آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع)
سرخط خبرها

از ماجرای «توحید توهمی» تا «قماربازی امام معصوم»/ حاشیه‌سازان جدید تلویزیون

  • کد خبر: ۲۶۵۱۳
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
  • ۲۰
از ماجرای «توحید توهمی» تا «قماربازی امام معصوم»/ حاشیه‌سازان جدید تلویزیون
تاکنون حاشیه سازان تلویزیونی بیشتر بازیگران و هنرمندان و مجری-سلبریتی‌ها بودند حالا به نظر می رسد پای طیف تازه‌ای  به جنجال‌های صداوسیما باز شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، حاشیه‌سازان جدید مبلغان دینی هستند. مبلغانی که البته هر یک برای خود یک سلبریتی تلقی می‌شوند. یک روز حاج محمود کریمی مداح مشهور حکایتی مجعول از "تخته نردبازی" امام سوم شیعیان روی آنتن زنده تلویزیون مطرح کرد، روز دیگری یک روحانی به عنوان کارشناس در برنامه زنده تلویزیونی گفت اصل دین ولایت است و "توحید توهمی بیش نیست!"
 
 ویدئویی از سخنان یک کارشناس مذهبی در تلویزیونی دست به دست می‌شود که در آن می‌گوید: "اصل دین، ولایت و حب امیرالمومنین است و توحید، توهمی بیش نیست!"

این کارشناس مذهبی حجت‌الاسلام حامد کاشانی است و این اظهار نظر عجیب را در برنامه "ماه من" که با اجرای نجم الدین شریعتی از شبکه سوم سیما پخش می‌شود، مطرح کرد.

برخی رسانه‌ها سخنان این روحانی را "عجیب" و "توهین به اصول دین" ارزیابی کردند. در شبکه‌های اجتماعی نیز موجی در نقد این اظهارات به راه افتاد.

انتقادات تا آنجا پیش رفت که این اظهار نظر را "شرک آمیز" خواندند.

با این حال موجی هم در حمایت از حامد کاشانی به راه افتاد. مدافعان او مدعی‌اند که سخنانش تقطیع شده است. از طرف دیگر عده‌ای هم می‌گویند حرفهایش درست است.

این کارشناس مذهبی پس از جنحال ایجاد شده توضیحاتی درباره سخنانش ارائه کرد.

حامد کاشانی در پاسخ به شبهه‌ای که با سخنانش در برنامه «ماه من» ایجاد شد، اظهار کرد: «سوال اینجاست که آیا هر توحیدی مورد پسند خداوند است؟ آیا توحید به نبوت و امامت ربط دارد یا خیر؟ با توجه به آیات ۱۵۹ و ۱۶۰ سوره صافات، توحید بدین شکل نیست که هرکس از آن حرف بزند خداوند از او قبول می‌کند، زیرا هر کس به اندازه فهمش خداوند را درک می‌کند و خدا نیز از وصف ناقص ما مبرا است.»

او ادامه داد: «پس چه کسانی حق وصف خداوند را دارند؟ کسانی که توحید را از مسیر درست به دست آورده‌اند یعنی از مسیر ولایت؛ در نتیجه باید، ولی خدا را شناخت که در همین آیات به، ولی خدا اشاره شده است که چه کسانی هستند؛ پیامبران و امامان (ع)، ولی خداوند و مخلَصین هستند، لذا در جمله‌ای که عرض کردیم توحید توهم است، منظور توحیدی است که به اندازه ذهن خودمان از خدا داریم که آن توحید را از مسیر انبیا و امامان بدست نیاوردیم.»

حجت الاسلام و المسلمین کاشانی افزود: «از این کلام متوجه می‌شویم که توحید اهمیت بالایی دارد، زیرا هر شخصی نمی‌تواند در مورد آن صحبت کند و کلامی که بنده بیان کردم در پاسداری از عظمت توحید بود نه بی ارزش بودن آن.»
 
