معاون پارلمانی پزشکیان: لیست وزرای پیشنهادی یکشنبه تقدیم مجلس می‌شود تمجید رهبر معظم انقلاب از سخنان باصلابت عروس شهید هنیه + فیلم وزرای خارجه، دفاع و اطلاعات دولت پزشکیان چه کسانی هستند؟ + اسامی باقری کنی در پیامی به یحیی السنوار: به برکت جهاد مردم فلسطین، مقاومت به گزینه راهبردی تبدیل شده است کنعانی: فقط فشار و اقدام قاطع، اسرائیل را ملزم به تمکین از قوانین بین‌المللی می‌کند ضرورتِ جبهه سازی علیه ترور و جنایت پیگیری ویژه موضوع برخورد با دو خانم بدحجاب در تهران توسط سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مشروعیت اقدام نظامی ایران از منظر حقوق بین‌الملل وزیر کشور با حضور در مرز چذابه از زیرساخت‌های مرزی بازدید کرد (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) مدافعان حرم در نگاه رهبر انقلاب: آنها شگفت‌انگیز هستند + فیلم بایدن: بعید است در صورت شکست ترامپ انتقال قدرت مسالمت‌آمیز انجام شود مکرون از نتانیاهو خواست از مناقشه در خاورمیانه اجتناب کند نمایندگی ایران: اولویت ما هم‌زمان جلوگیری از تکرار تجاوز اسرائیل و آتش‌بس در غزه است استقبال حماس از پیوستن ترکیه به پرونده شکایت از رژیم صهیونیستی تبریک رئیس جمهور به مدال‌آوران المپیک پاریس اطلاعیه وزارت هوانوردی مصر درباره استفاده از حریم هوایی ایران همسر شهید رئیسی: از دشمن صهیونیستی انتقام می‌گیریم عربستان: ترور «اسماعیل هنیه» نقض آشکار حاکمیت ایران است سازمان همکاری اسلامی ترور «اسماعیل هنیه» را به شدت محکوم کرد حمله موشکی و پهپادی حزب الله به منطقه الجلیل علیا سرزمین‌های اشغالی (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) ارتش اسرائیل: به جستجوی السنوار ادامه می‌دهیم
سرخط خبرها

مشروعیت اقدام نظامی ایران از منظر حقوق بین‌الملل

  • کد خبر: ۲۴۳۹۰۲
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
مشروعیت اقدام نظامی ایران از منظر حقوق بین‌الملل
دکتر محمد ستایش‌پور - عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم

رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، دکتر اسماعیل هنیه که به‌عنوان میهمان برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران به تهران سفر کرده بود، در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه ۱۰‌مرداد ۱۴۰۳، به‌همراه محافظ خویش، در اثر اصابت‌قرار‌گرفتن محل اقامت ایشان در تهران به فیض شهادت نائل آمدند.

باوجود اینکه رژیم صهیونیستی در روز‌های آغازین ارتکاب این جنایت، صریحا مسئولیت آن را نپذیرفته است لیکن با ارتکاب این اقدام ازسوی رژیم صهیونیستی با توجه به سبقه‌ای که در‌این‌زمینه دارد، نه‌تن‌ها ایرانیان و مسلمانان بلکه آزادگان در سراسر جهان، بار‌ها سخن از بایستگی عدم انفعال، انتقام و خونخواهی سر داده‌اند. به‌موجب آنچه در ماده ۲ (۴) منشور سازمان ملل متحد آمده، به صراحت هرگونه تهدید و توسل به زور، ممنوع دانسته شده است. 

تعهد به ممنوعیت تهدید و توسل به زور در حقوق بین‌الملل، تا به آنجا در حقوق بین‌الملل موضوعه قوام یافته که افزون بر شأن تعهد ناشی از معاهده بین‌المللی، شأن تعهد برخاسته از قاعده حقوق بین‌الملل عرفی دارد و حتی بعضا آن را واجد شأن قاعده آمره دانسته‌اند. از‌این‌رو، قدر متقن آن است که اقدام ارتکابی در‌خصوص شهادت رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، نقض صریح و مسلم معاهده بین‌المللی و قاعده حقوق بین‌الملل عرفی است و به‌این‌ترتیب، در اینکه اقدام شنیع صورت‌گرفته در‌خصوص شهادت دکتر هنیه، نقض حقوق بین‌الملل است، تردیدی وجود ندارد. 

در‌خصوص امکان‌سنجی مشروعیت اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران که در اطاعت از رهبر معظم انقلاب، از آن به خونخواهی شهید هنیه نیز یاد شده، بایسته است که به دفاع مشروع استناد شود. دفاع مشروع به‌عنوان یک حق ذاتی در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد به عنوان استثنایی بر قاعده ممنوعیت تهدید و توسل به زور مورد تصریح است. 

ماده ۵۱، بیانگر حق ذاتی دفاع مشروع است که استثنایی بر قاعده منع توسل به زور دانسته می‌شود و درواقع، مجوز توسل به زور در وضعیتی استثنایی قلمداد می‌شود. درواقع، به حکم منطق و گزاره‌های عقلایی، هر عمومی، استثنا و بلکه استثنائاتی دارد و در اینجا، دفاع مشروع، استثنایی است که بر منع توسل به زور بار شده است. به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، چنانچه حمله‌ای مسلحانه علیه کشوری صورت بگیرد، کشوری که به آن حمله شده است، می‌تواند به عنوان یک حق ذاتی از خود دفاع کند.

شایان ذکر است که این حق به صورت جمعی هم قابلیت اعمال دارد؛ مادامی‌که شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدام مقتضی به عمل نیاورد، کشور دفاع‌کننده از این حق برخوردار است. دیوان بین‌المللی دادگستری به‌عنوان دادگاهی که رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد است و در گستره جهانی از صلاحیت بین‌المللی برای رسیدگی حقوقی به اختلافات میان کشور‌ها برخوردار است، بار‌ها به فراخور رسیدگی به قضایای مختلف بر حق دفاع مشروع اشاره داشته و بر آن اساس، عمل کرده است.

از‌این‌رو، مطابق با حقوق بین‌الملل، بدون تردید، اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در‌خصوص شهادت دکتر هنیه، در قالب دفاع مشروع، مجاز محسوب می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->