سرخط خبرها

وقتی مطالعه کتاب حال را خوب می‌کند

  • کد خبر: ۲۵۱۰۶
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
وقتی مطالعه کتاب حال را خوب می‌کند
منیره تنها - کتابدار محله محمدآباد
رمضان امسال با همه رمضان‌های عمرمان تفاوت دارد. علتش را هم خوب می‌دانید. سایه یک بیماری شوم مدت کوتاهی است بر سر جهان سایه افکنده است و در این مدت جان بسیاری را به خطر انداخته است و تعداد زیادی هم قربانی گرفته است. ویروسی که ارتباط ما را با خالق هستی نزدیک‌تر کرده و اینکه دانستیم ما ذره‌ای بیش نیستیم تا از غرورمان بکاهیم و احساس همدلی و ایثار را بیشتر کنیم.
به بهداشت فردی، خانواده و جامعه بیشتر اهمیت دهیم. مواظب عطسه و سرفه خود باشیم، محیط زیست را تمیز نگاه داریم. بیشتر در کنار خانواده بمانیم. با همان امکانات موجود در منزل ورزش کنیم و از این فرصت استفاده کنیم. آرزوی فرزندانمان را که کنارشان باشیم و برایشان وقت بگذاریم برآورده کنیم. همان غذا‌هایی را که هیچ وقت فرصت درست کردنشان را نداشته‌ایم بپزیم و کار‌های انجام نداده‌مان را انجام دهیم.
ایام قرنطینه به ما آموخت که از خیلی دید و بازدید‌های عیدو مسافرت‌ها با توجه به فرصتی که داده شده صرف‌نظر کنیم و در واقع عید ما بعد از شکست کرونا به یاری خداست. مجالس تعزیه را ساده برگزار کنیم، از تجملات بپرهیزیم و هزینه آن را صرف امور خیریه کنیم. دست نیازمند آبرومندی را طوری که کسی متوجه نشود بگیریم تا این ایام بگذرد و نگذاریم در این شرایط سخت او تنها بماند و پیش خانواده‌اش شرمنده شود.
از میان همه این تجربه‌های خوشایند، اما در این ایام قرنطینه من از خواندن کتاب لذت می‌برم و مطالعه من را به روز‌های حضورم در کتابخانه محمدآباد متصل می‌کند. آن روز‌هایی که از لمس یک کتاب و تورقش حالم خوب می‌شد و دلم خوش بود به واژه، کتاب، کتابخانه و مراجعانی که چقدر بعضی‌هایشان کتاب‌خوان بودند. گاه بعضی از همان کتاب‌خوان‌ها از من راهنمایی می‌خواستند که کمکشان کنم تا کتاب مناسب حال و هوا و روحیه و نیازشان معرفی کنم.
برای همین و در ادامه این کار حال خوب کن کتابی معرفی می‌کنم که مناسب این روزهاست.
 گرچه در همین مدت بسیاری دست به قلم شده‌اند و درباره کرونا نوشته‌اند، اما اثر «کرونا منتظر نابودی و شکست خود باش!» اندکی متفاوت‌تر از بقیه است؛ دلیلش هم این است که این اثر،   اولین کتاب در رابطه با بیماری کرونا با عنوان علمی «پیشگیری از ویروس کووید-۱۹» تألیف جانگ ون هونگ، ترجمه گروه زبان چینی دانشگاه علوم پزشکی تهران چاپ و منتشر شده است.
 از نکات برجسته آن، این است که مباحث این کتاب به‌طور ساده و فهمیدنی برای همگان است. مطالب مفیدی از مرحله شناخت، پیشگیری، ابتلا تا درمان را بررسی کرده است. این کتاب شامل سه بخش است.  بخش اول «آشنایی با التهاب ریوی ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در یک دقیقه» شامل مباحثی درباره نمای کلی ویروس، راه‌های انتقال، دوره نهفتگی و علائم بیماری و درمان است. بخش دوم با عنوان کلی «نکات کلیدی در پیشگیری فردی» شامل توضیحاتی درباره قرنطیه خانگی، ماسک، دستکش، عینک محافظ، میکروب‌زدایی، شستن دست، سرفه و... است.  بخش سوم با عنوان «شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹» در شرایط مختلف شامل توضیحاتی درباره اقامت در منزل، بیرون رفتن، بازگشت به محل کار، شرایط محل کار، محیط عمومی و مراجعه برای درمان است. این دستورالعمل کاربردی در ۵۴ صفحه تدوین شده است.
با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی می‌توانید ترجمه آن را از سایت‌های معتبر تهیه کنید تا با مطالعه آن به دانسته‌هایتان درباره این بیماری دقیق و علمی افزوده شود و بدانید در این روز‌ها چگونه با آن رفتار کنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->