سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن
سرخط خبرها

قرعه کشی خودرو عادلانه نیست/تکلیف مردمی که در صف خرید منتظر می‌مانند چه خواهد شد؟

  • کد خبر: ۲۸۴۶۰
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹
  • ۱۵
قرعه کشی خودرو عادلانه نیست/تکلیف مردمی که در صف خرید منتظر می‌مانند چه خواهد شد؟
این ثبت‌نام‌ها و قرعه‌کشی خودرو عادلانه نیست، بلکه به ظاهر در یک شرایط عادلانه می‌خواهند یک رانت را توزیع کنند، که این مسئله خود نیز به یک بی عدالتی بزرگ‌تر منجر خواهد شد
به گزارش شهرآرانیوز، مهدی صادقی‌نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت می‌گوید سه شیوه «فروش فوق‌العاده»، «پیش‌فروش خودرو و تحویل تا یک سال» و «مشارکت در تولید» برای ساماندهی نحوه فروش خودرو در دستور کار است، این در حالیست که رانت ناشی از مشارکت در تولید منجر به صدور حکم اعدام در پرونده متهمان سایپا شده است.

پس اگر این شیوه‌ها نادرست بوده چرا بار دیگر در حال آزمودن راهی هستیم که قبلا حساب خود را پس داده است، در این راستا کارشناسان صنعت خودرو برای این پرسش جوابی ندارند و بر لزوم اصلاح روند قیمت‌گذاری در صنعت خودرو تأکید دارند. آن‌ها قیمت‌گذاری دستوری برای خودرو را عامل ایجاد این مشکلات و بروز رانت معرفی می‌کنند.
در حالیکه براساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰، دو خودروساز بزرگ کشور یک میلیون دستگاه خودرو بیش از ظرفیت‌های قانونی خود پیش‌فروش کرده‌اند و مطالبات معوق به مردم دارند و از سوی دیگر نیز این روز‌ها پرونده متهمان سایپا در دادگاه در دست بررسی است و دو نفر از متهمان این پرونده به‌دلیل استفاده از رانت ناشی از شیوه مشارکت در تولید به اعدام محکوم شده‌اند. باید گفت اگر این روش‌ها فسادزا و شکست‌خورده است، چرا بار دیگر وزارت صمت به این شیوه‌ها تن می‌دهد؟ تکلیف مردمی که در صف خرید منتظر می‌مانند چه خواهد شد؟ آیا کسی به تبعات این تصمیم‌ها فکر می‌کند؟
 
رانت در نوعی دیگر؛ قرعه‌کشی ثبت‌نام خودرو یا برگزاری مسابقه بخت‌آزمایی! قرعه‌کشی برای ثبت‌نام خودرو مشکلی را حل نمی‌کند
امیرحسن کاکایی کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه در ابتدا با توجه به شرایطی که گذاشته بودند، قرعه کشی برای ثبت‌نام خودرو به مانند برگزاری مسابقات بخت آزمایی بود، اظهارکرد: ابتدا اعلام شد افراد برای ثبت‌نام باید یک وجهی را واریز کنند که این امر نه به لحاظ شرعی و نه به لحاظ قانونی و اقتصادی به هیج عنوان مورد قبول نبود، از سوی دیگر دریافت چک نیز از آن چیزی‌هایی بود که باعث می‌شد، خیلی از افراد نتوانند، در این ثبت‌نام خودرو شرکت کنند، اما در ادامه به دلیل اعتراضاتی که صورت گرفت، وزارت صنعت هر دو شرط را برای ثبت‌نام برداشت.

وی با تاکید بر اینکه این ثبت نام خودرو نوعی بازی است و مشکلی را به طور واقعی حل نمی‌کند، گفت: فرض را بگیریم که واقعا قرعه‌کشی عادلانه باشد و افراد نیز موفق شوند، خودرو‌های ثبت‌نامی را تحویل بگیرند، مگر در سال چند نوبت پیش‌فروش می‌شود که افراد بتوانند ثبت نام کنند، گفته شده تا پایان سال نیز سه نوبت دیگر ثبت‌نام خودرو انجام می‌شود، در بهترین حالت نهایتا ۱۰۰ هزار خودرو اینگونه به فروش می‌رود، در حالیکه میزان تولید سالانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه است، بنابراین در چنین شرایطی، این پیش‌فروش‌ها چیزی را تغییر نخواهد داد.
کاکایی افزود: این ثبت‌نام‌ها و قرعه‌کشی خودرو عادلانه نیست، بلکه به ظاهر در یک شرایط عادلانه می‌خواهند یک رانت را توزیع کنند، که این مسئله خود نیز به یک بی عدالتی بزرگ‌تر منجر خواهد شد، به بیان دیگر ۱۰۰ هزار نفر در این رانت شرکت می‌کنند و هر کدام موفق می‌شوند، سود حداقل ۵۰ میلیون تومانی ناشی از فاصله قیمتی خودرو در درب کارخانه و بازار آزاد به جیبشان رود، که سر جمع تا پایان سال این رانت توزیعی مبلغش به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، حال شما کافی است که این رقم را با مبلغ ۴۲ هزار میلیارد تومانی که دولت سالانه در قالب یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی به جمعیت ۷۸ میلیون نفری پرداخت می‌کند، مقایسه کنید تا مشخص شود، چه رانت بزرگی در این وضعیت وجود دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این‌گونه شیوه‌ها به هیچ عنوان نمی‌تواند مشکل بازار خودرو را مرتفع کند، بیان داشت: مشکل اصلی جایی است که بار‌ها در مورد آن صحبت شده، اما متاسفانه با آزمون و خطا‌های زیادی که در این رابطه صورت گرفته، اما بازهم همان راه گذشته در حال طی شدن است، قیمت‌گذاری دستوری حال به وسیله شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار مسئله‌ای است که موجب شده قیمت‌ها به اینگونه در آید و از سوی دیگر شرکت‌های خودروساز نیز در خطر ورشکستگی کامل قرار بگیرند و هم مصرف کنندگان از کیفیت خودرو‌های ساخت داخل به شدت ناراضی باشند.
 
