ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

کم‌فروشی اپراتور‌ها از بسته‌های اینترنتی در پوشش «مصرف منصفانه»!

  • کد خبر: ۲۵۴۱۷
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
  • ۳
کم‌فروشی اپراتور‌ها از بسته‌های اینترنتی در پوشش «مصرف منصفانه»!
بررسی نارضایتی مشترکان اپراتور‌های اینترنت و موبایل از پایان زودهنگام حجم بسته‌های اینترنتی و ملزم نبودن اپراتور به ارائه پاسخ شفاف از میزان مصرف کاربران نشان می‌دهد که اپراتور‌ها از سیاست «مصرف منصفانه اینترنت»، راهی برای کم‌فروشی از کاربران پیدا کرده‌اند و نظارتی هم بر آن نیست.
به گزارش شهرآرانیوز، موضوع افت سرعت و کیفیت نامناسب اینترنت از شیوع بیماری کرونا بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته و مطالبات بسیاری از کاربران در صفحات اجتماعی وزیر ارتباطات و سایر فروم‌ها و کانال‌های مردمی نشان می‌دهد که کاربران از سرویس دریافتی اینترنت خود به هیچ عنوان راضی نیستند و نسبت به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، سرویس مطلوبی دریافت نمی‌کنند.

بررسی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز بر این ادعا صحه می‌گذارد که میزان شکایت کاربران از سرویس اینترنت نسبت به قبل از شیوع کرونا افزایش چشمگیری داشته است. به نحوی که تعداد تماس‌های کاربران با سامانه ثبت و پاسخ‌گویی به شکایات ۱۹۵ در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۴۹ درصد و تعداد درخواست و شکایت‌های ثبت شده در این سامانه ۱۳۳ درصد افزایش یافته است.

در این زمینه وزارت ارتباطات افزایش میزان استفاده از اینترنت در دوران کرونا و نبود منابع زیرساختی و فرکانسی را دلیل مشکلات کیفیت اینترنت عنوان کرده است. اما شواهد نشان می‌دهد که علاوه بر مشکل افت سرعت اینترنت، کاربران با مشکل دیگری نیز دست به گریبانند که ارتباطی با افزایش مصرف آن‌ها و اشباع شبکه ندارد و به نبود نظارت بر عملکرد سرویس‌دهی اپراتورها بازمی‌گردد.

کاربران بسیاری اذعان دارند که با کم‌فروشی و حجم‌خوری اپراتورها در بسته‌های مصرفی اینترنت خود مواجه هستند و پایان زودهنگام بسته‌ها دلیلی بر این ادعا است.

شواهد نشان می‌دهد که اپراتورها در ارائه اینترنت به کاربران شیوه‌های مختلفی را به کار بسته‌اند که حاکی از کم‌فروشی در بسته‌های اینترنت است و به دلیل آنکه هر یک از اپراتورها تعریف متفاوتی از واژه‌هایی مانند «مصرف منصفانه»، «ترافیک داخلی»، «مصرف خارجی» و «ترافیک نیم‌بها» دارند، این نبود شفافیت باعث نارضایتی کاربران شده است.

سیاستی به نام «مصرف منصفانه»

مصوبه «ارائه اینترنت پرسرعت غیرحجمی و توقف حجم‌فروشی» از سال ۹۶ با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مطرح شد تا کاربران بتوانند با خرید اشتراک ثابت، هر میزان که بخواهند از حجم اینترنت مصرف کنند، اما شواهد نشان می‌دهد که خدماتی که هم اکنون اپراتورها ارائه می‌دهند با اهداف اولیه طرح «توقف فروش حجمی اینترنت» بسیار فاصله دارد.

مطابق آن مصوبه از سال ۹۶ تعرفه اینترنت هم افزایش یافت تا مشترکان به هر میزان که بخواهند و به صورت نامحدود از اینترنت استفاده کنند، اما این اینترنت نامحدود نه‌تنها مشکل عدم شفافیت در حجم‌‌فروشی اپراتورها را حل نکرد، بلکه با تعریفی با عنوان «اینترنت نامحدود مبتنی بر مصرف منصفانه»، مشترکان را سردرگم‌تر کرده است.

هم اکنون کاربران مجبورند هم هزینه بالایی برای اینترنت پرداخت می‌کنند، هم اینترنتشان به معنای واقعی کلمه «حجمی» محاسبه می‌شود و هم بدون وجود شفافیت لازم در میزان مصرف کاربر، این حجم به پایان می‌رسد و اپراتورها هریک از سیاست «مصرف منصفانه»، تعبیر جداگانه‌ای دارند.

در این طرح قرار بود مبنای مصرف اینترنت، ترافیک بین‌الملل باشد و چنانچه کاربری از ترافیک داخلی استفاده کرد، این ترافیک نیم‌بها محاسبه شود. اما هم اکنون شواهد نشان می‌دهد که اپراتورها در محاسبه نرخ ترافیک اینترنت، مبنا را ترافیک داخلی درنظر گرفته و مصرف اینترنت بین‌الملل کاربران را با هزینه ۲ برابر محاسبه می‌کنند.
 
