فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

رقابت مداحان برای گرفتن اشک بیشتر از مستمعان

  • کد خبر: ۲۵۹۸۰
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
رقابت مداحان برای گرفتن اشک بیشتر از مستمعان
روضه‌هایی در هیئت‌ها خوانده می‌شود که شما سند آن را در هیچ مقتلی پیدا نمی‌کنید، اما مداحان به راحتی آن را می‌خوانند و کسی هم از آن‌ها سؤال نمی‌کند این روضه‌ای که خوانده شد از کجا آمده است و راوی آن کیست؟

به گزارش شهرآرانیوز، روضه‌هایی در هیئت‌ها خوانده می‌شود که شما سند آن را در هیچ مقتلی پیدا نمی‌کنید، اما مداحان به راحتی آن را می‌خوانند و کسی هم از آن‌ها سؤال نمی‌کند این روضه‌ای که خوانده شد از کجا آمده است و راوی آن کیست؟

 

 سرانجام حکایت جنجالی قمار‌بازی کردن یک لات در خیال خود با امام حسین(ع) به تعطیلی مناجات‌خوانی محمود کریمی، مداح معروف پایتخت، در مشهد ختم شد.

سؤالی که بعد از شنیدن این داستان ذهن آدم را درگیر می‌کند این است که چرا با وجود آیات قرآن و احادیث محکمی که وجود دارد، مداحان از روایت‌هایی استفاده می‌کنند که سند معتبری ندارند و حتی در کتابی نوشته نشده‌اند؟

پاسخ این سؤال را باید در دل هیئت‌های مذهبی جست‌وجو کرد. هیئت‌هایی که در گرفتن اشک از مردم با هم رقابت می‌کنند. مداحان برای گرفتن اشک بیشتر از مستمعان خود از راه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که بیان چنین حکایت‌هایی یکی از این روش‌هاست.

روضه‌هایی در هیئت‌ها خوانده می‌شود که شما سند آن را در هیچ مقتلی پیدا نمی‌کنید اما مداحان به راحتی آن را می‌خوانند و کسی هم از آن‌ها سؤال نمی‌کند این روضه‌ای که خوانده شد از کجا آمده است و راوی آن کیست؟

کافی است در ایام محرم به هیئت‌ها سری بزنید تا ببینید که عاشورا و قیام امام حسین(ع) تنها به روضه‌های جانسوز خلاصه شده و هیچ اشاره‌ای به چرایی این حرکت جاودان تاریخ نمی‌شود.

به طور مثال مداحان به مخاطبان خود نمی‌گویند چرا نوجوانی مثل قاسم بن الحسن جان خود را فدای آرمان و اعتقاد خود می‌کند؟ چرا می‌گوید که مرگ نزد و شیرین‌تر از عسل است؟ آن‌ها فقط به انتهای ماجرا که شهادت اوست می‌پردازند. برای برخی از این مداحان ماجرای خیالی ازدواج قاسم مهم‌تر از هر مسئله دیگری است. ماجرایی که بنا بر کتاب‌های مقتل، جعلی است و شهید مطهری هم به آن اشاره دارد.

عاشورا هم نکته عاطفی دارد، هم حماسی، هم فلسفی و هم عقلانی اما هیئت‌ها و مداحان تنها به جنبه عاطفی آن می‌پردازند و کاری به مسائل دیگر ندارند. بیان درد و رنچ اهل بیت رسول خدا در روز عاشورا و گرفتن اشک بیشتر از مردم تنها هدف مداحان است و این در حالی است که زینب کبری گفته است در این روز هیچ چیزی به غیر از زیبایی ندیده است.

آیا واقعا در هیئت‌های مذهبی جوانان نشسته پای منبر از میان اشعار، روضه‌ها و حکایت‌های مداحان پی به معنا و مفهوم جمله حضرت زینب می‌برند؟ متأسفانه در بعضی جلسات مذهبی زینب(س) به زنی محزون و رنج دیده و قابل ترحم تبدیل شده است. این درحالی است که وظیفه خواهر امام حسین(ع) ابلاغ پیام عاشورا بعد از شهادت امام سوم شیعیان است.

کار به جایی رسیده است که محرم هر سال شاهد ظهور روضه‌های جدید و داستان‌های تازه‌ای از کربلا در هیئت‌های مذهبی هستیم. گویی آن‌ها هر سال به مقتل‌های جدید دست پیدا می‌کنند. روضه‌هایی که گاها با عقل سلیم هم جور در نمی‌آید و بیشتر به قصه و افسانه می‌ماند.

درس بزرگ عاشورا ایستادن در برابر ظلم و تبدیل شدن آحاد مختلف جامعه به انسان‌های مسئول است و آیا مداحان معلمان خوبی برای ابلاغ این درس و رسالت به دیگران هستند؟

در پایان باید گفت اگر در هدف هیئت‌های مذهبی تغییری ایجاد نشود و رقابت برای گرفتن اشک و رسیدن به مستمع بیشتر به پایان نرسد، داستان این حکایت‌ها و روایت روضه‌های جعلی ادامه‌دار خواهد بود و هر روز پررنگ‌تر از هر سال خواهد شد.

منبع: عصر ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->