رسوایی بزرگ ربات‌های انسان‌نمای پکن در یک کنفرانس جهانی مدل جدید لپ‌تاپ محبوب Dell XPS ۱۳ با پردازنده‌ قدرتمند «لونار لیک اینتل» معرفی شد + مشخصات و قیمت بالأخره پاسخ یک سؤال جنجالی مشخص شد: آیا امواج تلفن‌های همراه سرطان‌زا هستند؟ بانک مرکزی پیش‌نویس سند تنظیم‌گری حوزه رمزپول‌ها را تدوین کرد سرعت شارژ گلکسی S۲۴ FE چقدر است؟ کدمورس جدید همسترکامبت (چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳) + راهنمای مینی‌گیم جدید کلید و کارت‌های امروز همستر بیت‌کوین چگونه به موفقیت رسید؟ | مایکل سیلر فرمول جادویی این رمزارز را فاش کرد! فناوری تبدیل آب آلوده به آب گوارا در ایران کارت‌های امروز راکی ربیت (سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳) + پاسخ انیگما جدید و توکن‌های مخفی کدمورس جدید همسترکامبت (سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳) + راهنمای مینی‌گیم کلید و کارت‌های امروز همستر فوری: برداشت توکن‌های داگز آغاز شد (۱۲ شهریور) + آموزش دو روش انتقال به ولت برزیلی‌ها بعد از فیلترشدن ایکس در کشورشان به سمت کدام شبکه اجتماعی رفته‌اند؟ ساعت‌های هوشمند سری پیکسل واچ ۳ گوگل تا چندسال به‌روزرسانی دریافت می‌کنند؟ + زمان عرضه آخرین رتبه تولید علم ایران در جهان | دو پله سقوط در سال ۲۰۲۳ کارت‌های امروز راکی ربیت (دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳) + پاسخ انیگما جدید و توکن‌های مخفی کدمورس جدید همسترکامبت (دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳) + آموزش کلید مینی‌گیم و کارت‌های امروز همستر ستار هاشمی در مراسم معارفه‌اش: فیلترینگ حاکمیت ما را نقض کرده و امنیت سایبری ما را زیر سؤال برده است رئیس جمهور پیگیر رفع فیلتر و حذف اینترنت طبقاتی است کارت‌های امروز راکی ربیت (یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳) + پاسخ انیگما جدید و توکن‌های مخفی کدمورس جدید همسترکامبت (یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳) + آموزش کلید مینی‌گیم و کارت‌های امروز همستر
سرخط خبرها

بالأخره پاسخ یک سؤال جنجالی مشخص شد: آیا امواج تلفن‌های همراه سرطان‌زا هستند؟

  • کد خبر: ۲۴۸۹۹۸
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۱
بالأخره پاسخ یک سؤال جنجالی مشخص شد: آیا امواج تلفن‌های همراه سرطان‌زا هستند؟
بررسی‌هایی که به سفارش سازمان بهداشت جهانی درباره خطرات بالقوه امواج تلفن همراه انجام شده است، هیچ ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و سرطان مغز پیدا نکرده است، حتی برای افرادی که تمام روز به تلفن هوشمند خود چسبیده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یازده کارشناس از ۱۰ کشور بعد از چندین دهه تحقیقات علمی بالاخره درباره ارتباط سرطان و امواج رادیویی به نتیجه رسیدند. آن‌ها ۵۰۰۰ مطالعه منتشرشده بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۲۲ را بررسی کردند و برای تجزیه و تحلیل نهایی خود که امروز (سه‌شنبه، ۱۳ شهریور ۱۴۰۳/ ۳ سپتامبر ۲۰۲۴) منتشر شد، ۶۳ مورد را انتخاب کردند.

محققان درباره ارتباط امواج رادیویی و احتمال ابتلا به سرطان چه می‌گویند؟

گروهی از کارشناسان برای یافتن پاسخ این سؤال که آیا بین افزایش احتمال ابتلا به سرطان و قرار گرفتن در معرض فرکانس‌های رادیویی وسایل الکترونیکی بی‌سیم (از جمله تلفن‌های همراه) ارتباطی وجود دارد یا خیر بررسی‌هایی را انجام داده‌اند.

