کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رمزگشایی از پرونده کلاهبرداری ۲۰ میلیاردی متهمان ۱۷ ساله مشهدی در فضای مجازی

  • کد خبر: ۲۸۱۴۶
  • ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
رمزگشایی از پرونده کلاهبرداری ۲۰ میلیاردی متهمان ۱۷ ساله مشهدی در فضای مجازی
پلیس فتای خراسان رضوی از پرونده کلاهبرداری ۲۰ میلیارد ریالی متهمان ۱۷ ساله در فضای مجازی رمز‌گشایی کرد
محمد جواد ابوعطا/شهرآرانیوز- سیزدهمین شاکی، راننده تاکسی بود. او با متهم اصلی پرونده چهره به چهره شده و درددل‌های دروغین پسر جوان را شنیده بود. راننده میان سال زمانی به پلیس فتا مراجعه کرد که ندانسته و تنها از سر خیرخواهی وارد بازی کثیف چند جوان شده و حساب بانکی اش مسدود شده بود.
 
این دندان گیرترین سرنخی بود که کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی از یک باند بزرگ کلاهبرداری در مشهد به دست آورده بودند و همین سرنخ موجب شد تا باند چهارنفره سرقت و کلاهبرداری در فضای مجازی را متلاشی کنند. باندی که مغز‌های متفکر آن تنها ۱۷ سال داشتند و تاکنون بالغ بر ۲ میلیارد تومان از افراد مختلف در سراسر کشور با عناوین مجرمانه کلاهبرداری کرده اند.

ماجرای این پرونده با شکایت چندین شهروند آغاز شد. عده‌ای اعلام کردند که کالا‌های گران قیمتی همچون گوشی تلفن همراه کار نکرده را در سایت‌های واسطه گر برای فروش گذاشته اند و افرادی ناشناس با واریز وجه این کالا‌ها را از طریق پیک دریافت کرده اند، اما پس از انجام معامله حساب هایشان به علت واریز وجوه با منشأ سرقتی مسدود شده است.

دسته دیگر از شاکیان، افرادی بودند که کالا‌هایی را تا نصف قیمت اصلی آن در فضای مجازی خریداری کرده و با وجود واریز وجه به حساب‌های اعلام شده، کالا به دستشان نرسیده بود. گروه سوم افراد خیرخواهی بودند که تنها برای باز کردن گره از زندگی افراد در تور پهن شده کلاهبرداران فضای مجازی افتاده بودند، مانند ماجرای راننده تاکسی مشهدی که درباره نحوه کلاهبرداری گفته است: «یک روز پسر جوانی را در مشهد به مقصد یکی از بیمارستان‌ها سوار کردم.
 
خیلی پریشان احوال بود. او با مظلوم نمایی برایم تعریف کرد که همسرش در بیمارستان است و برای اینکه بتواند کار‌های ترخیصش را انجام دهد باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کند، اما حساب بانکی اش مسدود شده و فردی که می‌خواهد این پول را از او قرض بگیرد هم مشهد نیست و نمی‌تواند نقدی پول را به او بدهد. راننده تاکسی خیرخواه برای اینکه به پسر جوان کمک کند یکی از کارت‌های بانکی اش را در اختیار او می‌گذارد تا کارش راه بیفتد. دقایقی بعد پول به حساب راننده تاکسی واریز می‌شود و پسر جوان آن را به حساب دیگری انتقال می‌دهد و به این ترتیب مشکل مرد جوان به ظاهر حل می‌شود. اما فردای آن روز حساب او به علت واریز وجوهی با منشأ سرقتی مسدود می‌شود.»

احتمال وجود یک باند حرفه‌ای
کارشناسان پلیس فتای استان که با ۳ دسته مال باخته و فریب خورده روبه رو بودند، پس از تحقیقات فنی و جامع به این نتیجه رسیدند که احتمالا با یک گروه حرفه‌ای روبه رو هستند. شکایت راننده تاکسی نیز حکایت از حضور اعضای این باند در مشهد داشت.

دستگیری یکی از متهمان
کنار هم چیده شدن تمام سرنخ‌ها منجر به چهره زنی و شناسایی فردی شد که نقش مال خر این پرونده را برعهده داشت. این فرد در مشهد دستگیر شد و در بازجویی‌های تخصصی با اعتراف به همکاری با اعضای باند، این افراد را نیز معرفی کرد.
با اعترافات صریح متهم، مأموران در عملیات‌هایی مقتدرانه موفق به دستگیری ۳ پسر جوان شدند که همگی آن‌ها هفده ساله و رفیق بودند.
این افراد نتوانستند از کمند بازجویی‌های تخصصی کارشناسان فنی پلیس فتا رها شوند و به ناچار لب به اعتراف گشودند و تمام آنچه که تبدیل به کابوسی برای تعدادی از شهروندان شده بود را بازگو کردند.

