بورس همچنان در مدار نزول | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ افزایش قیمت صیفی‌جات در مشهد به دلیل بارندگی‌ها (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند ثبت ۲۵۵ هزار تقاضا در سامانه خودنویس طی ۱۱ ماه بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات برطرف شد دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ فردا (۱۷ اردیبهشت) برگزار می‌شود+شرایط مشخصات خودرو ال۹۰ ایرانی منتشر شد+ عکس قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایش ملی فروشگاه‌های متصل به کالابرگ آغاز شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | سمند ۸۲۰ میلیون تومان ناقابل! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلیل ناترازی بنزین چیست؟ خبر مهم برای متقاضیان خانه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد زمینه های مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های برق‌آبی دل‌های نگران کارگران پیمانکاری با قرارداد‌های لرزان چرا حباب سکه هفته گذشته خالی نشد؟ مشاهده تهاتر‌های عجیب در بازار مسکن! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار به دنبال حذف نمایندگان کارگری از مشارکت در تعیین دستمزد زمان واریز یارانه اردیبهشت ۱۴۰۳ مشخص شد دلال‌ها باید بترسند | طرح مالیات بر عایدی سرمایه جلوی دلال‌بازی‌ها را می‌گیرد ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند
سرخط خبرها

فرار مرغ‌ها؟

  • کد خبر: ۲۶۰۱
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۷
فرار مرغ‌ها؟
گرانی مرغ در سایر استان‌ها احتمال عرضه این محصول در خارج از خراسان رضوی را افزایش داده است

جزایری - با ‌اینکه قیمت هرکیلوگرم مرغ 12 هزار و 900 تومان تعیین و اعلام شده ‌فروش بیش از این رقم تخلف است، گزارش‌های میدانی از بازارهای عرضه مرغ مشهد مانند بولوارهای استقلال و پیروزی نشان می‌دهد هر کیلوگرم مرغ در مشهد 13 هزار و 600 تا 14 هزار تومان عرضه می‌شود. مقایسه وضعیت عرضه و توزیع مرغ در مشهد و استان‌های دیگر بیانگر این است که قیمت این ماده غذایی در خراسان رضوی کمتر از سایر استان‌هاست.
قیمت هر کیلوگرم مرغ در برخی از استان‌ها مانند تهران به 16 هزار تا 18 هزارتومان نیز رسیده است. عرضه ارزان‌تر مرغ در مشهد سبب شده است نگرانی‌هایی درخصوص خروج مرغ به سایر استان‌ها ایجاد شود. خروج مرغ از خراسان رضوی به سایر استان‌ها موضوع جدیدی نیست و همواره در زمان‌های نوسانات قیمتی به دلیل ارزان‌تر بودن آن اتفاق می‌افتد.
به عنوان مثال، علی باخرد، معاون سابق بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، در نشستی خبری در شهریور سال گذشته بر این مسئله صحه گذاشته و گفته بود ‌تلاش می‌شود ‌از خروج مرغ از استان جلوگیری شود.
فعالان بازار معتقدند اگرچه عرضه نهاده‌های دامی روی کاغذ نسبت به گذشته تفاوتی نکرده ا‌ما ارسال بار به سبب اختلاف ۷۰ تا ۸۰ درصدی کرایه با نرخ مصوب با مشکلاتی روبه‌روست. به گفته آن‌ها در گذشته نهاده خریداری‌شده ظرف مدت‌زمان ۳ روز تا یک هفته به دست مرغدار می‌رسید؛ اکنون ارسال بار به سبب مشکلات حمل و نقل به یک ماه افزایش پیدا کرده است. به همین علت، تولیدکنندگان به‌ناچار بخشی از نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنند. همین مسئله باعث افزایش هزینه تمام‌شده تولید مرغ در استان‌های مختلف شده است.


ارزانی رسانه‌ای مرغ
در حالی که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد‌ قیمت هر کیلوگرم مرغ در مشهد به حدود 14هزار تومان رسیده است و احتمال افزایش بیشتر قیمت در روزهای آینده وجود دارد، رئیس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا این مسئله را تکذیب کرده و گفته است: قیمت مرغ 13 هزار و 200 تومان است. این‌ها شایعاتی است که دلالان مرغ برای تخریب این بازار انجام می‌دهند.
ولی‌ا...کاشکی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین مشکل صنعت طیور نقدینگی است گفت: 2 سال گذشته و در اواخر سال 95 یک مرغداری با ظرفیت 20هزار مرغ با 70 میلیون تومان اداره می‌شد اما اکنون این رقم به 300 میلیون تومان رسیده است و مرغداران به دلیل نبود نقدینگی سالن‌های خود را به دلالان واگذار می‌کنند.
علاوه بر این، در شرایطی رئیس اتحادیه مرغ‌داران گوشتی مشهد قیمت هر کیلوگرم مرغ را 13 هزار و 200 تومان اعلام می‌کند که روز گذشته تارنمای انجمن صنفی تولید‌کنندگان مرغ گوشتی خراسان رضوی حداقل قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم مرغ برای مصرف کننده را 13 هزار و 500 تومان درج کرده بود.
با این حال، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا با بیان اینکه قیمت مرغ در مشهد کمتر از میانگین کشوری است، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مقرر شده است توزیع مناسب قیمت مرغ به 12 هزار و 900 تومان که قیمت مصوب است، کاهش یابد.
رضا شجاعی با اشاره به تفاوت قیمت مرغ در مشهد و سایر استان‌ها گفت: در این مواقع نگرانی‌‌هایی ایجاد می‌شود که این تفاوت قیمت ممکن است به خروج بیشتر مرغ از استان و رشد قیمت‌ها منجر شود، خوشبختانه به دنبال جلسات برگزار شده، مقرر شده است توزیع مرغ در استان به‌گونه‌ای باشد تا ضمن تأمین نیازهای شهروندان بتوانیم بازارهای خود را در سایر استان‌ها نیز حفظ کنیم.
وی تأکید کرد: برنامه مدونی به منظور کنترل قیمت مرغ تدوین شده است که به محض افزایش نوسانات اجرا می‌شود، از‌این‌رو شهروندان نگرانی درباره گرانی این ماده غذایی نداشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->