به عقیده بسیاریاین توضیحات قانع کننده نیست. برخی کاربران این اظهارات را در راستای تفرقه‌افکنی میان تشیع و تسنن دانستند و آن را به شدت زیر سوال بردند. کاربری نوشته است: "این تفکر، تفکر نفاق بین شیعه و سنی است. ما در کشوری زندگی میکنیم که رهبر آن میفرماید بین مذاهب تفرقه نندازید. ما کلی هموطن اهل تسنن داریم"
حاشیه‌سازان جدید تلویزیون؛ چگونه برنامه‌های مدهبی جنجالی شدند؟

غائله حاج محمودکریمی

جنجال اخیر چند روز پس از ماجرای روایت  شبهه برانگیز محمود کریمی مداح مشهور پیش آمده است. محمود کریمی اخیراً در جریان خواندن دعای ابوحمزه ثمالی حکایتی را طرح کرده که بر اساس آن، فردی با امام سوم شیعیان به صورت شرطی «تخته نرد» بازی کرده و باخته است.

روضه کریمی در حرم خالی امام رضا (ع) خوانده شد و به طور مستقیم از تلویزیون پخش گردید. این برنامه از برنامه‌های ثابت رمضانی صداوسیما بود. روایت کریمی مورد انتقاد شدید افکار عمومی قرار گرفت. بسیاری آن را توهین آمیز نسبت به امام معصوم ارزیابی کردند.

کریمی یکی دو شب بعد سعی کرد موضوع را با توضیح و توجیه، رفع و رجوع کند. او زیر بار اشتباهش نرفت و موضوع را ناشی از متوجه نشدن منتقدان دانست، اما چیزی که از تلویزیون پخش شده بود، نشان از اشتباه این مداح داشت. بسیاری از منبری‌ها و روحانیون که نسبت به کوچک‌ترین اشتباه دیگران سکوت نمی‌کنند، درباره این ماجرا سکوت پیشه کردند و ترجیح دادند پیوند منبری و مداح را سست نکنند.

ماجرای کریمی تا جایی پیش رفت که حتی برخی اساتید حوزه علمیه معتقد بودند که حاکم شرع باید به موضوع ورود کند. حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر تبریزی از اساتید حوزه محمود کریمی را به بیان «چرندیات» و توهین به امام معصوم (ع) متهم کرده و خواهان مجازات و تعزیر وی از سوی حاکم شرع شده است.

شیخ جعفر تبریزی با تأکید بر اینکه اهل بیت (ع) خط قرمز ماست، از مردم خواسته که دین خود را از مداحان نگیرند. به گفته این استاد حوزه قم، وقتی مداحان مبلّغ دین شوند، دین به خرافات آمیخته خواهد شد.

فعالان سیاسی و رسانه‌ای هم واکنش‌ها زیادی به حکایت کریمی نشان دادند، وزیر ارشاد در این باره گفت: «خطیب، مداح، نویسنده، هنرمند و ... اشتباه می‌کنند، خطا لازمه زندگی بشری است. اما دو چیز ناگوار است: توجیه ناموجه خطا، تبعیض در برخورد با خطا. این دو وجدان عمومی را رنج می‌دهد»

منتقدان کریمی معتقد بودند که اگر این حکایت را فرد دیگری به خصوص از جریان اصلاح‌طلب مطرح کرده بود با برخورد شدید قضایی روبه‌رو می‌شد.

اما او از سوی برخی همصنفانش به شدت حمایت شد. میثم مطیعی و مهدی رسولی از جمله مداحانی بودند که از محمود کریمی دفاع کردند.

سازمان صداوسیما عموما به جنجال‌ها پاسخی نمی‌دهد و یا آن‌ها را نادیده می‌گیرد. در مورد غائله محمود کریمی صداوسیما پخش زنده مناجات خوانی او را متوقف کرد، اما در مورد سخنان بحث برانگیز حامد کاشانی هیچ واکنشی تاکنون نشان نداده است.
 

