برگزاری آئین قرآنی ابراهیم به مناسبت سالگرد شهید جمهور در مشهد سریال «سووشون» مجوز پخش ندارد یادی از ابراهیم شکورزاده بلوری، محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه خراسان | راوی قصه‌های مردم حال‌وهوای بهاری این روزهای تئاتر مشهد | آینده روشن تئاتر مشهد در مسیر جوان‌گرایی جشن تولد ۵۷ سالگی رضا عطاران در کنار مشهدی‌ها روایت «حماسه و ادب» در مشهد | از رونمایی انیمیشن با موضوع شاهنامه تا پویش «بچه‌مرشد» معرفی نامزد‌های جایزه «ارغوان» + اسامی اعلام آمادگی صداوسیما برای تولید پایتخت ۸ تولید فیلم «رستم و سهراب» محمدحسین مهدویان متوقف شد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ توقیف سریال سووشون قبل از توزیع در شبکه خانگی درگذشت رابرت بنتون، کارگردان «کرامر علیه کرامر» پست اینستاگرامی محسن یگانه برای تولد ۴۰ سالگی‌اش + عکس مریم شیرزاد فصل جدید مجموعه آن‌شرلی را دوبله می‌کند نخل طلای افتخاری جشنواره کن به رابرت دنیرو اهدا شد حرف‌های کارگردان سریال جنگل آسفالت درباره وضعیت این اثر آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته | آغاز اکران فیلم‌های تازه نفس از امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

نگاهی نو به اصطلاح «نماز چاشت»

  • کد خبر: ۲۶۰۰۳
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
نگاهی نو به اصطلاح «نماز چاشت»
جویا جهانبخش - عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی
داد طرب از عمر بـده تــا بـرود/ تا مـاه بـــرآید و ثــریــا بـرود/ ور خواب گران شود، بخسبیم به صبح/ چندان که نماز چاشت از ما برود! (کلیات سعدی، چ أمیرکبیر، ص ۶۷۳)
سعدی‌پژوه محترم، آقای بهاءالدین اسکندری ارسنجانی، تعبیر «نماز چاشت» را در این چارانه شوخ و لاأبالی نه چندان سعدی‌وار، نماز صبح دانسته‌اند. (نگر: رباعیات شیخ شیراز سعدی، چ: ۲، ۱۳۸۴ هـ. ش.، ص ۵۳ و ۸۹).
نماز چاشت، همان «صلاة الضّحیٰ»‌ی مذکور در کتب فق‌ها «أدام‌ا... أیّام إفاداتهم العالیة» است؛ و این، نافله‌ای بوده است که أهل تسنن به هنگام چاشت می‌گزارده‌اند. (نگر: أسرار التّوحید، تصحیح شفیعی کدکنی، چ‌: ۱، ۱/۹۶۳). به تعبیر دقیق‌تر و روشن‌تر نمازی است از ۲ تا ۸ رکعت که به اعتقاد أهل تسنن، مستحب است و وقت آن به باور ایشان از هنگامی است که خورشید اندکی ارتفاع گیرد تا به هنگام زوال.
در نفحات الانس عبدالرحمن جامی، در احوال مؤمل الجصاص -که از پیران شیراز بوده است- می‌خوانیم: «چون نماز بامداد بگزاردی، به درس قرآن مشغول بودی، تا آفتاب برآمدی، نماز چاشت بگزاردی و بیرون آمدی (تصحیح عابدی، چ‌: ۱، انتشارات اطّلاعات، ۱۳۷۰ هـ. ش. ص ۲۴۸).»
ترتیب أوقات در این عبارت و آن‌گاه تفریق صریح میان «نماز بامداد» و «نماز چاشت»، در باب ما نحن فیه، بسیار روشنگر و رافع هر تردید احتمالی است.
شیخ فرید‌الدین عطار نیشابوری، در مثنوی أسرارنامه گوید:
چـنین گفـت آن جوانمـرد پـگــه‌خـیـز/ که پیش از صبـحدم در طاعت آویز‌/ به هرطاعت که فرمودند پای آر‌/ نماز چاشت آن‌گاهی به جای آر/ چو این کردی ز فرمان بیش کردی‌/ نکو کردی تو آن خویش کردی (أسرارنامه، به تصحیح دکتر سیّد صادق گوهرین، ص ۵۶، ب ۹۲۵-۹۲۷). ناگفته نباید نهاد که نماز چاشت، بنا بر فقه أهل تسنن استحباب دارد، لیک بنا بر فقه شیعه امامیه -أعْلی‌ا... کلمتهم السّامیة- این «نماز چاشت» (/ «صلاة الضّحیٰ»)، بدعت است و ناروا.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->