قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۷ تیر ۱۴۰۳) | پیشتازی هر گرم طلا در کانال ۳.۴ میلیون تومان قیمت خودرو‌های خارجی امروز در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۳) | جک جی ۴، ۸۳۰ میلیون تومان قیمت خودرو‌های داخلی در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷، ۸۰۸ میلیون تومان شد ارزهای دیجیتال نزولی شدند (۷ تیر ۱۴۰۳) تجربه دلار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره‌های گذشته چه بود؟ پیاز و سیب زمینی کیلویی چند؟ | قیمت انواع میوه و صیفی جات در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۳) متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟ قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو در تیرماه ۱۴۰۳ مشخص شد+ جدول با ۱۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق، تابستان امسال قطعی برق نداریم قیمت جدیدترین موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در بازار چقدر است؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ شناسایی شبکه توزیع خارج از شبکه نوار تست قند خون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟
سرخط خبرها
قرمزی نقشه بازار در روز سبزپوشی شاخص کل

ریزش قیمت در ۱۷۸ نماد بورسی/ بهترین استراتژی برای معامله‌کردن در روز‌های پیش‌رو بازار سرمایه چیست؟

  • کد خبر: ۲۴۳۵۷
  • ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
ریزش قیمت در ۱۷۸ نماد بورسی/ بهترین استراتژی برای معامله‌کردن در روز‌های پیش‌رو بازار سرمایه چیست؟

مسعود سلطانی/ شهرآرانیوز- امروز شاخص کل بورس باز هم بیش از ۲۰ هزار واحد رشد کرد تا پرونده فروردین ماه برای بورس با ۳۵ درصد رشد بسته شود. اتفاقی که اکنون سوالات و نگرانی‌هایی را درباره حبابی شدن بازار ایجاد کرده است و البته هشدار پژوهشگران علوم اقتصادی و فعالان رسانه را در پی داشته است. این هشدار‌ها از سوی برخی معامله‌گران حقیقی در بازار سرمایه به خصوص افراد تازه وارد جدی گرفته شده و این سوال را به وجود آورده که «بهترین استراتژی معاملاتی در این روز‌ها چیست؟». سوالی که سعی کردیم در این گزارش به آن پاسخ دهیم.

رفتار بازار در آخرین روز فروردین

امروز شاخص کل بورس با رشد ۲۲ هزار و ۲۷۷ واحدی یک روز به یاد ماندنی را برای معامله‌گران ساخت و موجب شد که نماگر اصلی بازار ۳.۳۳ درصد رشد کند. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۵۰۸۶ واحد رشد معادل ۲.۱۸ درصد صعود را تجربه کرد.

رشد کمتر شاخص کل هم‌وزن نسبت به شاخص کل نشان می‌دهد که سهام شرکت‌های کوچک در مقایسه با سهام ۵۰ شرکت بزرگ و شاخص ساز رشد کمتری داشته است که این موضوع برای معامله‌گران حرفه‌ای نوعی سیگنال برای تعیین استراتژی معاملاتی محسوب می‌شود.


خبر مرتبط: شاخص‌های بورسی آسیا ریزش کرد


هیجان ناشی از سبزپوشی بازار در نخستین روز هفته باعث شد که تا حدود ساعت ۱۰ و نیم نقشه بازار کاملا سبز باشد. این موضوع باعث شد که بر خلاف روال در روز‌های عادی آخرین قیمت معاملاتی در اغلب نماد‌های کمتر از قیمت پایانی (میانگین قیمت معاملات انجام شده در روز) باشد.

برخی از نماد‌ها تا حدود ساعت ۱۱ با نرخ مثبت معامله شدند و در ساعات پایانی منفی شدند. این موضوع باعث شد که در ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه و همزمان با بستن شدن پنجره معاملاتی آخرین قیمت معامله شده در ۱۷۸ نماد بورس منفی و تنها در ۱۵۴ نماد مثبت باشد. همچنین در فرابورس نیز قیمت آخرین معامله در ۱۳۰ نماد منفی و در ۱۶۱ نماد مثبت شد. این در حالی است که تا ساعت ۱۱ که هیجان بر بازار حاکم بود بیش از ۸۰ درصد نماد‌ها در بورس و فرابورس با درصد رشد مثبت معامله شده بودند.


خبر مرتبط: پاساژ‌ها و مجتمع‌های تجاری از اول اردیبهشت بازگشایی می‌شود


ریزش احتمالی شاخص کل در نخستین روز اردیبهشت

در انتهای روز معاملاتی برای ۸۳ نماد صف فروش تشکیل شد و ۲۱ نماد در آستانه صف فروش قرار گرفتند. البته معامله‌گران در ۱۰۱ نماد در صف خرید نشستند. البته این گزارش در حالی نوشته می‌شود که معاملات در ۴ نماد عرضه اولیه‌ای (تملت، زکوثر، شستا و شگویا) خارج از تایم بازار جاری است.

لازم به ذکر است که در مجموع بازار بورس و فرابورس آخرین قیمت معاملاتی در ۲۸۹ نماد بیش از ۲ درصد کمتر از قیمت پایانی بود؛ که این موضوع نشان می‌دهد در روز معاملاتی فردا دوشنبه احتمالا باید منتظر ریزش شاخص کل بورس و منفی شدن نیمی از نماد‌ها در بازار باشیم. با این اتفاق ترمز رشد شاخص کل در نخستین روز از اردیبهشت ماه کشیده خواهد شد.

بهترین استراتژی معاملاتی

اغلب تحلیل‌گران و فعالان بازار سرمایه معتقدند رشد بازار در این روز‌ها تحت تاثیر هجوم نقدینگی برای سرمایه گذاری در بورس است. البته عوامل دیگری همچون تورم و افزایش نرخ ارز نیز دو عامل مهم دیگر برای رشد بازار است که به صورت بنیادی همیشه موجب رشد بازار سرمایه شده است.

با این حال به نظر می‌رسد امروز یکشنبه، برخی از معامله‌گران حرفه‌ای به منظور حفظ سود اقدام به فروش سهام خود کرده و همین موضوع باعث شد که در ساعات پایانی روز معاملاتی یکشنبه شاهد ریزش قیمت‌ها در اغلب نماد‌ها باشیم. اتفاقی که باعث شد آخرین قیمت معاملاتی در ۲۸۹ نماد بیش از ۲ درصد کمتر از قیمت پایانی باشد.

بدون تردید در شرایطی که هشدار‌ها درباره رشد حبابی بازار مدام به گوش می‌رسد معامله‌گران باید با وسواس بیشتر نسبت به انتخاب سهم اقدام کنند. در این شرایط خرید نماد‌هایی که از نظر بنیادی وضعیت خوبی دارند باید در اولویت قرار گیرد. نماد‌هایی که P/E (نسبت قیمت به سود) پایینی دارند و به صورت شفاف گزارش عملکرد و میزان سوددهی‌شان را در سامانه کدال منتشر می‌کنند، گزینه‌های کم‌ریسک‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->