تاج: ورزشگاه آزادی تا هفته سوم آماده نمی‌شود بادامکی: پیشنهاد مالی بالای الوکره را رد کردیم ویدئو | گل شهاب زاهدی در بازی امروز (۶ تیر) آویسپا فوکوکا مقابل یوکوهاما مارینوس حسینی در آستانه جدایی از استقلال| درد سر جذب گلر خارجی محمد حسین اسلامی بازیکن مدنظر پرسپولیس کیست؟ + سوابق تیم‌ها و رقم قرارداد اوسمار ویرا سرمربی بوریرام تایلند شد هادی رضایی: کاروان ورزشکاران پارالمپیک پاریس به مشهد می‌آیند + ویدئو بازداشت نفر هشتم در پرونده فساد فوتبال! بیرانوند در فکر بازگشت به پرسپولیس! سپاهان روی دست پرسپولیس و استقلال بلند شد سرمربی اسبق استقلال تماشاگر جام ملت‌ها سفر قلعه نویی به مالزی  پیغام محبی به نکونام: به ایران برنمی‌گردم زمان نقل و انتقالات فوتبال ایران مشخص شد آزمون - مورینیو؛ این بار در فنرباغچه؟ عبدالکریم در پرسپولیس می‌ماند! استقلال توان خرید قایدی را ندارد | ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه جذب باشو ملی پوش استقلال مامور تبلیغات برای یک کافه!
سرخط خبرها

جام رمضان در اغـما / خاطره بازی با جامی به قدمت ۳۰ سال

  • کد خبر: ۲۴۴۰۷
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
جام رمضان در اغـما / خاطره بازی با جامی به قدمت ۳۰ سال
مسابقات فوتسال ماه رمضان امسال بعد از حدود ۳۰ سال برگزاری مستمر، به‌خاطر شیوع کرونا برگزار نمی‌شود
مرتضی اخوان/ شهرآرانیوز - غروب غم‌انگیز ورزش در روز‌های کرونایی شاید برای آن‌ها که سودای فرارسیدن رمضان و تحقق رؤیای ورزش در شب‌های افطار تا سحرش را داشتند، از راه رسیده است. حالا در فاصله چندروزه تا آغاز ماه رمضان، ویروس مرگ‌بار، جام قدیمی و دوست‌داشتنی شهر را هم به تعطیلی کشانده است. از وزارت ورزش و ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر می‌آید که تمامی فعالیت‌ها و اماکن ورزشی تا پایان اردیبهشت‌ماه تعطیل خواهد بود و معنای این اطلاعیه، غروب تلخ جام سی‌ساله فوتسال رمضان است. امسال دیگر خبری از شوروهیجان برگزاری مسابقات جام رمضان در سالن‌های سطح شهر نیست و «بهار جان‌ها» خیلی زودتر از موعد به پاییز یک اتفاق مبارک رسیده است، جامی که شاید خیلی‌ها رمضانشان را به شوق برپایی، تماشا و هیجان آن آغاز می‌کردند، اما حالا باید شب‌ها با رؤیایش بخوابند و روز‌ها از خوف کابوسش بیدار شوند.

خاطره‌بازی با جامی با قدمت ۳۰ ساله
همه‌چیز شاید از برکت یک تداخل شیرین آغاز شد؛ جایی که رمضان در اوایل دهه‌۷۰ به تابستان رسید و برگزاری مسابقات فوتبال باشگاه‌‎های کشور بعد از افطار، آن روز‌ها که استاندارد‌های نور ورزشگاه‌ها با مشکل رو‌به‌رو بود، امکان‌پذیر نبود. این شد که مسئولان وقت فوتبال تصمیم گرفتند لیگ را یک ماه تعطیل کنند. دراین‌میان تیم‌ها برای اینکه آمادگی جسمانی بازیکنانشان در این مدت حفظ شود، ستاره‌هایشان را به سالن‌ها فرستادند تا بعد از افطار با یکدیگر در قالب یک تیم فوتسالی رقابت کنند. این اولین جرقه برگزاری تورنمنت‌های جام رمضان در سطح کشور بود. آن‌موقع حضور ستاره‌های نامدار فوتبال، مردم را به سالن‌ها می‌کشید و همین سبب شد تا جام رمضان شکل منحصربه‌فرد و دوست‌داشتنی به خود بگیرد. حتی از این جام اجباری سوپرمن‌هایی فراموش‌نشدنی، چون علی کریمی هم در فوتبال ایران شناخته شدند. برگزاری مسابقات با توپ فوتبال در سالن فوتسال هم یکی دیگر از اتفاقات جالب آن‌روز‌ها بود.

