گزارشی از موکب‌های خدمت‌گزار مبادی ورودی مشهد | جایی برای خدمت و معنویت در مسیر زائران پیاده + ویدئو راه اندازی ۱۲ جایگاه عرضه ارزاق و ۶ نانوایی سیار اطراف حرم مطهر رضوی+ آدرس تولیت آستان قدس رضوی: خدمت به زائران راه تقرب به حضرت رضا(ع) است برگزاری نمایشگاه کتاب با تخفیف ۵۰ درصدی در حرم مطهر رضوی ویژه دهه آخر صفر توزیع ۵ میلیون غذای گرم بین زائران پیاده رضوی (۱۰ شهریور ۱۴۰۳)+ویدئو اکران ۳۰ هزار مترمربع تبلیغات محیطی به مناسبت دهه آخر صفر در مشهد خدمت‌رسانی بیش از ۴۰۰ مسجد مشهد به زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۳ آخرین آمار از حضور زائران پیاده در مشهد (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) | حضور بیش‌از ۱۴ هزار زائر پیاده سازمان‌دهی زائران دهه پایانی صفر نیازمند عزم همگانی است میزبانی حرم مطهر رضوی از زائران آسیای مرکزی در دهه آخر صفر ۱۴۰۳ طرحی از عشق و خون و آزادی | درباره شهید محمد طرحچی، بنیان گذار مشهدی ستاد مهندسی جنگ پایه‌گذار زیارت پیاده سیری در سیره امام حسن مجتبی (ع)؛ امام صبور و مدبر پیامبر (ص) چگونه حکومت اسلامی را بنیان نهادند؟ توزیع حدود ۱۵۰ تن اقلام اساسی میان موکب‌های دهه آخر صفر ۱۴۰۳ مراسم اختتامیه دومین سوگواره «نوای ارادت» در مشهد برگزار شد+ویدئو دولت اسلامی، دولت مقتدر در برابر دشمنان و بدخواهان است فرماندار مشهد: آمادگی موکب‌های مردمی با ظرفیت اقامت برای ۲۰ هزار زائر در مشهد+ویدئو بسته محتوایی اشعار آئینی ماه صفر منتشر شد
سرخط خبرها

تولیت آستان قدس رضوی: خدمت به زائران راه تقرب به حضرت رضا(ع) است

  • کد خبر: ۲۴۸۴۰۵
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹
تولیت آستان قدس رضوی: خدمت به زائران راه تقرب به حضرت رضا(ع) است
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خدمت به زائران راه تقرب به حضرت رضا (ع) است، گفت: کسبه و بازاریان مشهد با خدمت خالصانه و بی‌منت به زائران و ترویج فرهنگ رضوی، شکر وجود حضرت رضا (ع) در این شهر را به جای آورند.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار جمعی از نمایندگان اصناف، اتحادیه‌ها و بازاریان مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد؛ خدمت خالصانه و بی‌منت به زائران را راه جلب رضایت حضرت رضا (ع) دانست و عنوان کرد: امام رضا (ع) زائران و مهمانانشان را بسیار دوست دارند، بنابراین اگر می‌خواهیم به امام رضا (ع) تقرب یابیم و نزدیک شویم باید به مهمانان امام رضا (ع) خدمت کنیم.

وی به جایگاه بازار مشهد اشاره و اظهار کرد: بازار مشهد باید با بازار شهر‌های دیگر متفاوت باشد، زیرا اینجا شهر امام رضاست؛ اصناف مختلف بازار مشهد باید به سهم خود در ترویج فرهنگ، فضیلت‎ها و آموزه‎های رضوی نقش ایفا کند، زیرا منشاء شکل گیری مشهد حرم مطهر امام رضا (ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: اگر مضجع شریف رضوی نبود شهری به نام مشهد نیز وجود نداشت و زائری به این شهر مشرف نمی‎شد؛ ایام کرونا که بارگاه مطهر رضوی تعطیل بود هیچکس به مشهد سفر نکرد و تمام مغازه‌های اطراف حرم مطهر تعطیل بودند.