همه چیز از یک کلاهبرداری آغاز شد
نتایج بازجویی از اعضای باند هفده ساله‌ها نشان داد که یکی از این افراد چند سال پیش دستمزد ۲ سال کار و تلاشش که ۱۵ میلیون تومان بوده را در سایت‌های قمار آنلاین و دیگر شگرد‌های موجود در فضای مجازی از دست می‌دهد. او با یک کلاهبردار در فضای مجازی آشنا می‌شود که شگرد‌های کلاهبرداری را به او می‌آموزد و برای آموزش بیشتر از او می‌خواهد تا با به دست آوردن کارت‌های بانکی افراد مختلف و جابه جایی وجوه سرقتی، دستمزد بگیرد.

این همکاری چند ماهی بیشتر ادامه نمی‌یابد، تا جایی که پسر جوان تمام شگرد‌های شیادانه را می‌آموزد و به صورت مستقل فعالیت‌های مخرب خود را آغاز می‌کند. ایجاد صفحات مختلف در فضای مجازی گام ابتدایی او بود. سپس برای جلب مخاطب با حضور در صفحات افراد معروف و سلبریتی ها، تبلیغات اغواگرانه خود را در زیر پست‌های آن‌ها گذاشته و به این شیوه اقدام به جذب مخاطب می‌کرده است.

فروش کالا‌هایی با نصف قیمت، مهم‌ترین شگرد این فرد برای کلاهبرداری بوده است، در این شگرد افراد برای خرید، وجوهی را به حساب بانکی اعلام شده واریز کرده، اما کالایی به دستشان نمی‌رسیده است. شکایت از صاحب حساب و مسدود شدن آن نیز نشان داد که این افراد هم به نوعی قربانی شده اند و ناخواسته در این دام افتاده اند.
این پسر جوان در ادامه این مسیر ناهموار دو رفیق دیگرش را هم وارد گود می‌کند که این افراد نقش یافتن کارت‌های بانکی را داشته اند. یکی دیگر از اقدامات شوم آن‌ها گشت و گذار در سایت‌های واسطه گر همچون دیوار بوده و با شناسایی کالا‌های خاص و گران قیمت همچون گوشی‌های تلفن همراه کارنکرده، اقدام به خرید می‌کردند.
 
این معامله ظاهراً قانونی از آنجا دچار خدشه می‌شد که این افراد به جای واریز وجوه به حساب فروشنده، شماره حساب آن‌ها را در اختیارافرادی که از قبل شناسایی کرده بودند می‌گذاشتند و آن‌ها که فریب کالا‌های ارزان را خورده بودند ندانسته وجوه را به حساب دیگری می‌ریختند.

در ادامه متهمان با خیال راحت از نقل و انتقال وجه بین قربانی و مالباخته، کالا‌ها را به وسیله پیک از فروشنده دریافت می‌کردند.
دستیابی به کالا‌های گران قیمت شهروندان بخشی از نقشه این افراد بود، اما تبدیل شدن این کالا‌ها به پول، جوان بیست وشش ساله‌ای را به عنوان مال خر وارد پرونده می‌کند که این کالا‌ها را به یک سوم قیمت از آن‌ها می‌خرد. این همکاری نیز پایدار نمی‌ماند و آن‌ها با ایجاد یک شبکه بزرگ‌تر در فضای مجازی، اقدام به فروش همین کالا‌ها با قیمت‌های پایین می‌کنند.

در جست و جوی لشکر مال باختگان
فرمانده پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به ادامه تحقیقات برای شناسایی سایر مال باختگان در سراسر کشور که احتمالا تعدادشان زیاد باشد، اعلام کرد: تاکنون ۱۳ شاکی در مشهد از متهمان شکایت کرده اند، اما رقم کلاهبرداری این افراد بیش از ۲ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: یکی از دلایلی که این افراد دیر به چنگ قانون افتادند، رنگ عوض کردن‌های پی در پی آن‌ها بود که با تغییر شگرد‌های شیادانه شان، خود را از چشم قانون مخفی می‌کردند، موضوع دیگر شکایت نکردن مال باختگان بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه به تمام پایگاه‌های پلیس فتا در سراسر کشور با احتمال کلاهبرداری‌های مشابه در حوزه‌های آن‌ها از سوی این متهمان، اطلاع رسانی شده است، بیان کرد: مهم‌ترین اتهامات این افراد فروش مال غیر و پول شویی است. پرونده متهمان نیز پس از تکمیل تحقیقات در اختیار دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای مشهد قرار خواهد گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->