شیوه‌های کلاهبرداری

این روزها کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی نسبت به نحوه محاسبه پهنای باند مصرفی از سوی اپراتورها اعتراض دارند و آن را کاملا غیرمنصفانه و حاوی تقلب می‌دانند.

در این گزارش به چند نمونه از اعتراضات کاربران در شبکه‌های اجتماعی درباره شیوه‌های مبهم و سؤال‌برانگیز اپراتورها که در برخی مواقع به کلاهبرداری نیز تعبیر می‌شود، اشاره می‌کنیم:

- کاربران بسیاری معترض به «تعریف ترافیک نامحدود در بسته‌های اینترنت» هستند و برایشان این سؤال مطرح است که برای مثال اینترنت نامحدود چه مفهومی دارد وقتی برای آن آستانه مصرف بسته ای ۳۰ گیگ تعریف شده و حتی قیمت آن گران‌تر از بسته حجمی است؟

- کاربری می‌گوید: ترافیک استفاده از اپلیکیشن‌های بومی پخش فیلم، از ترافیک بین‌الملل محاسبه می‌شود. این را مسئول پاسخ‌گویی و پشتیبانی اپراتور تأیید می‌کند.

- کاربر دیگری معتقد است که در شرایط مشابه استفاده از اپلیکیشن‌های پخش فیلم در دو اپراتور، در یکی از اپراتورها ۱۰ گیگ اینترنت یک ماهه تمام می‌شود و در همان شرایط در اپراتور دیگر ۳۰ گیگ در عرض ۲ هفته تمام می‌شود.

- یک کاربر این سؤال را دارد که چرا اپراتور نرخ بسته اینترنت با حجم مصرف ۹۰ گیگ را به قیمت ۱۸۰ گیگ محاسبه می‌کند و تأکیدش بر تعریف ترافیک داخلی و خارجی است. این درحالی است که باید از ابتدا به صورت شفاف به کاربر بگوید که با این مبلغ که پرداخت می‌کنید، تنها ۹۰ گیگ اینترنت می‌توانید مصرف کنید.

- کاربر دیگری اذعان دارد که اپراتور پس از پایان مصرف منصفانه، اتصال وی را قطع کرده و اطلاع‌رسانی نمی‌کند و اینترنت را به سرعت ۲۵۶ کیلوبیت می‌رساند. سؤال اینجاست که در شرایط کنونی آیا هنوز این سرعت، اینترنت محسوب می‌شود؟

- کاربر معترضی می‌گوید: اپراتور بدون اطلاع مشترک، حجم مصرف منصفانه بسته خریداری شده را کاهش داده و وی دستش به جایی بند نیست.

- کاربری می‌گوید: ۳۶ گیگ اینترنت موبایل خریده‌ام که در حدود یک هفته با تماشای فیلم در اپلیکیشن‌های داخلی تمام شد.

- یک کاربر معتقد است که نحوه مصرفش تغییر خاصی نکرده، اما سرعت تمام شدن اینترنت وی حداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

- یکی از کاربران می‌گوید: بسته اینترنت گرفتم با حجم ۲/۵ گیگ بین‌الملل و ۵ گیگ داخلی، اما با دو تماس تصویری با پیام‌رسان بومی، حجم بین‌الملل بسته به پایان رسید.

- کاربر دیگری اذعان دارد که با تماس با پشتیبانی اپراتورها متوجه شده که تماس تصویری از طریق پیام‌رسان‌های داخلی، در مصوبه نیم‌بها نمی‌گنجد و هزینه آن به صورت ترافیک خارجی محاسبه می‌شود و به نظر می‌رسد هاست پیام‌رسان‌های داخلی، در خارج از کشور میزبانی می‌شود.

- کاربری معترض است که اینترنت خانگی با حجم ۳۰۰ گیگ در عرض ۱۸ روز تمام شده است و مشترک دیگری می‌گوید که از بسته ۷ گیگ خریداری شده‌اش، بدون هیچ‌گونه استفاده‌ای هر روز حدود ۱ گیگ کم می‌شود.

- کاربری می‌گوید: درباره وضعیت محاسبه حجم آپلود در بسته‌های اینترنت سال‌های گذشته ضوابطی وجود داشت، اما هم اکنون گویا این رویه تغییر کرده و حجم آپلود مانند حجم دانلود از حجم کل بسته اینترنت کم می‌کند.

- ادعای کاربر دیگری جالب است که می‌گوید زمانی که بسته اینترنت یک ساعته را فعال کرده است، مرتب با مشکل قطع و وصلی مواجه شده، اما زمانی که یک ساعت به پایان رسیده است، مشکل کیفیت اینترنت وی در زمان مصرف آزاد، حل شده و سرعت به حالت اولیه بازگشته است!

- مشترکی می‌گوید: در عرض یک ماه ۵ بار بسته اینترنتی یک ماهه را تمدید کرده‌ام!

- کاربر دیگری می‌گوید: اپراتور به بهانه آنکه صورت‌حساب‌ها به هم ریخته است از شارژ بسته‌ام کم می‌کند و جواب قانع کننده‌ای نیز نمی‌دهد.

