ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|شهرهای مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم شیشه از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تأیید غیر بهداشتی بودن گوشت های ۴ هتل ستاره دار

  • کد خبر: ۲۵۹۹
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۴
تأیید غیر بهداشتی بودن گوشت های ۴ هتل ستاره دار
نتیجه بررسی ۱۸۵۰ کیلو گوشت کشف شده از هتل‌های معروف مشهد اعلام شد

مهدی قرآنی
دبیر سرویس حوادث

گوشت غیر‌قابل مصرف، گوشت آلوده، گوشت فاسد و گوشت غیر‌بهداشتی هرکدام اصطلاحاتی متفاوت هستند که در مورد این فرآورده خام دامی مطرح می‌شود و گاهی اخباری هم در همین باره به صورت جسته گریخته در حوزه کشفیات آن از سوی دام‌پزشکی اعلام و رسانه‌ای می‌شود.بر کسی پوشیده نیست که اگر فراورده خام دامی همچون گوشت گاو یا گوسفند، مرغ یا ماهی به دلایل مختلفی مورد برچسب‌های ذکر شده قرار گیرد، دیگر برای استفاده انسان به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم قابل مصرف نبوده و اگرهم واحد صنفی‌ای همچون رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی یا هتل‌ها به طبخ این نوع فراورده خام دامی برای مشتریان خود اقدام کنند از منظر قانون مرتکب تخلف شده‌‌ اند. درست همانند موضوعی که در بیست و چهارم تیر ماه در صفحه حوادث شهرآرا با تیتر « کشف گوشت‌های آلوده در هتل پر ستاره» به چاپ رسید که رسانه‌ای شدن این خبر جنجالی که در آن نامی از هتل‌های مربوطه برده نشده بود، موجی از واکنش‌ها را در پی‌داشت. عده‌ای از شهروندان خواستار معرفی این هتل‌های ستاره‌دار مشهدی بودند و عده‌ای هم از مسئولان ذی‌ربط انتشار این خبر را کاری غیر اخلاقی خواندند و با اینکه برای ماموران حاضر در صحنه، تخلف این هتل‌ها محرز شده بود اما برخی بر طبل انکار کوبیدند و با انتشار تکذیبیه در برخی رسانه‌ها موضوع را انکار کردند. اما با پیگیری تعزیرات حکومتی خراسان رضوی و مطرح شدن این موضوع در حوزه دادستانی مرکز استان نهایتا پس از گذشت چند روز نتیجه آزمایش‌های سازمان دام‌پزشکی مشهد اعلام و غیر‌بهداشتی بودن گوشت‌های توقیف شده از 4هتل ستاره‌دار مشهد تایید شد. اما ماجرای این خبر داغ و جنجالی از کی و کجا شروع شد. موضوعی است که شرح آن را در ادامه می خوانید.

 

 

