خاویر باردم: شریک جرم اسرائیل در نسل‌کشی نباشید انتشار فراخوان جشنواره «سینما حقیقت» مروری بر سریال‌های دردست‌ساخت تلویزیون انتشار نخستین رمان «وودی آلن» سایه‌های سکوت و تاریکی | گزارشی از اجرای نمایش «خودها» در سالن بهار مشهد فیلم‌های جشنواره فجر که در صف اکران مانده‌اند ارسال پرونده تتلو به اجرای احکام دادسرا به منظور اجرای حکم، صحت ندارد رقابت «تنبیه» در ۲ جشنواره معتبر جهانی خوانندگی «عمو پورنگ» با زبان هندی + ویدئو «تا ابد، ایران»، ویژه‌برنامه‌ای برای شهدای فرهنگ، هنر و رسانه در دفاع دوازده‌روزه آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۲۸ تیر ۱۴۰۴) آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۲۸ تیر ۱۴۰۴) کتاب «۵۳ قصه سه سوته» منتشر شد ستیز انسان با هوا‌های نفسانی | درباره اجرای نمایش «ذهن سوخته» در پردیس تئاتر مستقل مشهد مروری بر تازه‌های نشر در آخرین روز‌های تیر ۱۴۰۴ | برگی تازه از زندگی امام موسی صدر فراخوان جشنواره «۲۵» منتشر شد تجلیل از گلی ترقی در هفتمین دوره جایزه ادبی «ارغوان» بازگشت نیوشا ضیغمی به سینما با فیلم «شب سرد» کوین اسپیسی با سریال «خانه پوشالی» روی آنتن + زمان پخش
سرخط خبرها

«روایت ناتمام سیما» اثر جدید علیرضا صمدی

  • کد خبر: ۲۴۴۸۲۴
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
«روایت ناتمام سیما» اثر جدید علیرضا صمدی
فیلم «روایت ناتمام سیما» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه کنندگی مجید رضابالا، یکی از آثار متوسط جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ بود و حالا پس از گذشت بیش از یک سال از نخستین اکرانش در جشنواره، برای نمایش عمومی راه پرده سینما را در پیش گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز، «روایت ناتمام سیما» یک درام اجتماعی معمولی است که موضوعاتی همچون شهرت، خیانت، تأثیر فضای مجازی در جامعه امروز ایران و فرصت طلبی را به تصویر می‌کشد. داستان فیلم درباره روان شناسی موفق به نام آرش است که همایش‌های انگیزشی برگزار می‌کند و طرف داران زیادی هم دارد. او تلاش می‌کند از گذشته تاریک خودش فاصله بگیرد، اما به تدریج درمی یابد که سایه‌های گذشته همچنان بر زندگی اش سنگینی می‌کنند و دراین میان، شبکه‌های اجتماعی یقه اش را می‌گیرند. اضافه شدن کلیشه‌های مرسوم به متن قصه به عنوان خرده پی رنگ هم نمی‌تواند این اثر را به فیلمی درجه یک و پیشنهادی مناسب برای تماشاگران سینمای ایران تبدیل کند.

نیازمند ستاره

بازیگران اصلی این فیلم را چهره‌هایی همچون حامد کمیلی، آزاده صمدی، غزل شاکری و مهران احمدی تشکیل می‌دهند که هیچ کدامشان ستاره‌های سینما نیستند و طبیعی است که مخاطب میل چندانی به تماشای این اثر نداشته باشد. ازاین رو، «روایت ناتمام سیما» در مدت حدود یک ماهه اکرانش هنوز به فروش ۸۰۰ میلیون تومانی هم دست پیدا نکرده است.

البته بازیگران این فیلم تلاش زیادی را برای ارتقای کیفیت اثر از خود به نمایش می‎گذارند، اما ضعف‌های جدی در فیلم نامه و اجرا اجازه نمی‌دهد که «روایت ناتمام سیما» از سطح متوسط بالاتر بیاید. به طور مشخص، آزاده صمدی در نقش سیما با اجرایی متفاوت و تأثیرگذار، چالش‌ها و تلاش‌های باورپذیری را جلو دوربین می‌برد.

روایت نامتعادل

بااین حال، فیلم در برخی جنبه‌ها نتوانسته است انتظارات مخاطبان را برآورده سازد. یکی از نقاط ضعف عمده فیلم، بی تعادلی در روایت داستان است. پرداختن به جزئیات غیرضروری باعث شده است فیلم در برخی نقاط از هدف اصلی اش منحرف شود. شخصیت پردازی نامناسب برخی کاراکتر‌ها و استفاده از کلیشه‌های تکراری نیز از دیگر مشکلات فیلم به شمار می‌آید. رابطه میان سیما و همسرش به طور کامل توسعه نیافته و دلایل پیچیدگی‌های شخصیتی آن‌ها به خوبی نشان داده نشده است. در نتیجه، بیننده ممکن است نتواند با شخصیت‌ها ارتباط عمیق و قوی برقرار کند.

پایان بندی فیلم نیز به عنوان یکی از نقاط ضعف آن تلقی می‌شود. پایان بندی غیرمنتظره و بدون ابتکار خاص که نتوانسته است رضایت کامل مخاطب را جلب کند، باعث شده است فیلم در تأثیرگذاری نهایی اش ناکام بماند. ایجادنکردن تعلیق کافی و پرداخت ناکافی شخصیت‌ها از دیگر مشکلات این بخش است. این ضعف‌ها باعث شده اند که فیلم نتواند به طور کامل پیامش را به مخاطب منتقل کند.

فیلم «روایت ناتمام سیما» نمونه‌ای از آثار متوسط الحال سینمای ایران است که مخاطبان و منتقدان از تکرار آن خسته شده اند. در سینمای ایران باتوجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی که وجود دارد، می‌شود آثاری تولید کرد که نه تنها در موضوعات، بلکه در فرم و روایت نیز نوآوری داشته باشند. فیلم‌هایی که بتوانند با جسارت به مسائل روز جامعه بپردازند و از کلیشه‌های مرسوم دوری کنند، قطعا می‌توانند جایگاه بهتری در سینما و بین مخاطبان پیدا کنند؛ نه آثاری که به محض روشن شدن چراغ‌های سینما، از یاد مخاطب بروند.

این فیلم با وجود نقاط قوتی همچون بازیگری و تکنیک‌های سینمایی مناسب، به دلیل ضعف‌های ذکرشده نتوانسته است انتظارات مخاطبان و منتقدان را به طور کامل برآورده کند. این اثر نشان می‌دهد که سینمای ایران به خلاقیت و جسارت بیشتری در پرداختن به موضوعات اجتماعی نیاز دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->