حاشیه‌سازان جدید تلویزیون؛ چگونه برنامه‌های مدهبی جنجالی شدند؟

 خلع چادر در صدا و سیما و حضور یک روحانی به عنوان مجری

تلویزیون عرصه رخداد‌های شگفت انگیز دیگری هم هست. در روز‌های اخیر برخی از مهمانان سابق برنامه‌های گفت‌وگو محور تلویزیون در فضای مجازی مدعی شده‌اند، برنامه میزبان از آن‌ها خواستار برداشتن چادرشان شده است. یکی از این زنان دختر طلبه‌ای است که به دلیل تغسیل اموات کرونا پیشتر شهرت پیدا کرده است. او مدعی شده است که عوامل برنامه تلویزیونی در شبکه نسیم از او خواسته‌اند که بدون چادر مقابل دوربین حاضر شود. دیگری هم زنی بوده که برای برنامه‌ای شعبده‌بازی در تلویزیون حاضر شده و او هم مدعی شده که از او خواسته‌اند چادر از سر بردارد.

در پی ادعا‌های این دو زن که واکنش‌های متفاوتی را هم به همراه داشت - برخی دفاع کردند و صداوسیما را متهم و برخی هدف آنها را از طرح چنین مسائلی رسیدن به فالوئر بیشتر دانستند، امروز روابط عمومی‌های شبکه‌های تلویزیونی در خبر‌هایی مجزا با اعلام برائت از اتهام‌هایی که در روز‌های اخیر برخی از مهمانان به آن‌ها وارد کردند، اعلام کردند این ادعا‌ها را پیگیری قانونی خواهند کرد.
 
یکی دیگر از حواشی اخیراین روزهای تلویزیون حضور یک مجری روحانی در  ویژه برنامه افطار شبکه یک است. حجت الاسلام برمایی در این برنامه به عنوان مجری ایفای نقش می کند که اتفاقی نادر است. برنامه افطار شبکه یک اصولا برنامه ای عامه پسند تلقی می‌شود.
 
در همین راستا روزنامه جمهوری اسلامی به این برنامه انتقاد کرده و نوشته است: "این که به یک روحانی ارجمند نقش مجری برنامه‌ای عوامپسند بدهیم، در شأن روحانیت نیست. ادبیات و مضامین سخنان یک روحانی است که باید جذاب باشد، نه آن که منبر را به استیج تبدیل کنیم."
 
چند روز پیش نیز لباس صورتی رنگ این روحانی مجری در شبکه های اجتماعی بحث‌برانگیز شد. 
 
منبع: فرارو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
0
4
بوحمزه از حضرت امام باقر عليه السلام در معناي معرفت خدا پرسيد:

امام عليه السلام معرفت خدا را اين گونه توصيف فرمودند:

تصديق الله عز و جل و تصديق رسوله صلي الله عليه و آله و سلم و موالاه علي عليه السلام و الائتمام به و بائمه الهدي عليهم السلام و البرائه من عدوهم، هکذا يعرف الله عز و جل.