معدوم‌سازی 60کیلو گوشت در محل
اواسط تیر ماه امسال بود که شعبه گشت تعزیرات حکومتی در پی اجرای طرحی با محوریت دهه کرامت به همراه نمایندگانی از سازمان دام‌پزشکی و بهداشت از چند هتل در مشهد بازدید کردند که در حاشیه این بازدید‌ها از 4هتل چند ستاره در مجموع حدود 2000 کیلو گوشت آلوده که در شرایط نامطلوبی در بخش سردخانه این مجموعه‌های لوکس اقامتی نگهداری می‌شد کشف و ضبط گردید. با کشف این مقدار فراورده‌های خام دامی که تاریخ برخی از آن‌ها به ماه‌هایی در سال گذشته بر می‌گشت، بخش سردخانه چند هتل توسط نماینده سازمان دام‌پزشکی مشهد پلمب و گوشت‌های ضبط شده برای تعیین وضعیت مصرف و یا آلوده بودنشان به آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی منتقل شد.
تا به اینجای کار همه چیز روال خود را طی کرد و تذکرات شفاهی و کتبی به مدیران این هتل‌های ستاره‌دار از سوی قاضی جلیلی، رئیس شعبه گشت تعزیرات استان داده شد. با رسانه‌ای شدن همین خبر به صورت ویژه در صفحه حوادث شهرآرا و تولید مستند تصویری آن در کانال‌ها و صفحات مجازی این روزنامه موجب واکنش چند سازمان ذی ربط شد و جوابیه‌ای هم با این مضمون که هتل‌ها ملزم به استفاده از تونل انجماد نیستند و حتی کشف گوشت‌های آلوده از سوی یکی از سازمان‌های ذی‌ربط تکذیب شد. این موضوع در حالی مطرح شد که به گفته قاضی جلیلی، رئیس شعبه گشت تعزیرات حکومتی خراسان رضوی فقط حدود 60کیلو گرم گوشت آلوده در محل همین هتل‌های متخلف از سوی نماینده سازمان دام‌پزشکی مشهد با مواد شیمیایی معدوم و جلوی مصرفش گرفته شد.
با این حال و با توجه به فشارهای سازمانی مبنی بر اینکه شهرآرا موظف است این خبر را تکذیب کند و جوابیه آن را هم به چاپ برساند، خوشبختانه با توجه به سیاست این روزنامه و مسئولانش این تکذیبیه به چاپ نرسید.
حالا با گذشت حدود دو هفته از رسانه‌ای شدن این خبر جنجالی و مطرح شدن آن در دستگاه قضایی، نتیجه آزمایش‌های گوشت‌های توقیف شده از سوی کارشناسان سازمان دام‌پزشکی اعلام و مشخص شد که گوشت‌های گوسفند، گاو، مرغ و تخم مرغ کشف شده از 4هتل لوکس مشهد غیر بهداشتی بوده است.
با محرز شدن غیر‌بهداشتی بودن این گوشت‌ها، تخلف 4هتل ستاره‌دار و لوکس مشهد نیز محرز دانسته شد و در همین باره پرونده‌ای در تعزیرات حکومتی استان گشوده و تحقیقات آن آغاز شد.

 

نام هتل‌های متخلف فاش شود
با این حال مشخص شد که تخلف یا جرم حتی ممکن است در مطرح ترین مجموعه‌ها، مراکز اقامتی چه به صورت سهوی و یا عمدی صورت پذیرد ازاین رو دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند تا برای حفظ صیانت از حق مردم در صورت احراز جرم با متخلفان برخوردکنند.
امید داریم پس از محرز شدن جرائم هتل‌های ستاره‌دار مشهدی نام آن‌ها نیز فاش شود تا دیگر در شهر مشهد شاهد این تخلفات که گاهی ممکن است جلوه زیبای زیارت را خدشه‌دار کند، نباشیم.

 

