پالس منفی بورس در معاملات امروز (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) آیا خودرو‌های گذرموقت را هم می‌توان فروخت؟ قیمت نان در مشهد و خراسان رضوی اعلام شد | افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) + نرخ نامه نرخ نان در مشهد و خراسان‌رضوی افزایش یافت پژمان‌فر: مشکل فعلی در حوزه وام ازدواج در درون بانک‌هاست | رئیس کل بانک مرکزی به مجلس می‌رود رواج پدیده دزدی بار از کامیون‌ها در جاده‌های کشور حقوق و دستمزد کارگران بر چه اساس تعیین می‌شود؟ نرخ امروز طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) تعهد ارزی از جمله مشکلات دست ساز در حوزه پسته | مقصد صادراتی پسته ایرانی کدام کشور‌ها هستند؟ چک تضمین‌شده جایگزین چک رمزدار می‌شود ۸۱ میلیون نفر در سال گذشته یارانه گرفتند ماهانه ۴۰۰ هزار متر مکعب آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهری در خراسان رضوی مصرف می‌شود ۳۵ درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود | مصرف غیر بهینه گاز در همه بخش‌ها فرصت بزرگ اقتصادی لبنیات ایرانی در بازار عراق قیمت بلیت مسیر هوایی تهران- مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) قیمت جدید شیرخام به زودی اعلام می شود نظم شبکه‌ای، الگوی توسعه روابط با عراق بررسی جزئیات پرونده پلمب نمایشگاه صنعت ساختمان در مشهد | سایه سنگین بی‌قانونی بر سر نمایشگاه‌های خصوصی فهرست ظرفیت‌ها و مشکلات صنعت خراسان رضوی روی میز مجلس فروش ۳ هزار تن چای دبش در مزایده‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تکذیب ممنوعیت فروش نان یارانه‌ای به اتباع بیگانه بررسی وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا (۲۳ شهریور ۱۴۰۳) زنگ خطر در پایتخت به صدا درآمد | منابع محدود آب تهران ظرفیت جمعیت جدید را ندارد سخنگوی صنف جایگاه‌داران: فروش اجباری مکمل در جایگاه‌های سوخت پیگرد قضایی دارد مهروموم ۲ کافه‌سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۳ شهریور ۱۴۰۳) زمان ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی جانبازان با اضافه شدن مدل‌های جدید تمدید شد
سرخط خبرها

حقوق و دستمزد کارگران بر چه اساس تعیین می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۵۰۷۰۶
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
حقوق و دستمزد کارگران بر چه اساس تعیین می‌شود؟
یک مقام مسئول کارگری با بیان اینکه طبق ماده ۴۱ قانون کار محاسبه نرخ تورم و هزینه‌های سبد معیشت، ملاک تعیین حقوق و دستمزد کارگران است، خواستار برگزاری جلسات فنی شورای عالی کار شد و بر ضرورت توجه به تبعات اجرای طرح مزد منطقه‌ای تاکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن باقری در ارزیابی منطقه‌ای شدن دستمزد کارگران ابراز عقیده کرد و گفت: موضوع مزد منطقه‌ای در ۳ سال گذشته پررنگ شده است و سال گذشته نیز در جریان مذاکرات دستمزد در شورای عالی کار به یکباره مطرح شد و وقت جلسات را گرفت. اینکه چنین طرحی مطرح شود مورد انتقاد ما نیست؛ بحث آنجاست که تمام طول سال که می‌توان به آن پرداخت و این موضوع را مورد پژوهش کارشناسی قرار داد، کنار می‌گذاریم و متاسفانه در اواخر سال به عنوان اهرمی برای فشار بر جلسات دستمزد از آن استفاده می‌شود و مزد کارگران به حاشیه می‌رود.

وی با بیان اینکه سال گذشته همه شرکای اجتماعی به اتفاق آرا با خروج موضوع مزد منطقه‌ای از دستور کار جلسات دستمزد شورای عالی کار موافقت کردند، گفت: در صورتی که قرار است امسال نیز این مساله تکرار شود، از وزارت کار می‌خواهیم تا قبل از آغاز مذاکرات مزد، جلسات کارشناسی آن را برگزار کند.

به گفته عضو کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان تهران، در ۳ سال گذشته پژوهش‌های مختلفی از سوی مراکز و سازمان‌های متعدد از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس و موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی انجام گرفته و همگی اجرای این طرح را در شرایط فعلی اقتصاد رد کردند. از سویی تبعات اجرای چنین طرحی نباید نادیده گرفته شود و استثمار نیروی کار، افزایش مهاجرت‌های منطقه‌ای و تبعیض در تعیین دستمزد استانی را باید مدنظر قرار داد.

باقری با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون تنها یک جلسه شورای عالی کار تشکیل شده که قبل از زمان آقای میدری - وزیر کار بوده است، گفت: از وزیر کار می‌خواهیم نسبت به برگزاری جلسات فنی شورای عالی کار اهتمام لازم را داشته و پیگیر دغدغه‌های تشکل‌های کارگری و کارفرمایی باشند.

وی تاکید کرد: در ماده ۴۱ قانون کار تعیین دستمزد کارگران بر مبنای بند ۱ و ۲ ماده ۴۱ صورت می‌گیرد که بند ۱ به محاسبه نرخ تورم و بند ۲ محاسبه هزینه‌های سبد معیشت کارگران اشاره دارد و هر دو مساله بر روند تعیین دستمزد کارگران اثرگذار است.

این مقام مسئول کارگری در پایان تصریح کرد: باید تلاش کنیم به سمت ثبات قیمت‌ها و حتی تک نرخی شدن قیمت‌ها برویم و هزینه حمل و نقل در تمام نقاط کشور یکسان باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->