سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد
سرخط خبرها

برای پیشگیری از فساد قوه قضائیه، زمینه‌های لغزش را حذف کنیم

  • کد خبر: ۲۴۹۱
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۲
برای پیشگیری از فساد قوه قضائیه، زمینه‌های لغزش را حذف کنیم
رئیس قوه قضائیه در مشهد از اهتمام این مجموعه برای از بین بردن زمینه‌های فساد در دستگاه قضا خبر داد

ملیحه فلاح - «با بالا رفتن هزینه دادرسی مخالفم و این را با مسئولان دولتی نیز در میان گذاشته ام؛ زیرا معتقدم که باید هزینه های دادرسی کاهش یابد تا دسترسی به عدالت برای همه آسان شود.» این سخنان رئیس قوه قضائیه در جمع استادان و فعالان حقوقی خراسان رضوی در سفر اخیر خود به مشهد است.
حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در این دیدار اجرای عدالت در همه حوزه ها را مهم و ضروری دانست و افزود: باید طعم شیرین عدالت به کام مردم بنشیند و آن ها وجود عدالت در جامعه را احساس کنند.
به گفته وی آموزش، پرورش و تربیت در احیای تعاملات عالی نفسانی انسان، سالم سازی، پیشگیری از وقوع جرم و اجرای عدالت نقش اساسی دارد.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به پیوند همیشگی دستگاه قضا با دانشگاه و حوزه اظهار کرد: افراد در این مکان ها باید در کنار علم، تهذیب نفس را نیز فرابگیرند تا در میدان عمل دچار لغزش نشوند.
رئیسی با تأکید بر اینکه کارکنان دستگاه قضا باید در فراگیری علم و دانش به روز باشند، گفت: علم و دانش یکی از ابزارهای مهم برای تصمیم گیری درست است.
وی با اشاره به اینکه اجتهاد تمدن ساز ما پاسخ گوی مسائل و حوادث جدیدی است که هر روز به آن برخورد می کنیم، گفت: این وظیفه دانشگاه و حوزه است که روی این موضوع کار کنند تا با پاسخ های مبتنی بر فقه پاسخ گوی نیاز امروز دستگاه قضا باشند.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه در گام دوم می خواهیم دستگاه قضایی ترازی داشته باشیم و همه شما باید در این نگاه تحولی نقش ایفا کنید، گفت: باید گام های بلندی در رفع مشکلات و ارتقای بخش های کاری برداشته شود.
رئیسی ادامه داد: مؤسسات حقوقی باید سامان دهی شوند و همچنین تعرفه ها روشن سازی و واقعی شود.
وی با اشاره به اینکه گاهی نظرات کارشناسان این قدر متفاوت است که امر را بر قاضی مشتبه می کند، گفت: باید در راستای به حداقل رساندن نقض آرا گام برداریم و علت آن را مشخص و ریشه یابی کنیم.

 

لزوم کاهش پرونده های ورودی به دستگاه قضا
رئیس قوه قضائیه همچنین در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری خراسان رضوی، با تأکید بر تلاش برای کاهش پرونده های ورودی به دستگاه قضا گفت: همه بخش های قوه قضائیه باید با همکاری دیگر دستگاه ها در راستای تحقق این امر تلاش کنند.
رئیسی با اشاره به گسترش معنویت و اخلاق برای کاهش جرم و جنایت، افزود: مدیران و قضات باید ابتکار عمل و خلاقیت داشته باشند و اقدامات لازم را برای کاهش پرونده های ورودی انجام دهند و منتظر دستورالعمل های تهران نباشند.
وی با تأکید بر اهمیت واقعی سازی آمار اظهار کرد: آمار یکی از شاخص های مهم و کاربردی است، اما بسنده کردن به آن و آمارزدگی اتفاقی ناصواب است.
رئیسی با اشاره به اینکه باید در راستای نظام بخشی به اسناد مالکیت اقدام کنیم، افزود: نظم در اسناد رسمی موجب تثبیت مالکیت می شود؛ بنابراین باید در راستای نظام بخشی به اسناد مالکیت حرکت کنیم.

 

برای کاهش جمعیت کیفری تلاش کنید
وی با تأکید بر تلاش برای کاهش جمعیت کیفری گفت: از قضات می خواهیم تا جایی که قانون اجازه می دهد، از قرار بازداشت استفاده نکنند و بازداشت ها را به حداقل برسانند؛ زیرا زندان برای افراد شرور و ناامن کننده جامعه است و کاهش جمعیت کیفری در زندان ها فرصت لازم برای رسیدگی به شخصیت زندانی ها را ایجاد می کند.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه مهریه دینی است که بر عهده مرد قرار دارد، گفت: زمانی که برای قاضی اثبات شد که فرد شرایط پرداخت مهریه را ندارد، نه اینکه نخواهد پرداخت کند، زندانی شدن فرد هیچ فایده ای ندارد و باید از راه های دیگری مانند پرداخت اقساطی استفاده شود.

