اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بررسی تورم نقطه‌ای اقتصاد خانوار/ سبد معیشت ۲۰ درصد گران‌تر شد

  • کد خبر: ۲۴۶۱۲
  • ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
بررسی تورم نقطه‌ای اقتصاد خانوار/ سبد معیشت ۲۰ درصد گران‌تر شد
بررسی تورم نقطه‌ای خانوار‌ها که در فروردین  ۹۹ به ۱۹.۸ درصد رسیده است
فرزانه شهامت/شهرآرانیوز - تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران می‌گوید که تورم نقطه‌ای خانوار‌ها در فروردین  ۹۹ به ۱۹.۸ درصد رسیده است. جمله یادشده به زبان ساده یعنی اگر یک بسته مشخص از اجناس و خدمات را در نظر بگیریم، خانواده‌ها برای خرید این بسته در فروردین امسال به طور میانگین ۱۹.۸ درصد بیشتر از فروردین پارسال هزینه کرده‌اند. این شاخص ریزه‌کاری‌های دیگری هم دارد و عدد‌هایی که بیان شد، بسته به اینکه خانواده‌ای شهرنشین هستید یا روستایی، از نظر معیشتی در کدام دهک هستید و کدام گروه از کالا‌ها یا خدمات مدنظرتان است بالا و پایین می‌شود.

 
سبد معیشت ۲۰ درصد گران‌تر
 
تغییرات قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها
این گزارش در مورد تغییرات قیمت خوراکی‌ها و آشامیدانی‌ها از نرخ تورم نقطه‌ای ۱۰.۷ درصدی خبر می‌دهد. به بیان دیگر اگر خوراکی‌ها را به چند دسته تقسیم کنید و بسته به میزان مصرفشان در سبد غذایی خانوار یک ضریب اهمیت به آن‌ها بدهید، میانگین نرخ تورم نقطه‌ای در کل خانواده خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۱۰.۷ درصد می‌شود. در این خانواده که بیش از یک‌چهارم هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهند، بیشترین رشد قیمت نسبت به فروردین پارسال به گروه نوشیدنی‌ها برمی‌گردد. چای، قهوه، کاکائو و آب‌میوه در فروردین ۹۹، تورم نقطه‌ای ۳۹.۵ درصدی را تجربه کردند. جایگاه دوم با نرخ تورم نقطه‌ای ۲۹ درصد به خانواده نان و غلات مربوط می‌شود. شیر، پنیر و تخم‌مرغ نیز با نرخ تورم نقطه‌ای ۲۷.۵ درصدی، در جایگاه سوم ایستاده‌اند.

به اذعان این گزارش در فروردین امسال برای خرید روغن، میوه و دخانیات، به ترتیب ۱۲، ۱۱ و ۱۱ درصد بیش از فروردین ۹۸ هزینه کرده‌اید. قیمت خانواده سبزیجات شامل سبزی‌ها و حبوبات نسبت به پارسال همین روزها، تفاوت چندانی نکرده است و نرخ تورم نقطه‌ای آن چیزی در حد ۲.۴ درصد است.

خانواده گوشت قرمز، گوشت سفید و فراورده‌های آن نیز نرخ تورم منفی ۷ درصد داشته است. این کاهش نرخ تورم برای گوشت ماهی منفی ۹ درصد بوده است.

 ممکن است برایتان سؤال باشد که با قیمت‌های کنونی، یک سبد غذایی ماهانه برای خانواده‌ای ۴ نفره چقدر در می‌آید؟ این گزارش در مورد مطلق قیمت‌ها اظهار نظری نمی‌کند و صرفا از میزان کاهش و افزایش آن‌ها می‌گوید.

آشفتگی قیمت‌ها، دوگانه یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای
گزارش‌های هفتگی بانک مرکزی در مورد متوسط قیمت اقلام خوراکی در خرده‌فروشی‌ها هم بیش از یک سال است که منتشر نمی‌شود. پاسخ به این سؤال با توجه به آشفتگی قیمت‌ها، دوگانه یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای، تنوع کالا، تفاوت فاحش نرخ‌های مصوب با آنچه در بازار می‌گذرد و ... کار دشواری است.

به شکل کاملا تقریبی و بدون سوگیری، می‌توان از میانگین قیمت‌های سامانه ۱۲۴، سازمان صمت خراسان رضوی و اتحادیه بارفروشان به جدول زیر دست پیدا کرد. میزان مصرف مواد غذایی نیز بسته به درآمد، عادت‌های غذایی و خیلی چیز‌های دیگر متفاوت است.

به همین دلیل دیگر شاخص مورد استفاده‌مان را داده‌های دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت قرار دادیم که رعایت یک سبد غذایی را به عنوان سرانه به خانواده‌ها توصیه کرده است. با این تفاصیل اگر اعضای یک خانواده ۴ نفره بخواهند طبق استاندارد وزارت بهداشت، برنامه غذایی خود را تنظیم کنند، به طور متوسط باید در هر ماه چیزی حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را صرف خورد و خوراکشان کنند. (در سال گذشته این هزینه حدود ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.)
این رقم را که بدون احتساب دیگر‌هزینه‌های زندگی نظیر اجاره‌بها برآورد شده است به‌طور مثال با پایه حقوق کارگری مقایسه کنید. کجای ماجرا می‌لنگد؟ دستور غذایی وزارت بهداشت ایده‌آل است یا نرخ تورم از درآمد پیشی گرفته است؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->