«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

راهبردهای نگران کننده تولید موبایل ایرانی

  • کد خبر: ۲۷۹۶۹
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
راهبردهای نگران کننده تولید موبایل ایرانی
تولیدکننده به خود اجازه می‌دهد در نبود رقیبان قدرتمند، هر محصول بی کیفیتی را با هر قیمتی که می‌خواهد به مصرف کننده عرضه کند.
وفایی‌نیا/شهرآرانیوز- وزیر ارتباطات به تازگی خبر از ساخت ۴۰۰ هزار گوشی موبایل بومی و ۵/۲ میلیون پورت مودم VDSL تا انتهای امسال داد، خبری خوشحال کننده که نشان از میزان توانمندی‌های متخصصان کشورمان دارد.
 
حتی امیدواریم به جای ۴۰۰ هزار عدد، تا انتهای سال ۴۰۰ میلیون موبایل بومی ساخته شود، اما در صحبت‌های وزیر ارتباطات نشانه‌هایی نگران کننده هم از جنس حمایت‌ها برای تولید این محصولات بومی به چشم می‌خورد.
 
متأسفانه در کشور ما ۲ راهبرد کلی برای حمایت از تولیدات بومی وجود دارد که با وجود ناکارآمدی، سال هاست همچنان استفاده می‌شود. اولین راه، ممنوعیت واردات نمونه‌های باکیفیت خارجی آن محصول است.
 
جهرمی همین راهکار را برای حمایت از مودم VDSL داخلی پیشنهاد داده و گفته است با هماهنگی وزارت صمت، ظرفیت واردات این تجهیزات به کشور محدود خواهد شد، مسیری که نتیجه آن معمولا ایجاد بازاری انحصاری در کشور است.
 
در این شرایط، تولیدکننده به خود اجازه می‌دهد در نبود رقیبان قدرتمند، هر محصول بی کیفیتی را با هر قیمتی که می‌خواهد به مصرف کننده عرضه کند.
 
نتیجه این سیاست را در مواردی مانند صنعت خودرو به وضوح مشاهده می‌کنیم. دومین راهکاری هم که با وجود نتیجه بخش نبودن، همیشه از سوی مسئولان تجویز می‌شود، ارائه وام‌های میلیاردی و پول پاشی‌های بی حساب است. وزیر ارتباطات برای حمایت از تولید ۴۰۰ هزار موبایل بومی، از ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی دولتی برای وام دادن به اپراتور‌ها خبر داد، موضوعی که یادآور وام‌های میلیاردی‌ای است که چند سال پیش به پیام رسان‌های بومی داده شد و در نهایت اصلا نتیجه مطلوبی هم به دنبال نداشت.
 
اصولا در صنایع «های تک» مانند تولید تلفن همراه یا تجهیزات کامپیوتری، تزریق منابع مالی به تنهایی تأثیر چندانی ندارد. این سیاست تنها باعث می‌شود شرکت‌هایی به اسم تولید موبایل و به طمع استفاده از این وام‌های کلان شکل بگیرند و در نهایت سرمایه‌های دولتی به هدر برود.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->