رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران فروش فوق‌العاده سایپا از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + لینک ثبت‌نام نرخ تورم فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر صمت: شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری پژو پارس است تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو + جزئیات (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به بازار خرید و اجاره هواپیمای شخصی در ایران | خرید جت شخصی چند تومان آب می‌خورد؟ تشدید نظارت ها بر بازار مسکن | پلمب ۳ بنگاه املاک در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۹۲۰ هکتار کشت کلزا در شهرستان مشهد انجام شد صنعت شوینده ایران خودکفا و صادرکننده
سرخط خبرها

با کدام پول وارد بورس نشویم؟

  • کد خبر: ۲۵۵۶۵
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
با کدام پول وارد بورس نشویم؟
رشد شاخص کل بورس از ابتدای امسال تاکنون به ۷۱ درصد رسیده و همین ماجرا باعث شده است که تب سرمایه‌گذاری در این بازار بیش‌از‌پیش به جان همه ما بیفتد.
مسعود سلطانی/ شهرآرانیوز- رشد بی‌رقیب بورس در سایه رکود بازار‌های رقیب باعث شده است که این روز‌ها بیشتر مردم برای ورود به بازار سرمایه اقدام کنند یا دست‌کم فکر انجام این کار را در سر داشته باشند.
 
در عین‌حال گروهی از مردم تحت‌تأثیر هشدار‌های کارشناسان درباره حبابی‌بودن رشد بازار سرمایه از ورود به این بازار پرهیز می‌کنند.

به عقیده نگارنده آنچه برای بازار سرمایه خطرناک است نه حباب ایجادشده در برخی نماد‌ها و رشد بی‌دلیل آن‌ها، بلکه تفکر غلطی است که درباره ورود به بورس در حال ترویج است.

یکی از درس‌های ابتدایی در بازار سرمایه این است که نباید با پول قرضی وارد این بازار شویم. همچنین از پولی که سر رسید دارد یا پولی که از طریق فروش اموال ضروری به دست می‌آید نیز نباید برای سرمایه‌گذاری استفاده شود و تنها مبالغی را که می‌خواهیم پس‌انداز کنیم باید وارد این بازار کنیم.

این روز‌ها جملاتی می‌شنویم که با منطق سرمایه‌گذاری در تضاد است. جملاتی مانند اینکه «خودروم را فروختم و پولش را وارد بورس کردم!» یا «پول جهیزیه دخترم را برای مدت محدود وارد بازار می‌کنم!» یا «خانه‌ام را می‌فروشم و ۶ ماه بعد بهترش را می‌خرم!»

بازار سرمایه تا پیش از رشد پرشتاب سال ۹۸ و ۹۹ نیز نسبت به بازار‌های رقیبش بازدهی بهتری در ۱۰ سال گذشته تجربه کرده، اما این بازار همواره فرازونشیب‌هایی هم داشته است.

جای تردید نیست که در ۱۰ سال آینده بازهم بازدهی بازار سرمایه بیشتر از نرخ سود بانکی، تورم، رشد بازار مسکن، طلا و ارز خواهد بود، اما این به معنای آن نیست که بدون هیچ ریسکی می‌توان وارد این بازار شد.

برخی کانال‌های تلگرامی و افراد پُر‌هیجان تازه‌وارد به بورس، دیگران را تشویق می‌کنند که برای ورود به بازار سرمایه از پول قرضی و رهن خانه و‌... استفاده کنند.
 
این کار نه‌تنها سرمایه‌گذاری نیست بلکه نوعی قمار محسوب می‌شود. رفتار هیجانی در بازار سرمایه مترادف با قمار است و این رفتار در سایه ۲ حس غریزی در معامله‌گران تازه‌وارد اتفاق می‌افتد. ترس و طمع ۲ حسی است که همیشه موجب شکست معامله‌گران می‌شود، ترس از ریزش قیمت‌ها و طمع برای کسب سود بیشتر موجب خطا‌های شناختی و شکست‌های بزرگ در سرمایه‌گذاری می‌شود.
 

تحلیلگران بازار همواره معتقدند شدت ترس و طمع در افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه، بسیار زیاد است و همین عوامل موجب شکست ایشان می‌شود. از سوی دیگر بدیهی به نظر می‌رسد که شدت ترس و طمع در افرادی که با پول‌های اشتباهی (پول قرضی، پول دارای سررسید و‌...) وارد بازار می‌شوند بیشتر خواهد بود و به طور طبیعی احتمال خطا در آن‌ها نیز نسبت به سایر معامله‌گران بیشتر است.
 

لطفا اگر با این تحلیل موافق هستید و افرادی را می‌شناسید که ممکن است دچار این خطا‌ها شوند، این هشدار را با آن‌ها در میان بگذارید. 

بیشتر بخوانید:
 
 
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->