وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر انرژی عمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) ۷۰درصد کارگران نسخه قرارداد ندارند وزیر نیرو: تابستان ۱۴۰۴ قطعی برق نخواهیم داشت بی‌برقی، ۲۵۰ همت خسارت به بخش صنعت وارد کرد طرح جدید مرکز آمار ایران برای محاسبه دقیق تعداد زائران در خراسان رضوی + فیلم نرخ سکه از مرز ۶۰ میلیون تومان عبور کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) تکلیف پوشش بیمه موتورسواران در روز‌های بارانی به کجا رسید؟ ۱۲۵ میلیون دلار در بازار ارز تجاری مرکز مبادله ایران معامله شد مجلس با کاهش مبلغ وام ساخت مسکن به ۶۵۰ میلیون تومان مخالفت کرد عرضه اولیه یک شرکت مشهدی در بورس، دوشنبه آینده (۸ بهمن ۱۴۰۳) | حسابمان را برای عرضه اولیه «محتشم» چقدر شارژ کنیم؟ تاثیر نظافت صنعتی بر افزایش بهداشت و ایمنی محیط کار و کارکنان بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن گوشت تنظیم‌بازار در خراسان رضوی توزیع شد تهرانی‌ها ۲برابر الگو، مصرف آب دارند | هر تهرانی در شبانه‌روز، ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند لزوم همکاری دولت در ساخت مسکن کارگری افزایش قیمت طلا و سکه در مشهد | سکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر شد (۴ بهمن ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی در بازار آزاد (۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۴ بهمن ۱۴۰۳) | ساینا ۴۷۷ میلیون تومان رقم تخفیف نمایشگاه‌های بهاره امسال مشخص شد | برگزاری نمایشگاه بهاره از ۱۰ تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ دلار وارد کانال ۸۳ هزار تومان شد | جهش طلا به کانال ۵.۵ میلیون تومان (۴ بهمن ۱۴۰۳) صادرات ۴۹۳ هزار تن محصولات کشاورزی خراسان رضوی به کشور‌های خارجی رشد طلا در سایه تعرفه‌گذاری‌های جدید ترامپ با حذف ارز نیمایی، ارز مسافرتی با چه نرخی عرضه می‌شود؟ ویدئو | قیمت دلاری مسکن با لحاظ «افت قدرت خرید دلار» چقدر است؟ ناترازی انرژی تولیدات کاشی و سرامیک را کاهش داده است کاهش ارزش گمرکی ۱۰مدل خودرو وارداتی | خودروهای خارجی ارزان می‌شوند؟ نبض ناموزون صنعت در آذر ۱۴۰۳ | تولید کاهش یافت فعالان اقتصادی مشهد و خراسان رضوی، میزبان معاون وزیر امور خارجه | تأکید بر ضرورت جدایی اقتصاد و تجارت از تحولات سیاسی قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۴ بهمن ۱۴۰۳) | لیموشیرین در میادین تره‌بار مشهد کیلویی ۲۵ هزار تومان قانون ثبت مالکیت معنوی راه را برای سودجویان باز گذاشته است
سرخط خبرها

پراید ۹۰/۰۰۰/۰۰۰؛ قیمت به تومان است!