سابقه کشف گوشت آلوده در هتل ستاره‌دار
به گفته رئیس شعبه گشت تعزیرات حکومتی خراسان رضوی یکی از هتل‌هایی که از آن مقدار زیادی گوشت غیر‌بهداشتی کشف شده است، دو سال گذشته هم پرونده مشابهی به دلیل تقلب در پخت و سرو صدها پرس انواع غذاهای گران قیمت و نگهداری گوشت غیر‌بهداشتی و آلوده در تعزیرات دارد که رأی آن صادر شده است.
قاضی جلیلی دیروز درباره جزئیات تخلف 4هتل مطرح مشهدی که واکنش‌های بسیاری در پی داشته است، به شهرآرا گفت: رسالت تعزیرات حکومتی احقاق حق عامه مردم و تکریم زائران حریم مطهر رضوی است و در این میان چنانچه افرادی بخواهند با تقلب، گران فروشی، کم فروشی وتوزیع مواد غذایی غیر‌بهداشتی، سلامت و امنیت جامعه را به خطر بیندازند در صورت احراز و اثبات تخلف در چهار‌چوب قانون با متخلف برخورد خواهد شد.
او ادامه داد: در این پرونده‌ها از همان ابتدا طبق نظر نماینده دام‌پزشکی مشهد مشخص بود که گوشت‌های کشف شده غیر‌بهداشتی هستند و در شرایط ناسالمی نگهداری می‌شوند اما به دلیل اینکه احراز این امر نیاز به کار کارشناسی داشت فراورده‌های خام دامی ضبط و برای بررسی در اختیار دام‌پزشکی نیز قرار گرفت. از همین رو بخش سردخانه هتل‌هایی که از آن‌ها گوشت‌های غیر بهداشتی کشف شده بود از سوی نماینده دام‌‌پزشکی پلمب شد.این مقام قضایی با اشاره به نتیجه آزمایش‌های اعلام شده از سوی کارشناسان دام‌پزشکی، بیان کرد: بر اساس گزارش اعلامی از سوی این سازمان در مجموع 1850کیلو‌گرم محموله گوشت ضبط شده شامل 270 کیلوگرم گوشت گوسفند، مرغ و تخم مرغ، 270 کیلوگرم گوشت مرغ، گوسفند و گاو، 650 کیلوگرم گوشت گاو، گوسفند و مرغ و 660 کیلوگرم گوشت مرغ و گوسفند و تخم مرغ غیر بهداشتی تشخیص داده شد و 97 کیلو گرم گوشت گاوی، گوسفندی و مرغ دیگر نیز در دست بررسی است.
جلیلی در بخش دیگری از این گزارش نیز مطرح کرد که طبق بررسی صورت گرفته از سوی کارشناسان دام‌پزشکی محموله کشف شده حدود یک میلیارد و 300 میلیون ریال ارزیابی شده است که البته پرونده متخلفان در یکی از شعب تعزیرات گشوده شده و تحقیقات در این باره ادامه دارد.
رئیس شعبه گشت تعزیرات حکومتی استان در پاسخ به شبهه به وجود آمده مبنی بر اینکه هتل‌ها موظف به داشتن تونل انجماد نیستند، تاکید کرد: درباره نگهداری گوشت در هتل‌ها باید به دو مورد اشاره کرد. اول اینکه گرچه این مجموعه‌های اقامتی ملزم به راه‌اندازی تونل انجماد نیستند اما طبق قانون موظف‌اند غذای گوشتی خود را با گوشت گرم طبخ کنند و در اختیار مشتریانشان قرار دهند. دوم، اگر قرار است که هتلی گوشت سرد یا همان یخی را در غذایش استفاده کند و در اختیار مشتری‌اش قرار دهد مسئولانش موظف‌اند ابتدا گوشت ها را از طریق تونل انجماد فریز و بعد به سردخانه منتقل کنند که متاسفانه این امر در هتل‌های متخلف رعایت نشده بود و مسئولان این مجموعه‌های اقامتی گوشت های تازه را به صورت مستقیم فریز کرده بودند. طبق نظر کارشناسان دام‌پزشکی این عمل موجب بالا رفتن بار میکروبی گوشت‌ها می‌شود و به میزان زیادی پروتئین های آن را از بین می‌برد.
به گفته قاضی جلیلی یکی از هتل‌های متخلف مقداری از گوشت‌های خود را در کنار مواد شوینده نگهداری کرده بود که این فراورده‌های خام دامی معدوم و از چرخه مصرف خارج شدند.
این مقام مسئول ادامه داد: در طرح بازرسی‌ای که در اواسط تیر ماه انجام شد 8هتل مورد بازرسی قرار گرفتند که برخی از آن‌ها تخلف نگهداری گوشت‌های غیر بهداشتی را داشتند و در انبار برخی دیگر هم مواد غذایی خارجی قاچاق و بدون اصالت کشف شد. در بازرسی از 3هتل هم حدود 100عدد قلیان جمع آوری شد که در همین راستا پرونده‌ای برای متخلفان در تعزیرات تشکیل شد و تحقیقات ما ادامه دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->