بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند!
سرخط خبرها

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: حمایت مالیاتی از گروه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا

  • کد خبر: ۲۵۵۹۶
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: حمایت مالیاتی از گروه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا
امروزه تقریبا در همه‌جای دنیا، شهروندان دریافته‌اند که چرا مالیات پرداخت می‌کنند و پذیرفته‌اند که اگر در زندگی روزمره خود خدمتی دریافت می‌کنند، باید هزینه‌اش را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم پرداخت کنند.

نجمه سرباز/شهرآرانیوز، هرگونه شانه خالی کردن از زیر پرداخت مالیات در نهایت به ضرر خود شهروندان است و مانع اجرای برنامه‌های رفاهی دولت. اما چنانچه مبلغی که به عنوان مالیات بر اشخاص یا کسب‌و‌کار‌ها تحمیل می‌شود از درآمد و توان مالیات‌دهنده فراتر باشد، شکی نیست که مشمولان پرداخت مالیات به‌علت احساس خسارت، از تسویه بدهی‌های مالیاتی خود شانه خالی خواهند کرد.


کرونا شوک بزرگی به دولت و فعالان اقتصادی وارد کرد. کسب‌وکار‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط از شیوع ویروس کرونا متضرر شده و چشم انتظار کمک‌های دولتی هستند. از طرفی هم اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر و صاحبان مشاغل چشم‌انتظار کمک‌های دولت هستند. در همین‌باره با «یحیی یعقوب‌نژاد» ، مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی، درباره تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی گفتگو کرده‌ایم که نتیجه آن در ادامه آمده است.


باتوجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، سازمان امور مالیاتی چه تمهیداتی را برای رفاه حال مؤدیان مالیاتی در نظر گرفته است؟ تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی به چه شکل است؟


در سال ۹۹ در مواردی که مهلت مقرر برای تقسیط بدهی (ازجمله اصل مالیات، عوارض و جرایم) قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مؤدیان مالیاتی در اجرای ماده ۱۶۷ قانون مالیات‌های مستقیم به پایان رسیده باشد و این‌گونه مؤدیان قادر به پرداخت بدهی خود نباشند، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند نسبت به امهال بدهی به مدت نهایت ۳ ماه و تقسیط به مدت ۹ ماه از تاریخ درخواست اولیه برای امهال و تقسیط جدا از مهلت ۳ ساله یادشده در ماده ۱۶۷ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام کند.
همچنین مواردی که طبق مقررات قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده انقضای مهلت زمانی برای اعتراض به اوراق مالیاتی از تاریخ ۱ اردیبهشت تا ۱۵ اردیبهشت باشد، مهلت اعتراض نهایت تا تاریخ ۳۱ خرداد تمدید می‌شود.

 

اگر فردی جریمه بدهی مالیات و عوارض خود را پرداخت نکرده باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟


جرائم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض مصوب ۲۲ دی ۸۱ به شرط پرداخت اصل مالیات و عوارض تا تاریخ ۳۰ آذر ۹۹ بخشوده می‌شود.


کمک‌های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی در اسفند ماه ۹۸ و ۳ ماهه اول سال ۹۹ برای تأمین لوازم و تجهیزات مصرفی موردنیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و زیر پوشش سازمان تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح و سایر مراکز درمانی تأییدشده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مبارزه با ویروس کرونا که وزارت یادشده تأییدشان کند، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی در سال پرداخت محسوب می‌شود.


در دوران کرونا، دولت فهرستی متشکل از ۱۰ گروه اقتصادی  را که متحمل بیشترین خسارت از شیوع کرونا شده‌بودند، برای حمایت‌های دولتی و تمهیدات مالیاتی ارائه کرد. دراین‌باره توضیح می‌فرمایید که گرو‌های اقتصادی چه گروه‌هایی هستند و سازوکار اجرای این حمایت به چه شکل است؟


بر اساس مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی برای حمایت مالیاتی از گروه‌های اقتصادی آسیب‌دیده به سبب شیوع ویروس کرونا، گروه‌های اقتصادی که به سبب شیوع ویروس کرونا متضرر شده‌اند، معرفی شده‌اند.
بر این اساس مراکز تولید و توزیع غذا‌های آماده از جمله رستوران، بوفه‌ها، طباخی، تالار‌های پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمان‌سراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جزو این گروه هستند.


علاوه بر این حمل‌ونقل عمومی مسافر درون‌شهری و برون‌شهری ازجمله هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی و موارد مرتبط به تشخیص وزارت راه و شهرسازی، دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری و زیارتی، مراکز تولید و توزیع پوشاک، مراکز تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای و موارد مرتبط به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی از جمله گروه‌های مورد حمایت دولت در ایام کرونایی هستند.


سررسید پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده مربوط به دوره چهارم سال ۹۸ برای گروه‌های اقتصادی اشاره شده تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت تعیین می‌شود.


بخشودگی جریمه شامل چه کسانی می‌شود؟


صدور یا تجدید پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان خرداد ماه سال ۹۹ نیاز به دریافت گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت.


همچنین تمام مؤدیانی که تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده دوره زمستان سال ۹۸ را تسلیم کنند با درخواست کتبی امکان برخورداری از صدردصد بخشودگی جریمه عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر و جریمه تأخیر در مدت یادشده را خواهند داشت.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->