معرفت خدا عبارت است از تصديق خداي بزرگ و قبول نبوت حضرت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم و اعتقاد به ولايت حضرت علي عليه السلام و پيروي از آن حضرت و از ديگر پيشوايان الهي عليهم السلام و بيزاري از دشمنان آنان، خدا اين گونه شناخته مي شود. [کافي180:1]
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
3
5
سلام.هر دم از این باغ بری میرسد. متا سفانه یک مداح خودش را طوری نشان میدهد انگاری با عالم غیب ارتباط دارد.امر به این جماعت مشتبه شده.بزرگان وعرفای دین چنین ادعایی نمیکنند.حرفهای این اقا باعث ضربه زدن به دین میشود.نمیدانم چرا مراجع دخالت نمیکنند.شما عزاداری ها ی قبل وبعد از انقلاب را ببینید.مداحی شده اوازه خوانی واراجیف گویی حرفهای من دراوردی هرکی هستی باش حق توهین به سالار شهیدان ابا عبدالله را نداریدفکر کرده قدیس متاسفم برای صدا وسیماالبته این اقا هیبت پوشالی خودش را از بین برد.
حسین .‌.
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
برو حرفای بعدش رو ببین بعد حرف بزن ...
موسی زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
5
9
حاج آقای کاشانی صحبت هاشون روی حساب و کتاب هست وحرفی رو نمیزنند.اونی که به خودش اجازه داده به ایشون ایراد وارد کنه واقعا شخص کم خردی هست
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
2
به قول سلطان
عجب بابا عجب
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
3
3
میگم بعضی ها اینقدر استاد شدن که برای دیگران حرف در بیارن که احساس میکنم اگر کمی وقت بزارن به راحتی میتونن برای خودشون هم حرفایی در بیارن که خودشون هم تا حالا نشنیدنش . بابا یه کم وجدان هم خوب چیزیه نا سلامتی ماه رمضانه . اگر هم میخوای کسی رو یا طیفی رو بکوبی لا اقل از جایی وارد شو که خدا رو نخوای وسیله ضربه زدن خودت به جبهه مقابلت بکنی . به خدا در اخرت نمیشه به این راحتی ها از زیر عقوبت این تهمت ها فرار کرد . از ما گفتن بود . حالا هی بییاین اظهار نظر کنید و بدون اینکه از نیت افراد و یا درست یا غلط بودن روایت هاشون اطلاع داشته باشین اتیش بیار معرکه بشین و برای خودتون اتش جهنم رو شعله ور تر کنید بازم از ما گفتن بود دوست داری توجه کن و دوست نداری اتش جهنمت رو سرخ تر کن فقط در نظر داشته باشید خدا به حفاظت ما از دینش نیازی نداره خودش تا به حال حفاظت کرده و بعد از این هم میکنه خودمون رو قاطی بازی سیاسی دیگران نکنیم . این رو هم بگم اگر اقای کریمی و کاشانی به نظر بعضی ها جمله اشتباه گفتن یادمون باشه جملات بسیاری هم به ما یاد دادن و زیبایی های زیادی از خداشناسی و زندگی ائمه هم به ما نشان دادن
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
احسنت
سخنان آقای کاشانی و حاج محمود کریمی تقطیع شدست باور نکنید
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
3
5
شهرآرا تو این خبر خیلی تلاش کردی که ی وصله ای به دین بزنی
میدونم نظرمو ثبت نمی کنی ولی بدون که آب در هاونگ میکوبی
همون بهتر که ی کاری بکنید تا جوونا دنبال امثال گلزارها بیفتن برای ی امضا
لیاقتتون همینه.......
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
حق کاملا با ایشون است
شما به دین ضربه میزنید ولی خدا بدجوری بهتون برمی گردونه
ولی مرد هستید نظرمو بنویسید
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
4
4
خدا رحمت کند شهید مطهری را مجموعه اثار مطهری را بدین این مداهان و طلبه های جوان بخوانند
بچه روزی افتادیم مطهری ها مفتح ها و بهشتی هارا از ما گرفتند گرفتار یک مشت بی سواد شدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
3
7
بقیه رو کاری ندارم .ولی این روحانی لباسش صورتی نبود .کاش به جای کپی چشم و گوش بسته میرفتی اصلش رو میدیدی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
3
0
متاسفانه یک عده بیسواد که نه سخنان کاسانی را درک می کنند و نه حکایت عرفانی کریمی را آدم را به یاد پیرزنی می اندازه که وقتی دید پسرش در حال تماشای فوتبال هست بهش گفت چرا به کدام از اونا یک توپ نمی دهند تا اینقدر دنبال هم ندوند.