- مشترکی می‌گوید: دوستان در فروش پهنای باند داخل با قیمت بین‌الملل اقدام می‌کنند! من بارها و بارها با نرم‌افزار محاسبه کردم و متوجه شده‌ام حجم داخلی را خارجی محاسبه می‌کنند و زمانی که ثبت شکایت کردم، اپراتور حجم را برگرداند.

- کاربر دیگری معترض است که بسته شبانه برای دانلود ۲ تا ۷ صبح خریداری کرده، اما از حجم روزانه و بین‌الملل وی کم شده است. جواب اپراتور به اعتراض وی جالب است که گفته در صورت خرید بیش از یک بسته، اولویت استفاده با بسته‌ای است که تاریخ انقضای نزدیک‌تری دارد. اما به طور کلی، بسته‌های اینترنت هدیه، شبانه خالص و چندکاربره اولویت مصرف بالاتری دارند.

- یک مشترک می‌گوید: بسته ۷/۵ گیگی بین‌المللی با ۱۵ گیگ ترافیک داخلی در عرض ۳ روز تمام شد. در اصل فکر می‌کردم اگر بسته اول ۷/۵ گیگ تمام شود، ۱۵ گیگ ترافیک داخلی همچنان پابرجاست. اما گویا از شیوه دزدی سر در نمی آورم و کلاه سرم رفته است.

گروه ویژه بررسی شکایت کم‌فروشی در رگولاتوری تشکیل شد

حال در پی اعتراض مکرر کاربران به تخلف اپراتورها در عدم تطبیق سرعت فروخته شده و حجم خریداری شده اینترنت مشترکان، گروه ویژه بررسی شکایت در رگولاتوری تشکیل شد.
در این زمینه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، نیز در پاسخ به این اعتراضات گفت: «شکایت‌هایی دراین‌باره دریافت کردم. دادستان کل کشور هم در ستاد ملی مقابله با کرونا، موضوع مشابهی را طرح کرده بودند. براین اساس تیمی را مأمور ارزیابی میدانی کردم. اگر تخلفی رخ داده باشد، حتما برخورد خواهیم کرد.»

در این راستا رگولاتوری نیز از کاربران خواسته در صورت مشاهده عدم تطبیق سرعت فروخته شده و سرعت دریافتی، حجم خریداری شده و حجم دریافتی و همچنین رعایت نکردن تعرفه‌های ترجیحی برای سایت‌های داخلی و پیام‌رسان‌های بومی از سوی اپراتورها، موضوع را به طور سریع در سامانه ثبت و پاسخ‌گویی به شکایات ۱۹۵ ثبت کنند.

علی ربیعی، سخن‌گوی دولت، نیز گفته است که موضوع کم‌فروشی اپراتورها در عرضه بسته‌های اینترنتی به دستور وزیر ارتباطات در حال پیگیری است. اگر این موضوع اثبات شود، حقوق مردم استیفا و مبالغی که هزینه کرده‌اند به آنان بازپرداخت می‌شود.
 
منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
0
0
من همیشه می گفتم این حجم نا محدود یکی دو ساعته چطور انقدر ارزون فروخته میشه... پس اساسا حجم اینترنت هزینه ای برای اپراتور نداره... مدت زمانه که خیلی مهمه... یعنی کسی که بسته یک ماهه 20 گیگی می خره همونقدری هزینه برای اپراتور داره که همون بسته یک ماهه باحجم یک گیگ داره... پس اپراتور ها مشتری رو سوق میدن به سمت خرید حجم بیشتر و هزینه ی چند برابری... مشتری هم به ناچار هزینه چند برابری رو میده فقط برای اینکه از حجم بیشتری استفاده کنه و این یعنی دست تو جیب مردم کردن و سو استفاده از خدماتی که دارن ارائه میدن!!!
یه چیز جالبم اینه که اگر بسته های اینترنت ایرانسل رو نگاه کنین هزینه ها پایه و اساس درستی ندارن و بر اساس معیار درست تصاعدی قیمت گذاری نشدن!!! به همین راحتی می تونین متوجه بشین که حجم هیچ اهمیتی برای اپراتور نداره..
ناشناس
Turkey
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
0
دزدی آشکار تر از این نداریم حجم نامحدود شبانه باید نامحدود باشه نه اینکه محدودیت حجم بزارن این کجاش نامحدود یک هفته پیش ۱۲۰ گیگ بود الان کردن ۳۰ گیگ چرا ؟انصافم خوب چیزیه
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
0
0
سقف اینترنت منصفانه در دنیا
یک ترا بایته

بعد از اونم اینقدر سرعتشون بالاست که کاهش سرعت رو احساس نمی کنن

یه چیزی شنیدیدن
از اینترنت منصفانه
گفتیم بزار دست کنیم تو جیب مردم
اینا که صداشون در نمیاد

اینترنت یه ماهه ی شبانه ی نامحدود رو زده بعد از ۱۰۰ گیگ محدود می کنیم

این دزدیه
#نان_حرام
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->