راه فوتسال از فوتبال جدا شد
تورنمنت اجباری سال‌های آغازین دهه ۷۰ خیلی سریع به یک جام جذاب بدل شد. از طرفی فوتسال هم که هنوز رنگ‌وبوی حرفه‌ای نداشت، از همان موقع جدی‌تر شد و توپ تنبل جای چهل‌تکه‌های چمن‌خورده را گرفت. بعد از آن مربیان فوتبالی به تیم‌های سالنی آمدند و فوتسال ایران به تأسی از فوتبالیست‌های مستطیل سبز، آرام آرام مسیر استقلال را در پیش گرفت. در مشهد هم سالن شهید بهشتی و سالن‌های دیگر در شب‌های رمضان مملو از جمعیت می‌شد تا فوتبالیست‌های فوتسالی، کار را برای مردم مشتاق درآورند و شب‌های هیجان‌انگیزی را رقم بزنند. دیدار سالنی ابومسلم و پیام در اوایل دهه ۷۰ که در آن بازی بازیکنان ۲ تیم به‌جای چمن، در سالن به‌مصاف هم رفتند، شاهد این مدعاست.

وقتی «رمضان» محلی‌تر می‌شود
جام رمضان در سال‌های اخیر جلوه‌ای محلی‌تر به خود گرفت و با رونق برگزاری مسابقات رشته‌های ورزشی مختلف در این ماه ورزشکاران علاقه‌مند بیشتری به آن گرایش پیدا کردند. حتی برخی شهروندان عادی هم که احساس می‌کردند می‌توانند در قالب تیم‌های محلی پا به این آوردگاه بگذارند، وارد گود شدند تا جام رمضان مشهدی محلی شود. «بهار جان‌ها» عنوان جام رمضان نونوارشده ورزش مشهد در ۲ سال اخیر بوده که توسط شهرداری مشهد و با حمایت فنی هیئت فوتبال مشهد و استان برگزار شده است.
 
جامی که در یکی‌دو سال گذشته به‌خاطر حضور اسپانسر‌های قدر و جوایز ارزشمند، خیلی‌ها را وسوسه کرد تا پا به این مسابقات بگذارند. شهرداری مشهد سال گذشته در قالب «بهار جان‌ها» مسابقات جام رمضان را در رشته‌های ورزشی مختلف در ۹ سالن ورزشی و ۱۵ زمین ورزشی روباز برگزار کرد. فوتسال جام رمضان بهار جان‌ها سال گذشته با شرکت ۲۲۴ تیم در بخش آقایان و ۱۰ تیم در بخش بانوان برگزار شد؛ هیجان بالایی که بخشی از آن مرهون جوایز خوب آن یعنی اختصاص ۱۲۰ میلیون تومان برای ۳ تیم اول جام بود.

جام رمضان، امسال قطعا برگزار نمی‌شود
امسال شیوع ویروس کووید ۱۹ سبب شده است تا برگزاری این مسابقات در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. حسین بادامکی، رئیس هیئت فوتبال مشهد، به مسئله برگزاری جام رمضان ۹۹ پاسخ روشنی می‌دهد و می‌گوید: این مسابقات امسال قطعا برگزار نخواهد شد. وی با اشاره به شرایط ویژه‌ای که بر ورزش کشور حاکم است، اضافه می‌کند: همان‌طور که می‌دانید، تعطیلی همه اماکن و فعالیت‌های ورزشی، دستور ستاد ملی مبارزه با کروناست و کاری هم از دست ما برنمی‌آید.
 
بادامکی خاطرنشان می‌کند: حتی اگر همین الان هم به ما اعلام کنند که اماکن ورزشی می‌توانند باز شوند، باز زمان کافی برای برگزاری و برنامه‌ریزی جام رمضان نخواهیم داشت. از طرفی تیم‌ها هم باید فرصت تمرین و ثبت‌نام و... را داشته باشند و در این فاصله کم امکان‌پذیر نیست. حمید طیبی، مسئول کمیته فوتسال هیئت فوتبال خراسان رضوی، نیز دراین‌باره می‌گوید: برگزاری جام رمضان برای ما دغدغه است و خیلی دلمان می‌سوزد که امسال نمی‌توانیم این مسابقات را برگزار کنیم. با این همه آماده‌ایم به محض اینکه مجوز لازم داده شود، مسابقات را برگزار کنیم.

جام تابستانه به‌جای جام رمضان
معاون سلامت و تربیت‌بدنی شهرداری مشهد درباره تعطیلی جام بهار جان‌ها در سال ۹۹ می‌گوید: منتظر دستورات وزارتی هستیم. ما برنامه‌ریزی‌هایمان را کرده‌ایم و آمادگی برگزاری مسابقات را داریم. حسن نوری می‌افزاید: با شرایط کنونی بعید است این مسابقات در ماه مبارک رمضان برگزار شود، اما تلاش می‌کنیم برای برخی رشته‌های بومی‌محلی، مسابقاتی را به‌صورت مجازی برگزار کنیم تا خانواده‌ها در خانه بتوانند ما را همراهی کنند و سرگرم شوند. وی درباره احتمال تأخیر در برگزاری فوتسال جام رمضان اظهار می‌کند: شاید در تاسبتان این مسابقات را با نام «جام تابستانه» برگزار کردیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->