وی اظهار کرد: هرکدام باید به سهم خود شکرگذار نعمت وجود حضرت رضا (ع) در مشهد باشیم و شکرگذاری این نعمت در تلاش برای ترویج معارف و فرهنگ رضوی و خدمت خالصانه به مهمانان حضرت رضا (ع) است؛ تمام اقشاری که با زائران در ارتباط هستند باید به شکلی رنگ و بوی امام رضایی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به ویژگی‎های اعتقادی تجار قدیم، گفت: در گذشته رسیدن به منفعت مادی تنها هدف بازاریان در عرصه بازار نبوده، بلکه در کنار آن به اقدامات فرهنگی و مذهبی نیز اقدام می‎کردند، اکنون نیز بسیاری از بازاریان اینچنین هستند منتهی برای ترویج هرچه بیشتر این فرهنگ‌های اصیل در میان بازاریان جدید نیز باید تلاش کرد.

وی گفت: قرن‌هاست که بازار در حفظ دین و مکتب اهل بیت (ع) نقش اساسی ایفا کرده است؛ نباید اجازه داد این نقش کم رنگ شود؛ بازاریان جوان را باید با احکام مرتبط با تجارت آشنا ساخت.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در فرهنگ و تاریخ ایران بازار قلب تپنده جامعه محسوب می‌شده، ابراز داشت: امروزه وقتی سخن از بازار به میان می‎آید، تنها جبنه اقتصادی آن به ذهن می‌رسد در حالیکه در گذشته بازار تنها یک مرکز داد و ستد نبوده؛ بلکه بازار‌ها نقش‌های دینی و فرهنگی بسیار با اهمیتی داشته‎اند.

وی اضافه کرد: بازار‌های سنتی ایران متشکل از فضا‌های تجاری، فرهنگی و مذهبی بوده‌اند؛ لذا در شهر‌های مختلف ایران آثار بزرگترین و مهمترین مساجد و مدارس علمیه را در بازار‌های سنتی می‎توان یافت.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه در گذشته بسیاری از اقدامات خیرخواهانه و خدمات اجتماعی از بازار شکل می‌گرفتند، عنوان کرد: حضور مساجد و مدارس علمیه در بازار‌های سنتی شهر‌های بزرگ ایران همچون مساجد اصفهان یا مسجد تاریخی بازار تهران، نشان از به هم پیوستگی نهاد‌های مهم اجتماعی یعنی مدرسه، مسجد و بازار دارد.

وی به برگزاری مراسم‎های مذهبی در بازار‌ها اشاره و تصریح کرد: در گذشته تقریبا تمام مراسم‌های مهم مذهبی در بازار برگزار می‎شد و به نوعی روحانیت و معنویت در فضای تجاری و اشتغالات روزمره مردم در بازار تجلی و نمود داشت.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان که در انقلاب اسلامی نیز بازار نقشی بسیار مهم ایفا کرده و اعتصابات از بازار شروع شدند، عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس و پس از آن نیز، بازار نقشی اساسی داشته که باید از این کارکرد و نقش بازار صیانت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به جایگزینی پاساژ‎های مدرن با معماری‎های غربی به‌جای بازار‌های سنتی ایرانی، تصریح کرد: معماری بازار‌های قدیم با شرایط جغرافیایی، فرهنگی و نیاز‌های مردم سازگار بود، امروز نیز می‎توان فرهنگ معنوی و کارکرد بازار‌های سنتی را به پاساژ‌های مدرن برد، همانگونه که در گذشته بازار مرکز تبلیغ و نشر دین بوده و کسبه، تجار و بازاریان انسان‌هایی متدین و فرهنگی بودند؛ امروز نیز بازار می‏تواند اینچنین باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->