برداشت‌های رنگی مهدی انفرادی از طبیعت پاییزی مشهد در نمایشگاه نقاشی  دغدغه‌های هنر خطاطی و خوشنویسان مشهد در نهمین نشست «شنبه‌های گفت‌وگو» استانداری مطرح شد «پیرپسر» با دستور قضایی توقیف شد کنسرت‌های برج میلاد از ابتدای آذر تا پایان سال لغو می‌شود! آیا پروانه ساخت فیلم‌ها حذف می‌شود؟ خانه سینما پاسخ داد صداوسیما دوباره رکورد زد | «الگوریتم» به میلیون‌ها بازدید رسید سوگل خلیق به جمع کارناوالی‌ها پیوست «لینا لونا» با نغمه‌های ایرانی به شبکه دو می‌آید + زمان پخش رونمایی از کتاب «پایداری ایرانی» در مشهد پویانمایی «موزه» هر روز در قاب شبکه نهال + زمان پخش نمایش «رامسس دوم» به تعویق افتاد + علت فیلمی عاشقانه و جنگی از دل جنگ ۱۲ روزه به جشنواره فجر می‌رود مژده دایی، بازیگر تئاتر و سینما، درگذشت مناسبت‌ها و تقویم فرهنگی‌هنری امروز (یکشنبه، ۱۱ آبان ۱۴۰۴) نگاهی به کارنامه بازیگری «شهرام حقیقت دوست» از «خط قرمز» تا «برتا؛ داستان یک اسلحه» واکنش بهروز افخمی به جدایی‌اش از برنامه «هفت» برنامه‌های سیما برای «۱۳ آبان» + شبکه و زمان پخش زمان اکران فیلم «جیغ ۷» مشخص شد آغاز اکران «عاشق پاییز» در سینماهای «هنروتجربه»
سرخط خبرها

نگاهی نو به اصطلاح «نماز چاشت»

  • کد خبر: ۲۶۰۰۳
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
نگاهی نو به اصطلاح «نماز چاشت»
جویا جهانبخش - عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی
داد طرب از عمر بـده تــا بـرود/ تا مـاه بـــرآید و ثــریــا بـرود/ ور خواب گران شود، بخسبیم به صبح/ چندان که نماز چاشت از ما برود! (کلیات سعدی، چ أمیرکبیر، ص ۶۷۳)
سعدی‌پژوه محترم، آقای بهاءالدین اسکندری ارسنجانی، تعبیر «نماز چاشت» را در این چارانه شوخ و لاأبالی نه چندان سعدی‌وار، نماز صبح دانسته‌اند. (نگر: رباعیات شیخ شیراز سعدی، چ: ۲، ۱۳۸۴ هـ. ش.، ص ۵۳ و ۸۹).
نماز چاشت، همان «صلاة الضّحیٰ»‌ی مذکور در کتب فق‌ها «أدام‌ا... أیّام إفاداتهم العالیة» است؛ و این، نافله‌ای بوده است که أهل تسنن به هنگام چاشت می‌گزارده‌اند. (نگر: أسرار التّوحید، تصحیح شفیعی کدکنی، چ‌: ۱، ۱/۹۶۳). به تعبیر دقیق‌تر و روشن‌تر نمازی است از ۲ تا ۸ رکعت که به اعتقاد أهل تسنن، مستحب است و وقت آن به باور ایشان از هنگامی است که خورشید اندکی ارتفاع گیرد تا به هنگام زوال.
در نفحات الانس عبدالرحمن جامی، در احوال مؤمل الجصاص -که از پیران شیراز بوده است- می‌خوانیم: «چون نماز بامداد بگزاردی، به درس قرآن مشغول بودی، تا آفتاب برآمدی، نماز چاشت بگزاردی و بیرون آمدی (تصحیح عابدی، چ‌: ۱، انتشارات اطّلاعات، ۱۳۷۰ هـ. ش. ص ۲۴۸).»
ترتیب أوقات در این عبارت و آن‌گاه تفریق صریح میان «نماز بامداد» و «نماز چاشت»، در باب ما نحن فیه، بسیار روشنگر و رافع هر تردید احتمالی است.
شیخ فرید‌الدین عطار نیشابوری، در مثنوی أسرارنامه گوید:
چـنین گفـت آن جوانمـرد پـگــه‌خـیـز/ که پیش از صبـحدم در طاعت آویز‌/ به هرطاعت که فرمودند پای آر‌/ نماز چاشت آن‌گاهی به جای آر/ چو این کردی ز فرمان بیش کردی‌/ نکو کردی تو آن خویش کردی (أسرارنامه، به تصحیح دکتر سیّد صادق گوهرین، ص ۵۶، ب ۹۲۵-۹۲۷). ناگفته نباید نهاد که نماز چاشت، بنا بر فقه أهل تسنن استحباب دارد، لیک بنا بر فقه شیعه امامیه -أعْلی‌ا... کلمتهم السّامیة- این «نماز چاشت» (/ «صلاة الضّحیٰ»)، بدعت است و ناروا.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->