واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

رقابت مداحان برای گرفتن اشک بیشتر از مستمعان

  • کد خبر: ۲۵۹۸۰
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
رقابت مداحان برای گرفتن اشک بیشتر از مستمعان
روضه‌هایی در هیئت‌ها خوانده می‌شود که شما سند آن را در هیچ مقتلی پیدا نمی‌کنید، اما مداحان به راحتی آن را می‌خوانند و کسی هم از آن‌ها سؤال نمی‌کند این روضه‌ای که خوانده شد از کجا آمده است و راوی آن کیست؟

به گزارش شهرآرانیوز، روضه‌هایی در هیئت‌ها خوانده می‌شود که شما سند آن را در هیچ مقتلی پیدا نمی‌کنید، اما مداحان به راحتی آن را می‌خوانند و کسی هم از آن‌ها سؤال نمی‌کند این روضه‌ای که خوانده شد از کجا آمده است و راوی آن کیست؟

 

 سرانجام حکایت جنجالی قمار‌بازی کردن یک لات در خیال خود با امام حسین(ع) به تعطیلی مناجات‌خوانی محمود کریمی، مداح معروف پایتخت، در مشهد ختم شد.

سؤالی که بعد از شنیدن این داستان ذهن آدم را درگیر می‌کند این است که چرا با وجود آیات قرآن و احادیث محکمی که وجود دارد، مداحان از روایت‌هایی استفاده می‌کنند که سند معتبری ندارند و حتی در کتابی نوشته نشده‌اند؟

پاسخ این سؤال را باید در دل هیئت‌های مذهبی جست‌وجو کرد. هیئت‌هایی که در گرفتن اشک از مردم با هم رقابت می‌کنند. مداحان برای گرفتن اشک بیشتر از مستمعان خود از راه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که بیان چنین حکایت‌هایی یکی از این روش‌هاست.

روضه‌هایی در هیئت‌ها خوانده می‌شود که شما سند آن را در هیچ مقتلی پیدا نمی‌کنید اما مداحان به راحتی آن را می‌خوانند و کسی هم از آن‌ها سؤال نمی‌کند این روضه‌ای که خوانده شد از کجا آمده است و راوی آن کیست؟

کافی است در ایام محرم به هیئت‌ها سری بزنید تا ببینید که عاشورا و قیام امام حسین(ع) تنها به روضه‌های جانسوز خلاصه شده و هیچ اشاره‌ای به چرایی این حرکت جاودان تاریخ نمی‌شود.

به طور مثال مداحان به مخاطبان خود نمی‌گویند چرا نوجوانی مثل قاسم بن الحسن جان خود را فدای آرمان و اعتقاد خود می‌کند؟ چرا می‌گوید که مرگ نزد و شیرین‌تر از عسل است؟ آن‌ها فقط به انتهای ماجرا که شهادت اوست می‌پردازند. برای برخی از این مداحان ماجرای خیالی ازدواج قاسم مهم‌تر از هر مسئله دیگری است. ماجرایی که بنا بر کتاب‌های مقتل، جعلی است و شهید مطهری هم به آن اشاره دارد.

عاشورا هم نکته عاطفی دارد، هم حماسی، هم فلسفی و هم عقلانی اما هیئت‌ها و مداحان تنها به جنبه عاطفی آن می‌پردازند و کاری به مسائل دیگر ندارند. بیان درد و رنچ اهل بیت رسول خدا در روز عاشورا و گرفتن اشک بیشتر از مردم تنها هدف مداحان است و این در حالی است که زینب کبری گفته است در این روز هیچ چیزی به غیر از زیبایی ندیده است.

آیا واقعا در هیئت‌های مذهبی جوانان نشسته پای منبر از میان اشعار، روضه‌ها و حکایت‌های مداحان پی به معنا و مفهوم جمله حضرت زینب می‌برند؟ متأسفانه در بعضی جلسات مذهبی زینب(س) به زنی محزون و رنج دیده و قابل ترحم تبدیل شده است. این درحالی است که وظیفه خواهر امام حسین(ع) ابلاغ پیام عاشورا بعد از شهادت امام سوم شیعیان است.

کار به جایی رسیده است که محرم هر سال شاهد ظهور روضه‌های جدید و داستان‌های تازه‌ای از کربلا در هیئت‌های مذهبی هستیم. گویی آن‌ها هر سال به مقتل‌های جدید دست پیدا می‌کنند. روضه‌هایی که گاها با عقل سلیم هم جور در نمی‌آید و بیشتر به قصه و افسانه می‌ماند.

درس بزرگ عاشورا ایستادن در برابر ظلم و تبدیل شدن آحاد مختلف جامعه به انسان‌های مسئول است و آیا مداحان معلمان خوبی برای ابلاغ این درس و رسالت به دیگران هستند؟

در پایان باید گفت اگر در هدف هیئت‌های مذهبی تغییری ایجاد نشود و رقابت برای گرفتن اشک و رسیدن به مستمع بیشتر به پایان نرسد، داستان این حکایت‌ها و روایت روضه‌های جعلی ادامه‌دار خواهد بود و هر روز پررنگ‌تر از هر سال خواهد شد.

منبع: عصر ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->