آن‌ها دریافتند که خطر ابتلا به سرطان مغز حتی با استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه (۱۰ سال یا بیشتر)، در میان افرادی که زمان زیادی را با تلفن همراه خود می‌گذرانند، یا افرادی که تماس‌های تلفنی زیادی برقرار می‌کنند، افزایش نمی‌یابد. آن‌ها همچنین هیچ نشانه‌ای از افزایش خطر ابتلا به سرطان خون یا سرطان مغز را در کودکانی که در معرض فرستنده‌های رادیویی یا تلویزیونی یا دکل‌های تلفن همراه قرار داشتند، مشاهده نکردند.

کن کاریپیدیس، نویسنده اصلی این بررسی که برای سازمان حفاظت از تشعشعات استرالیا کار می‌کند به خبرنگاران گفت: «این نتایج بسیار اطمینان‌بخش هستند چون استفاده از تلفن همراه بسیار زیاد شده است.»

چرا تلفن‌های همراه یک خطر محسوب می‌شود؟

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، در سال ۲۰۱۱، براساس شواهدی، قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی را یک عامل بالقوه سرطان‌زا برای انسان طبقه‌بندی کرد. تلفن‌های همراه – شبکه‌های WiFi، ایستگاه‌های رادیویی و کنترل از راه دور و GPS – از این امواج رادیویی نامرئی برای انتقال تماس‌ها و پیام‌های متنی استفاده می‌کنند.

کاریپیدیس در ادامه گفت: «طبقه‌بندی WHO به این معنی نیست که امواج رادیویی مانند مواد شیمیایی موجود در دود سیگار یک عامل سرطان‌زای قطعی هستند. پودر تالک و آلوئه‌ورا نیز براساس شواهد محدود، سرطان‌زا هستند. مطالعات بسیار زیاد و گسترده‌ای درباره امواج رادیویی انجام شده است؛ به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی بر آن شد که آخرین بررسی‌ها را انجام دهد.»

کاریپیدیس درباره این تحقیقات گفت: «مشکل برخی از تحقیقات اولیه این بود که بر مطالعات مورد-شاهدی تکیه می‌کردند. در این تحقیقات افراد مبتلا به سرطان مغز را با افراد سالم مقایسه می‌کردند و این می‌تواند تا حدودی مغرضانه باشد. یک فرد مبتلا به تومور مغزی می‌خواهد بداند که چرا به تومور مغزی مبتلا شده است؛ برای همین تمایل دارد تعداد تماس‌های تلفنی خود را بیش از حد گزارش دهد. اما مطالعات جامع‌تر «این نوع ارتباط‌ها را نشان نداده‌اند».

آیا امواج دکل‌های تلفن همراه سرطان‌زا هستند؟

بالأخره پاسخ یک سؤال جنجالی مشخص شد: آیا امواج تلفن‌های همراه باعث سرطان می‌شود؟

به گفته محققان، دکل‌های تلفن همراه که تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی را در سراسر جهان با استفاده از امواج رادیویی ارسال می‌کنند، باعث سرطان نمی‌شوند.

مارک الوود، استاد افتخاری اپیدمیولوژی سرطان در دانشگاه اوکلند و یکی از همکارانش، گفتند: «شبکه‌های نسل جدید تلفن همراه، از جمله نسل سوم و چهارم، یا ۳G و ۴G، در مقایسه با شبکه‌های قدیمی، فرکانس رادیویی خیلی کمتری تولید می‌کنند. هنوز مطالعات عمده‌ای درباره شبکه‌های ۵G انجام نشده است، اما مطالعاتی درباره رادار وجود دارد که فرکانس‌های مشابهی دارد. این‌ها افزایش خطر سرطان را نشان نمی‌دهند.»

کاریپیدیس گفت که داشتن دکل‌های تلفن همراه بیشتر درواقع میزان تشعشعات منتشرشده از تلفن‌های همراه را کاهش می‌دهد، زیرا آن‌ها برای دریافت سیگنال نیازی به کار سخت ندارند.

کیت پتری، کارشناس دانشگاه اوکلند که در این بررسی شرکت نداشت، گفت: «نگرانی‌های زیادی درباره اثرات فناوری‌های جدید بر سلامتی وجود دارد؛ این نگرانی‌ها زمانی که یک فناوری جدید می‌آید یا به سرعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزایش می‌یابد. این امر در طول همه‌گیری کووید-۱۹ مشاهده شد، زمانی که مردم با اعتقاد به یک نظریه بی‌پایه (دکل‌های ۵G باعث انتشار ویروس کرونا می‌شوند)، به این دکل‌ها حمله کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->