قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو در تیرماه ۱۴۰۳ مشخص شد+ جدول با ۱۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق، تابستان امسال قطعی برق نداریم قیمت جدیدترین موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در بازار چقدر است؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ شناسایی شبکه توزیع خارج از شبکه نوار تست قند خون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان فناوری‌های دانش‌بنیان کشاورزی راهی به مزارع ندارند افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد
سرخط خبرها

نه به رانت ارزی

  • کد خبر: ۲۶۷۱
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۵
نه به رانت ارزی
اتاق بازرگانی از دولت خواست تا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را متوقف کند

فرزانه شهامت| اتاق بازرگانی ایران با انتشار بیانیه ای، مخالفت صریح خود را با اختصاص دلار 4200 تومانی اعلام کرد و خواستار توقف این رویه شد. این همان بیانیه ای است که در اجلاس 30تیر به میزبانی مشهد، با 88 درصد آرا، تصویب و اطلاع رسانی آن به پس از انجام پاره ای اصلاحات موکول شد. این بیانیه با اشاره به محدودیت منابع ارزی کشور، تخصیص منابع قابل توجه ارز 4200 تومانی را در سال گذشته به واردات و تفاوت نه چندان محسوس تورم کالاهای اساسی و غیر اساسی در سال 97 نشانه ناکامی این سیاست در حفظ قدرت خرید خانوارها دانسته است.
گسترش رانت و فساد به اضافه کاهش اعتماد عمومی به توان سیاست گذاری دولت نکته دیگری است که در این بیانیه، تأکید و تفاوت نرخ ارز دولتی، نیمایی و آزاد، دلیل آن مطرح شده است. بر اساس آنچه در متن یادشده آمده است: افزایش محسوس میزان واردات برخی کالاهای اساسی نسبت به سال های گذشته و تفاوت در قیمت توزیع دولتی و آزاد کالاهای اساسی، انعکاسی از فساد شکل گرفته در این بستر است. نمایندگان پارلمان بخش خصوصی با انتقاد از ایجاد شرایط نابرابر برای تولیدکنندگان داخلی کالاهای اساسی در برابر نمونه های مشابهی که با ارز 4200تومانی وارد کشور شده اند، مواردی از این دست را مصداق تضعیف تولید داخلی دانسته و 8 مورد را به عنوان خواسته های خود از دولت اعلام کرده اند. در صدر این خواسته ها توقف تخصیص ارز 4200 تومانی و حرکت به سوی اجرای سیاست ارز تک نرخی در کنار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از معاملات ارزی بابت مابه التفاوت نرخ ارز بیان شده است.
نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی در بیانیه خود پیشنهاد کرده اند منابع این صرفه جویی ارزی به عنوان یارانه به قشرهای آسیب پذیر و تولیدات ملی، طبق برنامه ای مشخص اختصاص پیدا کند. همچنین پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی، بازپرداخت بدهی های دولت به بخش خصوصی، بانک ها و تأمین اجتماعی از همین محل در دستور کار قرار بگیرد.
پرهیز از پرداخت یارانه به صورت همگانی یا در اصطلاح به صورت کور، نکته دیگری است که به آن اشاره و تأکید شده است جامعه هدف برای پرداخت یارانه باید به صورت دقیق شناسایی شود تا تجربه های اشتباه گذشته تکرار نشود. تعیین دقیق اینکه کشور دقیقا کدام نیازهایش را باید از راه واردات تأمین کند و هماهنگی بین دستگاه های درگیر با واردات از دیگر نکاتی است که به زعم اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، راه را بر رانت جویی می بندد. کاهش تعرفه واردات برای مواد اولیه و دستگاه های مورد نیاز بخش تولید و افزایش سهم «واردات در برابر صادرات» در بسته ارزی بانک مرکزی هفتمین و هشتمین مطالبه مطرح شده در این بیانیه است.
میزان ارز دولتی اختصاص یافته به واردات کالاهای اساسی و بعضا غیراساسی در سال 97، 30 میلیارد دلار برآورد می شود. در قانون بودجه امسال نیز 14 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است. دیروز نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اعلام نشدن ساز و کار توزیع این ارز از سوی دولت گفت: با گذشت 4 ماه از ابتدای سال، دولت باید گزارش عملکرد خود را به کمیسیون های برنامه و بودجه، اقتصاد، کشاورزی و صنایع مجلس ارائه می کرد. نمایندگان نگران اند این مبلغ بر اثر رانت های وارداتی به جیب دلالان وارد کننده برود.
کارشناسان منتقد، راه هایی چون پرداخت نقدی یارانه و کالابرگ الکترونیک را به جای ارز 4200 تومانی پیشنهاد
می کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->