وزیر سابق آموزش و پرورش به بنیاد مستضعفان رفت بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان گشایش یافت عدم مدیریت بیماری هپاتیت زمینه نارسایی کبدی را فراهم می‌کند  افزایش حقوق سرایداران از چه تاریخی اجرا می‌شود؟ سامانه ثبت نام کتب درسی تا بعد از مهرماه باز است انتقال ۳۰۳ بیمار و ۴۰ فوتی از عراق به قرارگاه‌های مرزی ایران دمای هوا در ابتدای هفته آینده افزایش خواهد یافت فرمانده کل سپاه برای درخشش تیم المپیاد نجوم دانش آموزی پیام تبریک صادر کرد ترافیک پرحجم در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۷ شهریور ۱۴۰۳) ماجرای ضرب‌وشتم پرسنل اورژانس توسط همراهان بیمار در شهر البرز بیش از ۹۰ درصد میراث ملی ایران «حریم» ندارد اسپری پیشگیری از گزش پشه به اندازه کافی موجود است انجام بیش‌از ۸۰ هزار مراقبت سندرومیک در پایگاه‌های مرزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشدید نظارت بر عرضه محصولات دامی در خراسان‌رضوی، هم‌زمان با دهه آخر صفر ۱۴۰۳ توزیع سهمیه مازاد شیرخشک برای دهه آخر صفر ۱۴۰۳ در مشهد اولویت حفظ مناطق طبیعی، پیشگیری از آتش‌سوزی است ۲ فوتی و ۱۴ مصدوم در حوادث جاده‌ای محور مشهد-نیشابور در کمتر از ۲۴ ساعت وزیر آموزش و پرورش: معضل امروز، کمبود فضای آموزشی است داستان بلند یک سفر کوتاه عمودی | درباره آسانسور و خطراتی که در کمین ماست ۲۱هزار بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی طی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
سرخط خبرها

بازنشستگان تأمین‌اجتماعی را از فهرست همسان‌سازی حقوق خط نزنید!

  • کد خبر: ۲۴۷۷۲۳
  • ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
بازنشستگان تأمین‌اجتماعی را از فهرست همسان‌سازی حقوق خط نزنید!
یک فعال صنفی بازنشستگان کارگری گفت: بی‌نصیب‌گذاشتن بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از منابع همسان‌سازی، یک ظلم علی‌حده است؛ ما مالیات می‌دهیم، اما پول آن خرج دیگران می‌شود!

به گزارش خبرنگار شهرآرانیوز، بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در وضعیتی دشوار به سر می‌برند؛ امید چندانی به اجرای متناسب‌سازی در این صندوق نیست؛ ضمن اینکه نگرانی بابت سرنوشت شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق بالا گرفته است؛ مدیران تأمین‌اجتماعی و شستا خبر از فروش تعدادی از این شرکت‌ها داده‌اند؛ آیا قرار است بنگاه‌هایی که جزو سرمایه تاریخی کارگران هستند، به‌سادگی و بدون شفافیت و ارائه اعداد و آمار اقناع‌بخش به فروش برسند؟

خسرو رنجبری، فعال صنفی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، به تشریح دغدغه‌های مستمری‌بگیران این صندوق می‌پردازد. او مسائل بااهمیتی را مطرح می‌کند که باید مدیران جدید تأمین‌اجتماعی مدنظر قرار دهند.

رنجبر قبل از هر چیز به تغییر رویه پرداخت حقوق‌ها اعتراض می‌کند: تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان (مستمری) به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست و هیچ عذر و بهانه‌ای در این زمینه پذیرفته نمی‌شود؛ پاسخ بازنشستگان این است که چنانچه مدیران مربوطه توان تأمین منابع مالی برای پرداخت بموقع حقوق بازنشستگان را ندارند، استعفا بدهند و افراد توانمندتر جایگزین شوند؛ نباید در پرداخت مستمری ماهانه‌ بازنشسته‌ای که به میزان یک‌سوم شاخص خط فقر حقوق می‌گیرد، تأخیر ایجاد شود؛ عدالت و انصاف نیست.

