تخلف انحراف ۱۶۱۷ کیسه‌ای آرد توسط یک نانوایی در کلاهدوز مشهد( ۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

راغفر: دولت در خرج خود مانده است/دولت از خرید و فروش سهام در بورس مالیات بگیرد

  • کد خبر: ۲۷۱۰۴
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
راغفر: دولت در خرج خود مانده است/دولت از خرید و فروش سهام در بورس مالیات بگیرد
سال‌ها است که دولت‌های مختلف برای جبران کسری بودجه خود و افزایش درآمد دائما در حال افزایش نرخ ارز هستند و این مختص امروز نیست .
به گزارش شهرآرانیوز،کرونا به عنوان یک مهمان ناخوانده برای اقتصاد ایران، تاکنون خسارات زیادی را به بار آورده، در حالیکه بر اساس اعلام مسئولان وزارت کار اسامی مشمولان دریافت بیمه بیکاری ناشی از شیوع کرونا، تائید شده، اما دولت در حال حاضر منابع مالی لازم برای پرداخت این بیمه را ندارد، این در حالیست که برخی از کارشناسان معتقدند، دولت برای جبران کسری بودجه خود در حال گران کردن ارز است.

علی دینی ترکمانی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: طی دو سال گذشته دولت با کسری بودجه شدیدی دست و پنجه نرم کرده و با توجه به بودجه سالجاری این امر نیز شدید‌تر خواهد شد. می‌بایست دولت تدابیری را در نظر می‌گرفت تا جلوی افزایش کسری بودجه را بگیرد، به عنوان مثال دولت می‌توانست بسیاری از خرج‌ها و هزینه‌های اضافی را حذف کند، اما ما شاهد هستیم چنین اتفاقی در بودجه رخ نداده و امسال کسری بودجه شدید، فشار بسیار زیادی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

ترکمانی اظهارکرد: امسال نرخ ارز نیز افزایش خواهد داشت و این امر تورم را با صعود همراه خواهد کرد، بنابراین با توجه به شرایطی که وجود دارد، از نظر اقتصادی با سال بسیار سختی روبرو خواهیم بود.
 
 
 
دولت با کسری بودجه شدیدی دست به گریبان است
حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهراء نیز با اشاره به اینکه دولت علیرغم شناسایی بیکاران ناشی از کرونا، بودجه‌ای ندارند، تا به عنوان بیمه بیکاری به این افراد پرداخت کند، اظهار کرد: اگر کرونا نیز نبود، از قبل نیز مشخص بود که دولت با کسری بودجه شدیدی روبرو است و در خرج خود خواهد ماند، از سویی این موضوع را از دو زاویه می‌توان نگاه کرد، اول اینکه چرا تا این حد اوضاع اقتصاد خراب است و هر روز نیز بر شدت این وضعیت وخیم افزوده می‌شود.

وی افزود: دوم هم اینکه دولت چه سیاست و راهبرد‌هایی را در دو سال گذشته به کار گرفته که امروز کشور به این وضعیت بد اقتصادی افتاده است، در دوره اول روحانی، دولت با استقراض از بانک مرکزی و چاپ اسکنانس نقدینگی زیادی را تولید کرد و این امر اثرات خود را از سال ۹۶ به بعد گذاشت، در دور دوم نیز با بحران بانک‌ها و ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری، بودجه کشور را به این امر اختصاص دادند و از جیب مردم، بدهی‌های یک سری کلاهبردار و رانت‌خوار را پرداخت کردند.
 
راغفر با اشاره به اینکه یکی دیگر از راه‌های جبران کسری بودجه دولت گران کردن ارز بوده، گفت: در حالیکه از سال ۹۶ به این ور، کشور درگیر تحریم‌های شدید شد و بحران ارزی در کشور پیش‌آمد، دولت به جای اینکه واردات را محدود کند و از خروج ارز جلوگیری کند، اجازه داد بیش از ۲۰ میلیارد دلار کالای لوکس وارد شود، که در بین آن‌ها نیز غذای سگ و گربه وجود داشت، طبعا در چنین اوضاعی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، وضعیت اقتصادی بهتر از اوضاع فعلی باشد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه وضعیت پیش آمده معلول یک سری عوامل هستند و تا زمانیکه ما به این عوامل نپردازیم، بحران اقتصادی عمیق‌تر از گذشته خواهد شد، بیان داشت: در این زمینه باید به فکر ارائه راه‌حل برای برون‌رفت از وضعیت فعلی باشیم، این در حالیست که در شکل‌گیری این وضعیت، کل نظام حکمرانی اقتصادی مقصر است و تنها نباید دولت را مورد مواخذه قرار داد، بنابراین برای خروج از این اوضاع باید قادر باشیم مشکلاتی که پیش آمده را حل و فصل کنیم، در غیر این صورت بحران اقتصادی وخیم‌تر می‌شود.
 
