«یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چه زمانی تپش قلب نگران کننده است؟ | علائم حمله قلبی را بشناسید
سرخط خبرها

کمک‌های خود را از طریق مراجع رسمی به دست نیازمندان برسانید/مراقب تراکنش‌های موجودی خود باشید

  • کد خبر: ۲۵۱۲۵
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
کمک‌های خود را از طریق مراجع رسمی به دست نیازمندان برسانید/مراقب تراکنش‌های موجودی خود باشید
شیوع بیماری کرونا، عیدنوروز، ماه رمضان و البته بعضی مشکلات باعث شده است تا افراد نیازمند و کم‌بضاعت برای ادامه زندگی خود در شرایط سخت‌تری قرار بگیرند و در این بین مؤسسات و مراکز خیریه در راستای رساندن کمک‌ها به این قشر بیشتر تلاش کنند. اما این شرایط باعث سوءاستفاده و کلاهبرداری‌هایی هم خواهد شد.

تکتم جاوید/شهرآرانیوز- در کنار مؤسسات و سازمان‌های خیریه که کار کمک‌رسانی را برعهده گرفته‌اند، عده‌ایی از افراد سودجو نیز از این فرصت بهره‌برداری می‌کنند و با جعل عنوان خیریه یا ترفندهای دیگر به سراغ مردم می‌روند و به‌این‌ترتیب مبالغ هنگفتی را به جیب می‌زنند و شهروندان بسیاری را درگیر فرایند شکایت و بازگرداندن مبالغ خود می‌کنند. دراین‌باره توصیه‌های کارشناسان پلیس برای آگاه‌سازی شهروندان ضروری است.

کمک‌های خود را از طریق مراجع رسمی به دست نیازمندان برسانید

رئیس‌پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی دراین‌باره می‌گوید: به همه افرادی که علاقه‌مند به کمک به هم‌نوعان خود هستند، هشدار می‌دهیم که به هر فرد و گروهی اعتماد نکنند و کمک‌های خود را از طریق مراجعه و نهادهای رسمی به دست نیازمندان برسانند.
سرهنگ محمد بوستانی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز اضافه می‌کند: در فرهنگ و اعتقادات دینی، مردم ما به‌ پیروی از ائمه و سنت دیرینه علاقه‌مند به دستگیری از افراد مستمند و نیازمند هستند و دراین‌باره مؤسسات و نهادهایی زیرمجموعه ارگان‌های متولی تشکیل شده‌اند و مرجع کمک به این افراد هستند.
وی ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی افراد فرصت‌طلبی وجود دارند که با جعل عناوین این نهادها و مؤسسات یا جعل رسیدها و مدارک شناسایی در خیابان‌ها، محورها و جاده‌ها به جمع‌آوری کمک شهروندان و زائران اقدام می‌کنند.
رئیس‌پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی می‌گوید: افرادی نیز با مدارک جعلی به در منازل مراجعه می‌کنند و با استفاده از اعتماد مردم، نیت خود را عملی می‌کنند. درعین حال ممکن است فعالیت خیریه پوششی باشد برای بررسی فضای منزل یا موقعیت تا در زمان مناسب سرقت یا زورگیری کنند.
وی به شهروندان توصیه می‌کند: در صورتی که با موارد مشکوکی برخورد کردید، با پلیس110 در میان بگذارید تا به آن رسیدگی شود. همچنین سعی کنید چهره و ظاهر افرادی را که به آن‌ها مشکوک هستید به یاد بسپارید و رسید آن‌ها را برای ارائه به پلیس نزد خود نگه‌ دارید.


فریب مبالغ کم را نخورید
رئیس‌پلیس فتای استان خراسان‌رضوی نیز دراین‌باره می‌گوید: بخشی از کلاهبرداری‌ها در پوشش خیریه مردمی، گرفتن مبالغ اندک از شهروندان است که بیشتر افراد آن را پرداخت می‌کنند و محل پرداخت را هم پیگیری نمی‌کنند، درحالی که همین مبالغ کم زمینه سرقت‌های سریالی را فراهم می‌کند.
سرهنگ جواد جهانشیری اضافه می‌کند: افراد می‌گویند «1000تومان کمک کن» و همین باعث می‌شود افراد بیشتری برای کمک‌کردن ترغیب شوند. درحالی که ممکن است پرداخت چنین مبالغی در ابتدا فرد را دچار مشکل نکند، اما صفحات مجازی فیشینگ باشد و اطلاعات کاربر را سرقت کند. حتی اگر فرد رمز پویا هم داشته ‌باشد، فرد کلاهبردار می‌تواند مبالغ زیر 100هزارتومان را به‌صورت سریالی از حساب خارج کند.
وی ادامه می‌دهد: موارد کلاهبرداری زیادی داشتیم که فرد در حسابش 100 یا 200هزار تومان موجودی داشته که در 2فقره برداشت شده‌ است و به‌علت مبلغ پایین فرد شکایتی نکرده و کلاهبردار به کار خود ادامه ‌داده ‌است.
رئیس‌پلیس فتای استان خراسان‌رضوی می‌گوید: افراد در شبکه‌های مجازی از جمله تلگرام و اینستاگرام تصاویر غم‌انگیزی از نیازمندان می‌گذارند‌، احساسات را جریحه‌دار می‌کنند و همچنین با جعل عنوان مؤسسات و مراکز خیریه مشهور و ارائه شماره‌حساب‌های شخصی، کلاهبرداری‌های بزرگ می‌کنند.
سرهنگ جهانشیری ادامه می‌دهد: مردم باید مراقب باشند که خیریه اصالت داشته ‌باشد و شماره‌حساب مرتبط با خیریه باشد که اصالت آن را می‌توان با مراجعه به سایت‌ها و تماس با مؤسسات تأیید کرد.
وی بار دیگر هشدار می‌دهد: شهروندان ابتدا اصالت درگاه پرداخت را بررسی کنند که معتبر باشد، حساب فیشینگ شده‌ نباشد. همچنین نسبت به تراکنش و موجودی حساب‌های خود حساس باشند و مدام آن را کنترل کنند. پیامک همه حساب‌ها فعال باشد تا هر میزان از حساب کسر شد، بتوانند آن را پیگیری کنند.
سرهنگ جهانشیری یادآور می‌شود: درعین حال اخبار و اطلاعات مورد نیاز شهروندان را به‌طور مداوم بر روی سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بارگذاری می‌کنیم و توصیه می‌کنیم افراد به آن مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->