او با بیان اینکه بازنشستگان از همه‌سو تحت فشار هستند، اضافه می‌کند: اگر مدیران تأمین‌اجتماعی توان تأمین بموقع منابع برای پرداخت حقوق بازنشستگان را ندارند، لطف بفرمایند به بانک رفاه کارگران که متعلق به سازمان تأمین‌اجتماعی است دستور بدهند تا جرائم وام بازنشستگان به‌واسطه تأخیر پرداخت مستمری لغو شود؛ این حداقل کاری‌ست که می‌توانند انجام دهند.

رنجبری در ادامه به عدم اجرای همسان‌سازی و نامعلوم بودن زمان اجرای آن اعتراض می‌کند: با وجود گذشت پنج ماه از سال و تامین منابع مالی همسان سازی از طریق افزایش یک درصدیِ مالیات بر ارزش افزوده که تقریباً به همه کالا‌ها و خدمات تعلق می‌گیرد و مرتب به صندوق دولت ریخته می‌شود، چرا این قانون اجرایی نمی‌شود و چرا بار‌ها اعلام کرده‌اند بازنشستگان کارگری باید این یک درصد را بپردازند، اما منابع حاصل از آن فقط برای بازنشستگان دولت است؟

 به گفته وی، بی‌نصیب‌گذاشتن بازنشستگان تامین اجتماعی از منابع همسان‌سازی، یک ظلم علی‌حده است؛ ما مالیات می‌دهیم، اما پول آن خرج دیگران می‌شود!

«احتمال فروش شرکت‌های شستا، نگرانی دیگر بازنشستگان کارگری‌ست» رنجبری با بیان این جمله می‌افزاید: طبق فرمایش جناب آقای عارف نوروزی مدیر عامل شستا، قرار است ۵۸ شرکت کم‌سود به فروش گذاشته شود؛ چند سوال در این رابطه مطرح می‌شود؛ میزان سودآوری شرکت‌های شستا و این ۵۸ شرکت و بیلان مالی آنها چقدر و چگونه است؛ چرا گزارش مالیِ دقیق و شفاف به صاحبان اصلی آنها یعنی کارگران شاغل و بازنشسته ارائه نمی‌دهند؛ چرا این شرکت‌های ادعایی سودده نیستند؛ آیا وقتی آنها را از دولت تحویل گرفتند زیان‌ده بودند؛ اگر اینگونه است، چرا آنها را در عوض مطالبات خود قبول کردند؟

او ادامه می‌دهد: نحوه فروش این ۵۸ شرکت چگونه است، با چه قیمتی و طی چه مکانیسمی قرار است به فروش برسند و پول فروش این ۵۸ شرکت را کجا قرار است هزینه کنند؟

این فعال صنفی بازنشستگان اضافه می‌کند: چرا زمانی که شرکت زیان‌دیده و متضرر هپکو خریداری و یا تهاتر شد و یا شرکت‌های این‌چنینی را به جای بدهی دولت تهاتر کردند، در مورد تزریق نقدینگی در آن‌ها اطلاع‌رسانی نشد؛ آیا امثال این شرکت‌ها با تزریق پول بیمه‌شدگان به سوددهی رسیدند و حالا قرار است دوباره به ثمن بخس به فروش برسند؟

او با تاکید بر اینکه «باید پرسید قصد مدیران از دست اندازی به اموال سازمان تامین اجتماعی که بین‌النسلی و متعلق به تمام کارگران و بازنشستگان است، چیست» تصریح می‌کند: با این تصمیمات نابخردانه، مطمئناً سازمان تامین اجتماعی به سمت ورشکستگی می‌رود؛ مگر سود شرکت‌های شستا نباید نصیب بیمه‌شدگان شود؛ به راستی از کجا و با کدامین منابع مالی می‌توانند پرداختِ مستمری بازنشستگان را تامین اعتبار کنند؟

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->