پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم
سرخط خبرها

مصائب مرگ‌های کرونایی در پزشکی‌ قانونی

  • کد خبر: ۲۵۵۶۴
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
مصائب مرگ‌های کرونایی در پزشکی‌ قانونی
روایتی از پزشکان و تکنسین‌های پزشکی‌قانونی که کووید19 در یک قدمی آن‌هاست

سعیده آل ابراهیم/ شهرآرانیوز- مانند تمام روزهای کاری دیگر، آن روز هم اجساد و مراجعان سرپایی را معاینه کرد. پزشک کشیک شب هم در پزشکی‌قانونی بود، اما انگار هرچه بیشتر از شب می‌گذشت، شدت تب‌ولرزی که در بدنش احساس می‌کرد، بیشتر می‌شد. سرفه‌های خشک هم چاشنی این تب‌ولرز شده بود.

اولین واکنش دفاعی ذهنش به این موضوع مانند بیشتر آدم‌ها، این بود که یک سرماخوردگی ساده است، اما رفته‌رفته تعداد سرفه‌ها بیشتر شد و او را تا آزمایشگاه کشاند.

با آزمایش، عکس و سی‌تی‌اسکن مشخص شد که کرونا چندروزی است میهمان ناخوانده جسمش شده است.

داریوش خردورز، پزشک معاینات واحد شرق سازمان پزشکی‌قانونی مشهد است. سوم فروردین بود که ابتلای او به کرونا تأیید شد.

از او درباره حدس خودش از چگونگی انتقال این ویروس می‌پرسم. می‌گوید: احتمالا زمانی که به بهشت رضوان رفته بودم تا گواهی دفن صادر کنم، به این ویروس مبتلا شده‌ام. شاید هم از ارباب‌رجوع گرفته باشم.

خوشبختانه پس از ۲ هفته قرنطینه خانگی، علائم بیماری از بین رفت و توانستم به محل کارم برگردم. وی ادامه می‌دهد: هر روز، پزشکان ما در بهشت رضا و بهشت رضوان، کشیک هستند تا برای اجسادی که شکایتی برای آن‌ها وجود ندارد، گواهی دفن صادر کنند.

 

خردورز اظهار می‌کند: خیلی از افراد فکر می‌کنند پزشکان شاغل در پزشکی‌قانونی تنها با اجساد سروکار دارند، درصورتی‌که تنها ۵ درصد از مراجعات ما مربوط ‌به اجساد است و باقی آن‌ها سرپایی است. شاید در روز حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ مراجعه سرپایی داشته باشیم، ضمن اینکه باید این روز‌ها فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند رعایت شود، اما ما برای معاینه ارباب‌رجوع نمی‌توانیم فاصله را رعایت کنیم. 
 

خردورز می‌گوید: روزهای اولی که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده بود، تا زمانی که برای تجهیزات بهداشتی درخواست دادیم، تاحدی کمبود داشتیم، اما بعد تجهیزات موردنیاز ما تأمین شد، هرچند ما به‌دلیل شغلمان، ماسک، دستکش و گان را از قبل در اختیار داشتیم. وی بیان می‌کند: پزشکانی که در پزشکی‌قانونی کار می‌کنند، جزو کادر درمانی نیستند و جزو کارکنان دستگاه قضایی محسوب می‌شوند و بین این ۲ بخش مانده‌اند.


وسواس در انجام معاینات
شاید زمانی که حرف از پزشکی‌قانونی به میان می‌آید، ذهن بیشتر ما به معاینه اجساد در سالن‌های تشریح معطوف شود، اما در واقعیت بیشترین درصد مراجعات پزشکی‌قانونی مرتبط با معاینه‌های سرپایی است. این ارتباط هر روزه با مراجعان و رفت‌وآمدهای متعدد در این سازمان، موجب می‌شود که پزشکان و تکنسین پزشکی‌قانونی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا باشند.

پزشکان و تکنسین‌هایی که در سالن تشریح و معاینات پزشکی‌قانونی کار می‌کنند، تا پیش از این نیز به‌دلیل شرایط کاری، مراقبت‌های بهداشتی لازم را اعمال می‌کردند، اما به گفته این پزشکان، با شیوع ویروس کرونا، آن‌ها وسواس بیشتری در هنگام کار به خرج می‌دهند.


تعدیل نیرو و شیفت‌بندی
دکتر سعید عرفانی‌جورابچی، معاون سالن تشریح پزشکی‌قانونی مشهد، دراین‌باره می‌گوید: طبق بخش‌نامه‌هایی که دولت ابلاغ کرده است، بخشی از نیروی کار را تعدیل و شیفت‌بندی کرده‌ایم؛ به‌طور نمونه آن‌ دسته از همکارانی که بیماری زمینه‌ای دارند، در محل کار حضور ندارند، اما به‌طور کلی بیشتر نیروها سر کار هستند.

او اظهار می‌کند: از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد، سازمان پزشکی‌قانونی امکانات بیشتری مانند ماسک‌های فیلتردار، گان‌های یک‌تکه، الکل و شیلدهای محافظ صورت را در اختیارمان قرار داد. همچنین حوضچه‌های ضدعفونی قبل و بعد از ورود به سالن تشریح را داریم.


مصائب مرگ‌های کرونایی
می‌پرسم آیا به‌طور مستقیم با اجساد بیمارانی که بر اثر کرونا فوت‌ کرده‌اند، ارتباط دارید. عرفانی پاسخ می‌دهد: اگر پزشک معالج برای بیمارانی که به‌طور قطع بر اثر کرونا فوت می‌کنند، گواهی صادر کند، اجساد به پزشکی‌قانونی منتقل نمی‌شود، اما گاه پزشک، گواهی صادر نکرده و جنازه فرد به اینجا منتقل شده است و ما پس از بررسی پرونده متوجه شده‌ایم که شخص متوفی کرونا داشته است.

عرفانی اضافه می‌کند: به‌طور کلی در این ایام، هر جسدی که به پزشکی‌قانونی ارجاع داده شود و فرد به هر دلیلی فوت کرده باشد، ممکن است کرونا نیز داشته باشد، اما علائمی در فرد بروز نکرده باشد. ضمن اینکه باید حتما اجساد جانبازان و مادران باردار در پزشکی‌قانونی معاینه شود، چراکه امکان دارد این افراد نیز مبتلا به کرونا بوده باشند.


افزایش مراجعات سالن تشریح در روزهای کرونایی
وی می‌گوید: درواقع شیوع کرونا موجب نشده است که کارمان کمتر شود، ضمن اینکه در این مدت، به‌طور نسبی مراجعات سالن تشریح افزایش یافته، اما این موضوع موجب کاهش کیفیت کار نشده است.

عرفانی در پاسخ به اینکه آیا تا‌به‌حال موردی از ابتلا به کرونا در میان افراد شاغل در پزشکی‌قانونی داشته‌اند، بیان می‌کند: متأسفانه تاکنون یکی از همکاران آزمایشگاهِ سازمان و ۲ پزشک به این بیماری مبتلا شده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->