لاله سادت کوثری/ شهرآرانیوز- براساس مصوبه ابتدای اردیبهشتماه شورای شهر مشهد، شرکت ترافیک هوشمند الیت به شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی تغییر نام داد. آنچه که در دل این تغییر نام به ذهن متبادر میشود، دستکم انجام تمام امور ارتباطات ترافیکی در شهر زیر این نام است.
برای استناد به این تعبیر هم میتوان به متن لایحه شورای اسلامی شهر مشهد برای تصویب این تغییر نام اشاره کرد که در آن آمده است: نام شرکت، شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی است که در این اساسنامه، اختصارا شرکت نامیده شده است و طبق مفاد و مقررات این اساسنامه اداره میشود.
ماهیت الیت درحال تغییر است.
نایب رئیس شورای شهر مشهد بهعنوان موافق این تغییر نام در نودمین صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: الیت در حال تغییر رویه دادن است و ماهیتش در حال تغییر است.
شهناز رمارم افزود: عملکرد الیت در گذشته موجب نارضایتی شهروندان بوده است و باید برای این فکری میکردیم. اسم آزاردهندهای در این شهر به نام الیت بوده است و گاه با عوضکردن نامها میخواهیم پیام دهیم که ماهیت آن در حال تغییر است. گاهی تغییر رفتارها و ماهیتها همزمان با تغییر اساسنامه است.
استقرار دوربین هوشمند
بعد از گذشت حدود ۲ هفته از یک تغییر نام ماهیتی برای شرکت الیت، مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت شهرداری مشهد دراینباره به شهرآرانیوز گفت: اساس تغییر نام شرکت الیت که در شورا تصویب شد، تغییر مأموریتها تعریف شده است.
مهدی اسدی افزود: بر این اساس تمام مباحث و امور مرتبط با دوچرخه، پارکینگهای مکانیزه و... بر اساس توسعه ارتباطات ترافیکی در محورهای مختلف توسعه یافته و با هم مرتبط میشوند.
وی ادامه داد: مقدمه کار جدید در پارک حاشیهای برونسپاری است که در مناطق مختلف به بخش خصوصی واگذار شود. این مهم براساس زمانبندی درست پیش میرود.
وی با بیان اینکه ثبت هوشمند پلاک خودرو با دوربین در حاشیه معابر مشهد در مرحله امضای تفاهمنامه قرار دارد، افزود: این تفاهمنامه میان شرکت الیت و شرکتهای وب با همراهی سازمان فاوا امضا شده است و بهزودی اجرا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت گفت: با اجرای این کار در حقیقت به هنگام ورود و خروج خودروها در معابر، دوربین پلاک خودرو را ثبت میکند.
اسدی با بیان اینکه این کار به صورت پایلوت در یک معبر مشهد اجرایی شده است، اضافه کرد: مدیریت بهینه وصول مطالبات عوارض خودرو و راهاندازی دوچرخههای اشتراکی شهری و اسکوتر، برای داشتن حملونقل پاک برای اولینبار در شهر، فعالیتش زیر نظر شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی تعریف شده است.
وی درباره کاهش نیروی انسانی در صورت بهکارگیری دوربینهای هوشمند نیز ادامه داد: مجموعه الیت کاهش نیروی انسانی دارد، اما این کاهش به معنای تعلیق نیست.
وی گفت: حدود ۱۲۰ نفر از نیروهای این شرکت کاهش پیدا میکنند و به قسمتهای مختلف شهرداری مشهد تزریق میشوند.
اسدی درخصوص موضوع نیم ساعت اول رایگان پارک حاشیهای نیز تأکید کرد: اختیار این موضوع در قانون جدید مجلس در دست شوراهاست؛ بدین معنا که اعمال نیم ساعت اول پارک رایگان حذف یا حتی افزایش آن از اختیارات شوراهاست. اما این قانون هنوز ابلاغ نشده است.
وی گفت: اکنون نیم ساعت اول پارک حاشیهای رایگان است، ولی خودرو پارک شده اگر وارد دقیقه ۳۱ شود، هزینه یک ساعت پارک از مالک خودرو دریافت میشود.