پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

صادرات خراسان رضوی روی هوا!/چرا پروتکل‌های بهداشتی ۲۰۰۷ اجرا نشد؟!

  • کد خبر: ۲۵۷۴۵
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
صادرات خراسان رضوی روی هوا!/چرا پروتکل‌های بهداشتی ۲۰۰۷ اجرا نشد؟!
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی درباره ممنوعیت واردات سیمان به قزاقستان گفت: شما بگویید در این شرایط کرونازده اصلا صادراتی انجام شده است یا می‌شود که اکنون بخواهیم درباره این ممنوعیت اظهارنظر کنیم!
سعیده ساجدی‌نیا - محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با بیان اینکه تمام کشور‌ها در دوره‌ای به دلیل خودکفایی یا کاهش تقاضا ورود کالایی خاص را به کشورشان ممنوع می‌کنند و این اتفاق عجیبی نیست، اظهار کرد: عمده صادرات خراسان‌رضوی از مسیر ترانزیتی ترکمنستان و شمال افغانستان انجام می‎شود و اولین کشوری که با شروع همه‌گیری کرونا مسیر‌ها را به روی کامیون‌ها و واگن‌های حمل بار بست، ترکمنستان بود و هر نوع ورود کالایی را ممنوع کرد. به‌طوری که حتی سیمان و میل‌گرد را که از طریق واگن و بدون هیچ تماسی و بعد ۱۰روز بارگیری فرستاده شده بود، نپذیرفت. درحالی که ویروس کرونا نهایت ۴۸ ساعت روی این سطوح ماندگاری دارد، اما باز هم مقامات این کشور بر سخت‌گیری‌های خود اصرار کردند.

مبادلات طبق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی از سرگیری شود
او ادامه داد: ۲ ماه فریاد زدیم تا زمان را بیشتر از این از دست نداده‌ایم، وزرای مربوط برای توجیه مسئولان عالی‌رتبه این کشور دست‌به‌کار شوند و اکنون که رئیس‌جمهوری با همتای خود در ترکمنستان مذاکرات لازم را انجام داده است، اعلام شده بر اساس پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۷، مراودات از سر گرفته شود و حال ماجرای عجیب و البته تلخ اینجاست که مشخص شده است گره اصلی در دست خود ما بوده و اساسا در تمام این سال‌ها زیرساخت لازم درباره اجرای این پروتکل را آماده نکرده‌ایم!

روشنک با اشاره به ضوابط اعلام شده سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۷ گفت: باید سوله‌ها و کانکس‌های ضدعفونی می‌شد، واگن‌ها و کامیون‌ها در مرز ۲ کشور ایجاد می‌شد که در این شرایط قرنطینه از آن‌هاد استفاده شود، اما نه‌تن‌ها در این سال‌ها توجهی به آن نشده است، بلکه در این مدت نزدیک به ۳ ماه که از آغاز همه‌گیری کرونا می‌گذرد نیز فکری برای آن نشده است و این جای تأسف دارد که چرا مسئولان ۱۳ سال به این مسائل بی‌توجه بودند.

اگر صادرات حتی به اول خردادماه برسد، دیگر فایده‌ای ندارد
روشنک تصریح کرد: اگر تا پیش از این می‌گفتیم صادرات اردیبهشت‌ماه را از دست بدهیم، دیگر قابل جبران نیست، حالا می‌گوییم حتی اگر این مسئله به اول خردادماه هم برسد دیگر کارمان تمام است، اما اگر موانع موجود برطرف شود، قول می‌دهیم در سال جهش تولید، حجم صادرات خراسان‌رضوی را ۱/۵ برابر افزایش دهیم. در غیر این‌صورت برند‌های خود را در بازار‌های جهانی از دست خواهیم داد و در پی آن حجم زیادی از صادرات استان را از دست می‌دهیم.

صادرات خراسان‌رضوی بیشترین خسارت را دید
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی با اعلام اینکه خراسان‌رضوی بیشترین لطمه را در بخش صادرات خورده است، اعلام کرد: عمده صادرات استان به مواد غذایی اختصاص دارد و متأسفانه اولین کالا‌هایی که کشور‌های هدف در پی شیوع کرونا ورود آن را ممنوع کردند، مواد غذایی و لبنیات بود که تا این لحظه بیشترین خسارت را متحمل شده‌ایم.

او افزود: صادرات موادغذایی درحالی متوقف شده است که این روز‌ها هتل‌ها و مراکز اقامتی و رستوران‌ها هم تعطیل هستند و از این نظر هم مشکل حادی برای اقلام صادراتی در این بخش به‌وجود آمد.
به گفته روشنک، برخی اقلام مواد غذایی که امکان توزیع در بازار را داشت، در بازار مصرف داخلی توزیع شد، اما برخی دیگر مانند روغن نباتی اسانس‌دار که در داخل کشور به‌هیچ‌وجه مجوز توزیع و مصرف ندارد و فقط برای بازار خارجی مانند کشور‌های آسیای میانه تهیه و آماده می‌شود، بلاتکلیف مانده است و نه می‌توان صادر کرد و نه در بازار مصرف داخلی به فروش رساند.

بازار داغ شوینده‌ها در بازار داخلی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه مواد شوینده و ضدعفونی نیز یکی از اقلام صادراتی خراسان‌رضوی بود که از زمان شیوع کرونا بهترین بازار را در داخل کشور داشته است، گفت: از این نظر مشکلی نداشتیم، اما برای کالا‌هایی که دارای برند بودند و به کشور‌های هدف صادر می‌شدند، حفظ برند مهم و حیاتی است. درنتیجه اگر این روند ادامه‌دار نباشد، خسارت جبران می‌شود و دیگر اتفاق خاصی صادرات این محصولات را تهدید نخواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->