راهکار‌های تامین کسری بودجه؛ از داخل دولت سیگنال دلار ۲۵ هزار تومانی صادر می‌کنند// باید از فعالیت‌های سفته بازانه مالیات اخذ شود
حسین راغفر معتقد است راغفر با اشاره به اینکه برخی از اعضای داخل دولت سیگنال ارز ۲۵ هزار تومانی صادر می‌کنند، گفت: سال‌ها است که دولت‌های مختلف برای جبران کسری بودجه خود و افزایش درآمد دائما در حال افزایش نرخ ارز هستند و این مختص امروز نیست در حالیکه دولت به جای این بیاید ارز را گران کند، باید از فعالیت‌های سفته بازانه در همه عرصه‌های اقتصاد از جمله، سهام، مسکن، خودرو، طلا، ارز، سکه و... مالیات بگیرد، تا اینطور بازار‌ها متلاطم نشود، تا موقعی که این نگاه تغییر پیدا نکند، اوضاع درست نخواهد شد.
 
دولت باید از خرید و فروش سهام مالیات بگیرد
وی با بیان اینکه مالیات به عنوان راهی است که دولت می‌تواند از آن استفاده کند، تا کسری بودجه خود را جبران کند، اضافه کرد: در ماه‌های اسفند و فروردین، در بورس بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده، دولت اگر ۲۰ درصد از این مبلغ را به عنوان مالیات اخذ می‌کرد، می‌توانست با این ملبغ کسری بودجه خود را حل کند، یا اینکه این پول را برای بحران‌های غیرقابل پیش‌بینی مانند کرونا کنار بگذارد تا در صورت وقوع چنین رویداد‌هایی غافلگیری به وجود نیاید.

راغفر ادامه داد: نظام حکمرانی اقتصادی ما باید انظباط مالی داشته باشد و از ریخت‌ و پاش‌های اضافی بپرهیزد، در غیر این صورت شاهد افزایش تورم و وخیم‌تر شدن بحران اقتصادی خواهیم بود، در چنین مواقعی یک اتفاق غیر قابل پیش‌بینی به مانند کرونا رخ می‌دهد و سرعت بدتر شدن اوضاع را شتاب می‌دهد و اوضاع اقتصادی از آن چیزی هم که فکر می‌کردیم خراب‌تر خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه دولت با دستکاری در قیمت سهام، انتظارات عمومی از رشد بیشتر بورس را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: در چنین شرایطی قیمت سهم‌های بورسی به صورت سفته‌بازانه افزایش پیدا می‌کند، در حالیکه تنها ارزش دارایی روی کاغذ بالا می‌رود که خود این مسئله بحران تورم را دامن خواهد زد، بنابراین این شیوه‌ای که دولت در زمینه بورس در پیش گرفته، می‌تواند خطرناک باشد و تبعات بسیاری را به دنبال داشته باشد، دولت همیشه به دنبال رفتار‌های سفته بازانه و راه‌حل‌های مقطعی برای حل مشکل کسری بودجه خود است، که به نظر می‌رسد این راهکار به هیچ عنوان جواب نخواهد داد.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه برای حل مشکل کسری بودجه باید، راهکار‌های اصولی به کار بست، خاطرنشان ساخت: دولت باید ارز را سهمیه بندی می‌کرد و اجازه خروج دلار را از کشور نمی‌داد، از سویی وضعیتی که امروز شما مشاهده می‌کنید، محصول سه دهه گذشته است که اقتصاد نئولیبرالی در دولت‌های گوناگون به کار گرفته شود و نتیجه نیز این چیزی است که امروز مشاهده می‌کند، این در حالیست است که وضعیت موجود نیز روز به روز رو به وخامت می‌رود.

راغفر با اشاره به اینکه برخی از اعضای داخل دولت سیگنال ارز ۲۵ هزار تومانی صادر می‌کنند، گفت: سال‌ها است که دولت‌های مختلف برای جبران کسری بودجه خود و افزایش درآمد دائما در حال افزایش نرخ ارز هستند و این مختص امروز نیست در حالیکه دولت به جای این که ارز را گران کند، باید از فعالیت‌های سفته بازانه در همه عرصه‌های اقتصاد از جمله، سهام، مسکن، خودرو، طلا، ارز، سکه و... مالیات بگیرد، تا اینطور بازار‌ها متلاطم نشود، تا موقعی که این نگاه تغییر پیدا نکند، اوضاع درست نخواهد شد.
 
منبع:فرارو
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->