 

برای پیشگیری از فساد، زمینه های لغزش را حذف کنیم
وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب درباره سلامت قوه قضائیه گفت: بیشتر همکاران ما چهره های خدوم و نیروهای سالم و مقاوم هستند، اما همین افراد سالم ادعای وجود ناسلامتی در دستگاه قضا را دارند؛ زیرا نگران سلامت دستگاه هستند.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه اجازه داده نمی شود که صفحه سفید دستگاه قضا با چند کارمند یا قاضی ناسالم خدشه دار شود، گفت: هیچ گونه ناسلامتی در دستگاه قضا را نمی پذیریم و برخورد ما با آن شدیدتر خواهد بود.
«برای پیشگیری از بروز فساد در دستگاه قضا باید زمینه های لغزش در دستگاه قضا را از بین برد.» رئیسی در ادامه با بیان این موضوع گفت: ساختارها و زمینه های ناسالمی وجود دارد که ممکن است موجب لغزش افراد شود باید از بین برود.
وی با اشاره به مشاهدات خود در این زمینه گفت: وقتی در منطقه ای کوچک یک قاضی باشد و آشنایان او نقش کارشناس یا وکیل را برعهده داشته باشند، زمینه لغزش ایجاد خواهد شد؛ از این رو این زمینه ها باید برداشته شود.

 

با نگاه مردم خود را ارزیابی کنید
«اگر در جامعه گفته شود که دستگاه قضا در عین سلامت با چند فرد ناسالم برخورد کرده است، موجب تقویت قوه قضائیه خواهد شد یا تضعیف آن؟» رئیس قوه قضائیه پس از طرح این سؤال این طور ادامه داد: نگاه ما این است که اعلام این موضوع موجب تقویت دستگاه قضا است؛ زیرا از این طریق به مردم اطمینان می دهیم که ما با فساد برخورد
کرده ایم.به گفته رئیسی باید با نگاه مردم و نخبگان خود را ارزیابی کنیم و از این رو لازم است احکام صادرشده را برای تنویر اذهان مردم و برای آن ها تبیین کنیم.

 

حکم پدیده، یکی از احکام کم نظیر قوه قضائیه
وی با اشاره به حکم پانصدصفحه ای پرونده پدیده که آن را یکی از احکام کم نظیر قوه قضائیه دانست، گفت: اعلام حکم بخشی از کار است و بخش دیگر آن تنویر افکار مردم است. درست است که احکام صادرشده بر اساس موازین شرعی است، اما باید آن را برای مردم تبیین کرد تا بدانند فلسفه صدور این حکم چیست.
آینده دستگاه قضا روشن است
رئیس دستگاه قضا درباره درخواست برخی کارکنان دستگاه قضا برای بهبود شرایط رفاهی گفت: با انجام اقدامات لازم در راستای رفع مشکلات کارکنان قوه قضائیه تلاش می کنیم، اما اکنون در وضعیت بودجه ای خاص و سختی قرار داریم.
رئیسی ادامه داد: اطمینان دارم در این شدت، فرجی خواهد بود و بدون تردید آینده برای دستگاه قضا بسیار روشن است. وی از مخالفت خود برای تعطیلی روزهای پنجشنبه دادگستری خبر داد و افزود: امیدواریم روزی حجم پرونده های ورودی به اندازه ای کم شود که این امکان وجود داشته باشد، اما اکنون با توجه به روند ورود و تعداد پرونده ها به حضور شما نیاز است.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به ریشه دینی و ملی شوراهای حل اختلاف گفت: این شورا یکی از مدارهای کار قضایی را در دست گرفته و ما نیز در تلاشیم تا با اصلاح قانون، شوراهای حل اختلاف را تقویت کنیم.

 

مدیران وظایف خود را به موقع انجام دهند
رئیسی با بیان اینکه سال رونق تولید و حمایت از سرمایه گذاری است و هر دستگاه باید بنا بر وظایفش نقش ایفا کند، گفت: رونق تولید و امنیت سرمایه گذاری در پرتو مبارزه با فساد اتفاق می افتد و یکی از وظایف ما برخورد با مفسدان اقتصادی و کسانی است که می خواهند ناسالم رفتار کنند. وی تأکید کرد: اگر مدیران وظایف خود را به موقع انجام دهند، جلو خیلی از تخلفات گرفته خواهد شد. مسئولان باید حافظ منافع ملی باشند، اما پیگیری حقوق عامه وظیفه ماست. رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه حمایت مالی برای رونق تولید وظیفه نظام بانکی است، گفت: تسهیلات نباید در اختیار دلالان قرار گیرد؛ بلکه باید به تولید تعلق یافته و در این راستا نظارت های لازم انجام شود.
به گفته رئیسی، باید در راستای خصوصی سازی واقعی گام برداشته شود؛ زیرا در صورتی که 80 درصد یک اقتصاد در دست دولت باشد، وضعیت به صورت فعلی خواهد بود.

 

ماده واحده منع بازداشت بدهکاران مالی احیا شود
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این دیدار با ارائه عملکرد پنج ساله خود در این سمت گفت: تعداد پرونده های قضایی استان از 300هزار پرونده در سال 93 به 147هزار پرونده در امسال کاهش یافته است.
حجت الاسلام علی مظفری کاهش 16 هزار و 800 پرونده مسن در سال 93 به 1900 پرونده در سال 97، برخورد جدی با جرائم خاص و کاهش 60 درصدی آن طی 5 سال، کاهش جمعیت کیفری از 21 هزار به 15 هزار نفر و پیگیری جدی احیای حقوق عامه را از دیگر اقدامات این سال ها عنوان کرد.
وی بر احیای ماده واحده منع بازداشت بدهکاران مالی تأکید کرد و افزود: بازداشت بدهکاران مالی بی تأثیر است و فضای زندان باید از این بدهکاران خالی شود.
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی همچنین از ابلاغ حکم پرونده پدیده ظرف امروز خبر داد.
رئیس قوه قضائیه همچنین در جریان سفر روز پنجشنبه خود به مشهد، به صورت سرزده از دادسرای مشهد بازدید و با مراجعه کنندگان گفت وگو کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->