معاون بایدن بار دیگر حمایت واشنگتن از صهیونیست‌ها را تکرار کرد تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی گزارش روزنامه عبری از رسوایی‌های نتانیاهو و کابینه‌اش آمریکا، مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام را رد کرد واکنش عربستان به گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر غزه رسانه‌های صهیونیستی: ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به رفح است هشدار مصر درباره حمله زمینی اسرائیل به رفح آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو در دویستمین روز جنگ علیه غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتش رژیم صهیونیستی دستور تخلیه جدید در شمال غزه را صادر کرد حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین تعلیق شد تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین جزئیات طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان پایگاه‌های اشغالگران اسرائیلی زیر آتش سنگین حزب‌الله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) روز تحلیف پوتین مشخص شد
سرخط خبرها

مردانی با شیشه دودی

  • کد خبر: ۲۶۲۹۲
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
مردانی با شیشه دودی
فرید مدرسی - روزنامه نگار
کار سختی نیست بامردم‌بودن، شنیدن، گفتن، خندیدن و گاهی بغض‌کردن. برخی این را بلدند، اما آن‌قدر تصنعی و کلیشه‌ای اجرا می‌کنند که نکنند بهتر است. انگشت اشاره به‌سوی سیاستمداران صاحب‌منصب، دولتمردان برکرسی‌نشسته، آقایان حاکم‌شده و هر آن کسی است که با امروز و آینده مردمان این سرزمین سروکار دارد.
مگر ایراد آن چیست که رئیس‌جمهور در هر دوره‌ای خود به‌خرید برود، گلایه بشنود و بداند که قیمت ماست و کره و نان چند است و محافظان نامحسوس او را نگاهبانی کنند؟ چه می‌شود که خنده و سیمای او را ببینند و از او فردی ناشناخته نسازند؟ چه ایراد دارد که رئیس‌مجلس، میانه راه از منزل به بهارستان پیاده شود و خود برود به باجه روزنامه فروشی روزنامه بخرد و ببیند که جوانان در چه سنی سیگار می‌خرند و میان آنان چند نفر دختر هستند؟ سختی آن چیست که رئیس قوه‌قضاییه در راه دفترش سحرگاه به میدان شوش سر بزند و بنگرد به گوشه‌های خیابان و لابه‌لای کوچه‌ها و این‌قدر محافظان برای سیاستگذاران مملکتی تعیین‌تکلیف نکنند؟ وزیر آموزش‌وپرورش چطور می‌شود به منزل کودکی سر بزند و ببیند چرا او همیشه سرکلاس خوابش می‌برد و شب تا صبح کجا بوده است؟ این سؤال‌ها مشت نمونه خروار است.
آیا وزیر فرهنگ می‌داند در گالری‌ها جوانان چگونه لباس می‌پوشند، در امکان تفریحی ادبیاتشان چگونه است و با چه سن‌وسالی به ناهنجاری‌ها ورود می‌کنند؟ و اگر می‌داند مایل نیست گاهی به پاتوق‌های آنان سر بزند، شناخته و ناشناخته؛ البته نه با کت‌وشلوار و پوشش رسمی؟ آن خطیبی که خواستار فلان مسئله از حاکمان است، می‌داند جوان محله‌اش چه می‌خواهد و چگونه رفتار می‌کند یا فقط نگران سرکاررفتن زنان است و نمی‌داند زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست چگونه روز می‌گذرانند؟
این موارد اندک مواردی است میان گردآب تحولات و تغییرات و مشکلات و مصائب ایران امروز که فی‌نفسه و تک تک اهمیت ندارد، اما وقتی کوه می‌شود، فرو می‌ریزد که کاشکی رؤسای قوا، وزرا، مقامات و اهل قدرت بخشی از آن را با چشم و گوش خود می‌دیدند و می‌شنیدند که تغییر کنند و باد در گلو نیندازند و منتی بر مردم نگذارند. یا وقتی می‌گویند همه چیز ما مردم هستند، همه باور کنند، چون دیده‌اند او چگونه میان مردم بوده و از دور پشت شیشه دودی ماشین ضدگلوله آنان را با سرعت نقطه ندیده و رد نشده است! این‌ها سفارش و توصیه و تذکر نیست؛ درد است که آقایان چقدر بوی مردم را استشمام کرده‌اند؟ جز اینکه در سال یکی‌دو بار سرزده به محیط‌های تحت امر خود سری زده‌اند!
اما باید روزی نیم‌ساعت بدون تشریفات و بلندگو و دوربین و خدم و حشم خرید بروند، پیاده‌روی کنند، به‌سینما سر بزنند، فوتبال را در ورزشگاه ببینند، پارک و کافه و کوه را هم از یاد نبرند و هزاران پاتوقی که هنجار و ناهنجار توأمان در حال رخ‌دادن است... قرار نیست همه‌روزه باشد، لااقل هفته‌ای یک‌بار آن را انجام دهند!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->