التماس خواندن یک کتاب در زمینه هائی که نظر میدیم و مثلا برای معصوم نگران میشیم
حسین .‌.
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
2
1
شما ها فقط می خواین مردم رو ردتون بکشید ...
خود محمود کریمی ... دلیلایی اورد که گفته باشه حکایتی که گفته شرحش چیه ... منتهی شماها منتظرید که از دستگاه امام حسین سلام الله یه حرفی بیاد بیرون و دست بگیرید
اونایی که اومدیدو حرف چرت پشته طرف زدید
این ادم باعث شد با مداحی ای که میکنه کلی جوون برن هییت و حسینی بشن ... کاری که هیچ کدوم از امثال شما توی خواب هم نمی تونست بکنه ...
حالا هی بشینید بگید ...
M
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
3
0
امان از تقطیع حرف ها....
من برنامه ماه من رو دیدم آن روز، آقای کاشان نگفتند توحید توهم است، گفتند توحید بدون ولایت توهم است...چشم هایمان را باز کنیم!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
1
فرمودین توحید بدون ولایت توهمی بیش نیست میشه یه چیزی مثل داعش
چرا اصل مطلب رو نمیزارین
احمد رضا س
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
2
1
نظرات حاج آقا کاشانی تقطیع شده هست،از روی غرض ورزی و دشمنی با عالمان ث
کدخدایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
1
0
سلام آدم تعجب میکند چقدر بعضی ها روی بعضی چیزها مقید و جانماز آب کشیده می‌شوند اما روی براحتی کشف بی حیایی میکنند ، در ماه رمضان سیگار میکشد بدون هیچ خجالت ،،، اما حالا چرا روحانی مجری شده ، چرا لباس صورتی پوشیده الان چه گناهی رخ داده ، امام جعفر صادق علیه السلام لباس شاد می‌پوشیدند ، طرف در ماه محرم نوار موسیقی گذاشته علنا رقاصی و فیلم میگیره پخش میکند ، اهانت به دین میکنند ، آقایان متوجه نمی‌شوند ؟!!! در سینما کلمات رکیک جنسی زده میشود سکوت !!!!! چرا بعضی وقتها که حرامی رخ میدهد سکوت اشکالی ندارد و بعضی وقتها با تقطیع عقب و جلو یک جمله را علم میکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
0
چه خبر از آقا میری؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
1
من اصل کلیپ رو به طور کامل دیدم و فرقی نکرد دوستان لطفا به جای توجهیات غیر منطقی یه کم واقع بین باشید همین تعصبات بی جا نسبت به یک سری عقاید نادرست که باعث ضربه خوردن دین میشه
عبداللهی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
منم با شما موافقم. باید مسئولیت اشتباه را پذیرفت. حتی سخنان تقطیع نشده آقای کاشانی نیز پر از ایرادات ریز و درشت اعتقادی است. البته تقصیری ندارند آنطور که جستجو کردم تحصیلات ایشان میکانیک است و به نظر من که خودم طلبه هستم بی نظمی حوزه باعث شده تا هر کسی در حوزه به خودش اجازه بدهید در موضوعات خطیر و مهم اظهار نظر کند. ایشان در بهترین حالت و با اغماض از اشتباهات مکررشان، یک سخنران هستند و حق نظریه پردازی ندارند و باید در حوزه تاریخ اسلام و باورهای شیعه از عالمان و بزرگان شیعه استفاده کنند. عدل و امامت از منظر متکلمین شیعه از اصول مذهب بوده و منکر آن از تشیع خارج است نه اسلام. به خلاف توحید، نبوت و معاد که از اصول دین بوده و منکر ان خارج از اسلام است. به عبارت دیگر کسی بدون اذعان به امامت می تواند موحد بوده و مسلمان باشد هر چند که از مذهب حقه جعفری به دور افتاده است. علما و فقها و حتی اهل بیت(ع) هم مخالفین را مسلمان دانسته و با آنها ازدواج کرده و به ایشان اقتدا کرده و از غذا و ذبیحه آنها می خوردند. حکم کردن بر اساس یک روایت و یا آیه و غفلت از مجموعه منابع و مستندات دینی آسیبی است که از گذشته جامعه شیعه را به چالش کشیده است و دقیقا در همین شبها عزادار امامی هستیم که در اثر همین جهل ها و افراط ها به شهادت رسید. خوارج با استناد غلط به آیات و روایت حکم به کفر اولین مسلمان داده و فرقش را شکافتند و زخم جهالت در میان مسلمانان همچنان تازه بوده و هر روز خون تازه ای از آن می جوشد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->