  • کد خبر: ۲۶۱۱۴
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
پراید ۹۰/۰۰۰/۰۰۰؛ قیمت به تومان است!
آیا انتشار خبر توقف تولید پراید باعث شده است قیمت آن در بازار آزاد به شکلی غیرمنطقی افزایش یابد؟
مسعود سلطانی/ شهرآرانیوز- «افزایش قیمت خودرو ناشی از فعالیت دلالان است. تثبیت قیمت خودرو در اختیار وزارت صمت و خودروسازان نیست.» بعد از خواندن این جمله حتما می‌پرسید چه کسی مسئول کنترل قیمت‌هاست و چه کسی نباید بگذارد پراید ۹۰ میلیون تومانی شود. پراید همان خودرویی است که زمستان سال گذشته یک مکانیک مشهدی قطعاتش را به صورت جدا‌جدا خرید و سر هم کرد و هزینه ساخت آن حدود ۳۰ میلیون تومان شد.
اگر گمان می‌کنید که باید وکلای ملت در مجلس جلو این هرج و مرج در بازار را بگیرند، برایتان خبر بدی دارم. آن جمله نخست در این گزارش را عضو کمیسیون صنایع و معادن بیان کرده است. عبدالله رضیان، نماینده مردم سوادکوه، که خود عضو کمیسیون صنایع و معادن، یعنی کمیسیون ناظر بر عملکرد وزارت صمت و خودروسازهاست، می‌گوید آن‌ها مقصر نیستند و  آب پاکی را روی دست مردم می‌ریزد. او خیلی شفاف گفته است قیمت‌های کاذب و جولان دلالان در بازار موجب افزایش قیمت پراید است و ارتباطی با خودروسازان ندارد.  
سؤال اینجاست که این ماجرا به چه کسی مربوط است؟ اگر وزارت صنعت معدن و تجارت مسئول نیست و اگر خودروسازان مسئول نیستند، پس چه کسی مسئول قیمت خودرو است؟ آیا واقعا دلال‌ها می‌توانند هرکاری که می‌خواهند انجام دهند؟ آیا نهاد‌های نظارتی وظیفه برخورد با دلالان را ندارند؟
پراید ۰۰۰/۰۰۰/ ۹۰ قیمت به تومان است!
خلأ قانونی برای نظارت
کارشناس مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا از خلأ قانونی برای نظارت بر بازار خودرو خبر داد و گفت: براساس قانون، ما فقط می‌توانیم بر نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز نظارت کنیم و خرید و فروش‌های بعد از تحویل خودرو مشمول نظارت ما نیست.
مهدی مقدسی افزود: تا چندی قبل رسیدگی به تخلفات تحویل خارج از زمان تعهدنامه نیز در تهران صورت می‌گرفت. با‌این‌حال چندی است که این مسئله به استان موکول شده است.
وی ادامه داد: با‌این‌حال اکنون به دلیل خلأ نظارتی‌ای که وجود دارد، در عمل نمی‌توانیم به‌عنوان مثال اگر قیمت کارخانه‌ای خودرویی ۴۰ میلیون تومان بوده و در بازار آزاد ۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، به این مسئله ورود پیدا کنیم.

شوخی مردم با پراید
قرار بود پراید تبدیل به خودرو ارزان‌قیمت مناسب برای عموم مردم و جایگزینی برای پیکان بشود. این چهارچرخ پر حادثه سال ۱۳۷۲ به بازار ایران آمد و اکنون، اما خبر توقف تولید آن منجر به ۹۰ میلیونی شدن پراید شده است. خودرویی که تا کنون باعث تصادف‌های زیادی شده است و سازمان پزشکی قانونی ایران انواع پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانسته است.
ماجرای رکورد شکنی قیمت پراید، اما آن‌قدر تلخ شده است که دیگر مردم چاره‌ای جز شوخی کردن با آن ندارند. روز گذشته فضای مجازی از هشتگ #پراید_۹۰_میلیونی پر شد.
یکی از کاربران در توئیتی طنزآمیز نوشت: «ماشین‌ها بین خودشون یک ضرب‌المثل دارن که می‌گن: درِ تورم بازه حیای پراید کجا رفته!» یا کاربر دیگری نوشت: «پراید ۵۰میلیونی رو کردن ۹۰تومن که پس‌فردا بکنن ۷۰تومن، ما بگیم خدا پدرتونو بیامرزه ارزونش کردید!»
این حجم از افزایش قیمت آن‌قدر عجیب و غریب است که صدای اعتراض بسیاری از کاربران را درآورد. محمد امین تام، یکی دیگر از کاربران توئیتر، نوشت: «ینی الان مایی که سوار #پراید_۹۰_میلیونی می‌شیم مرفه بی‌درد محسوب می‌شیم؟»

تولید پراید را دوباره شروع می‌کنیم!  
بعد از طرح انتقادات شدید از سوی مردم و رسانه‌ها، معاون بازاریابی و فروش شرکت سایپا با اشاره به افزایش قیمت پراید در بازار گفت: متأسفانه اتفاقی که پس از توقف تولید محصولاتی مانند پیکان و زانتیا افتاد، در خصوص پراید نیز رخ داده و با انتشار خبر توقف تولید، قیمت آن در بازار آزاد به شکلی غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است. تولید ۲ مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده، اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->