معاون وزیر ارشاد: به روزنامه نگاری مبتنی بر مسئولیت اجتماعی نیاز داریم مشهد، «قلب ایران»، آماده استقبال از زائران نوروزی است اختتامیه دومین جشنواره مطبوعات خراسان رضوی برگزار شد افتخارآفرینی ۱۴ خبرنگار موسسه شهرآرا در دومین جشنواره مطبوعات خراسان رضوی اعضای هیئت داوران دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «عباس کیارستمی» معرفی شدند انیمیشن «در سایه سرو»، در شرایط تحریم، پرچم ایران را به اهتزاز درآورده است ویدئو| قیمت جدید بلیت سینما‌ها اعلام شد (۱۶ اسفند ۱۴۰۳) اولین تصویر از «بُت» حمید نعمت‌الله منتشر شد مدیر دوبلاژ تلویزیون: از هنرمندان پیشکسوت حمایت شود سعید آقاخانی با یک سریال معمایی به نمایش خانگی می‌آید معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: هنر مقوله‌ای سیاست‌پذیر نیست یادی از مرحوم حسن لاهوتی، مترجم و مولوی‌پژوه | همراز عیاران جهان قند است «پاتریک ویلسن» و «خاویر باردم» در فیلم تنگه وحشت سفر علمی جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های هند به مشهد مریم سعادت مهمان برنامه ۱۰۰۱ محسن کیایی می‌شود مروری بر سریال‌های نوستالژیک پرمخاطب تلویزیون فیلم جیمز باند جدید ساخته می‌شود؟ رکوردشکنی تماشاخانه مایان با اجرای دو نمایش در سال ۱۴۰۳ زمان پخش مسابقه مردان آهنین از شبکه‌های سیما
سرخط خبرها
محمدجهان‌پا، نویسنده و کارگردان تئاتر:

رسانه‌ها به داد تئاتر برسند

  • کد خبر: ۲۶۵۸۵
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
رسانه‌ها به داد تئاتر برسند
این فراموش‌شدگان، به‌تدریج و با طولانی‌شدن زمان قرنطینه، به تجربه‌های جدیدی می‌رسیدند؛ اول اینکه در تمام این سال‌ها نتوانسته بودند یک انجمن صنفی قدرتمند برای این روزهای سخت داشته باشند

وقتی وجود بیماری کرونا در ایران تأیید شد، آثار و پیامدهایش را به‌سرعت در وضعیت زندگی مردم نشان داد. با بخش‌نامه‌هایی که ستاد فرماندهی کرونا صادر کرد، بسیاری از کسب‌وکارهای اقتصادی برای حفظ جان تماشاگران تعطیل شدند و تئاتر هم از این قائده مستثنا نبود. این تعطیلی بلندمدت و برآورد ضرر مالی نشان از یک بحران و شکست تجاری برای تئاتر بود. سالن‌های خصوصی تئاتر زیر بار تأمین هزینه‌های جاری خود کمر خم کردند و بسیاری از هنرمندان شاغل در این عرصه به سرعت فراموش شدند.

این فراموش‌شدگان، به‌تدریج و با طولانی‌شدن زمان قرنطینه، به تجربه‌های جدیدی می‌رسیدند؛ اول اینکه در تمام این سال‌ها نتوانسته بودند یک انجمن صنفی قدرتمند برای این روزهای سخت داشته باشند تا از حق و حقوق آن‌ها در ستاد ملی کرونا دفاع شود. این اولین تأثیر منفی بحران کرونا برای تئاتر بود و ما را به خودمان آورد. بنابراین باید یک فکر اساسی برای این مسئله داشته باشیم. دوم اینکه ما نتوانستیم برنامه‌ریزی مناسبی برای قرنطینه خانگی داشته باشیم و از آن در مسیر ارتقای آموزش اهالی تئاتر در بستر فضای مجازی استفاده کنیم. متأسفانه این فرصت هم از دست رفته است.

 اما سوال اساسی این است که آیا دوباره مردم مشتاق خواهند بود برای دیدن تئاتر در سالن‌ها حضور پیدا کنند؟ به نظر من مسئولان این امر باید به هنرمندان کمک کنند. بازگشایی دوباره سالن‌های تئاتر با حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیازمند حمایت است؛ ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی و تهیه گزارش‌های خبری می‌توانند بار دیگر توجه مردم را برای حضور در سالن‌های تئاتر جلب کنند. این امر محقق نمی‌شود مگر با کمک و حمایت رسانه‌های گروهی  و مطبوعات.

اما چیزی که در پایان باید به آن اشاره کنم این است که کرونا به ما این ذهنیت را خواهد داد که به تئاتر محیطی-درمقایسه با ضبط تله‌تئاتری و پخش در فضای مجازی- بهتر و دقیق‌تر بیندیشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->