیگیری نمی‌کند. 

دست کم، حضور کنفانی به عنوان سخنگوی «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» و نقش او ــ به طور ویژه ــ در عملیات فرودگاه لود (بن گوریون) اسرائیل که درنهایت به قیمت جانش تمام شد این تصور از حوزه ادبیات مقاومت فلسطین را باطل می‌کند؛ و از همین روست که انیس صایغ، منتقد و متفکر عرب، غسان کنفانی و کار او را چنین توصیف می‌کند: «اساسا، مبارزه برای آزادی از دور ممکن نیست، چنان که نوشتار انقلابی ــ به یک معناــ کار و سرگرمی و قناعت و لذت و رنج درآنِ واحد است و، اگر در سلوک روزانه فرد تبلور نیابد، معنی ندارد. سلوک انقلابی کنفانی وسط بازی و تأخیر و تردید و استراحت را برنمی تابد و نه دیپلماسی را می‌شناسد و نه سازش و دروغ و لبخند‌های فریبنده را.»

غسان کنفانی و سلوک انقلابی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->