رانت در نوعی دیگر؛ قرعه‌کشی ثبت‌نام خودرو یا برگزاری مسابقه بخت‌آزمایی!
بازار خودرو این روزها به شدت آشفته است

دلالان در بازار خودرو جولان می‌دهند
کاکایی اضافه کرد: این شیوه قیمت‌گذاری تنها باعث می‌شود، نفع و سود این کار به جیب عده کمی رود، در حالیکه دلالان برنده نهایی این موضوع هستند، اما در سوی مقابل بیش از ۸۰ میلیون ایرانی باید خودرو‌های ساخت داخل را با اختلاف فاحش حتی بیش از ۵۰ درصدی در بازار آزاد خریداری کنند، حال شما بگوید این چه عدالتی است که اکثریت مطلق مردم باید خودرو را در اوج گرانی خریداری کنند و در مقابل نیز سود این مسئله به جیب دلالانی برود که خودرو‌ها را به هر قیمتی که بخواهند به فروش می‌گذارند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این بین خودروسازان نیز با توجه به قیمت‌گذاری دستوری مجبور هستند خودرو را با ضرر و زیان بسیاری تولید کنند که این امر در نهایت، باعث تعطیلی و نابودی کامل این صنعت خواهد شد، سال گذشته دو شرکت سایپا و ایران خودرو با توجه به بدهی و زیان انباشته بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومانی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند، اما با توجه به افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها این زیان پنهان شد و از صورت‌های مالی آن‌ها پاک شد، اما در سالجاری با توجه به ادامه قیمت‌گذاری دستوری تا پایان سال این دو خودروساز با زیان ۳۰ هزار میلیارد تومانی روبرو می‌شوند.

وی تصریح کرد: اینکه آن‌ها با تجدید ارزیابی دارایی‌ها زیان خود را پوشاندند، تنها مربوط به خودشان نیست، بلکه آن‌ها با این اقدام این زیان را به اقتصاد کلان کشور نیز وارد کردند و هزینه این امر را نیز در نهایت باید مردم بپزدازند، بنابراین صنعت خودرو با توجه به شرایطی که طی می‌کند، نابود می‌شود، مگر اینکه در سطح کلان مجلس، دولت و سایر نهاد‌ها فکری اساسی برای این صنعت کنند، زیرا با این قیمت‌گذاری دستوری توان فعالیت برای خودروسازان وجود نخواهد داشت، در این صورت فضا برای واردات خودرو و ضربه به تولید داخل نیز محیا خواهد شد.

کاکایی با اشاره به اینکه با آزادسازی قیمت خودرو و تعیین نرخ‌ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا بازار خودرو به تعادل خواهد رسید، اذعان داشت: اما در این بین به مردم نیز فشار خواهد آمد، اما هر چه باشد آن وضعیت از این بساطی که الان وجود دارد، خیلی بهتر است، خروجی کار نیز افزایش تنوع و کیفیت محصولات خواهد بود و ضمن اینکه دلالی در این بازار نیز از بین خواهد رفت.
 
منبع: فرارو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید علیمرادی
United States of America
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
1
0
پراید سواری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
1
3
اینقد تو صف بمونن تا علف زیر پاشون سبز بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
1
2
اینقد تو صف بمونن تا علف زیر پاشون سبز بشه.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
1
2
همه اونایی که ثبت نام کردن پول ندارن ، ولی دلالا که پول دارن ، برای هرکی که برنده شه تا ۱۰ میلیون میدن
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
1
2
اونایی که ثبت نام کردن و تو قرعه کشی بار اول شرکت میکنند آیا برای دفعات بعدی هم در قرعه کشی ها شرکت داده میشوند یا یکبار و دیگه تمام ؟ و یکی دیگر از ابهامات این قضیه این هستش که اکثرا" خودرو پارس تی یو فایو انتخاب کردند و با توجه به حجم بالای متقاضی این نوع و مدل خودرو تکلیف چیه ؟ آیا میتوانند خودرو دیگری را انتخاب کنند یا نه ؟ بهتر بود دو گزینه انتخابی میگذاشتند تا افراد برنده حق انتخاب بیشتری یا حق تغییر میداشتند . سپاس و پوزش بابت طولانی شدن مطلب .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
بابا شما حقتون همینه سواد داری بخون میفهمی چقد چرتو پرت میگی تا وقتی همین مردمو داریم وضعیتم ن همیشه
کشوری
Ireland
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
0
سلام شرطی که ۲ روز پیش اعلام شد که هرخانواده فقط یک پلاک فعال... آیا این مرحله به اجرا گذاشته میشه یا سری جدید...
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
0
به نظر بنده با توجه به میزان تولید و مصرف چند صد برابری این عادلانه ترین راه برا توزیع انهاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
0
برید بابا جم کنید از باندو باند بازیت نو آخه تا کی میخواین سره مردمو شیره بمالید تا کی همتون عینه همید
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
3
به این استاد دانشگاه بفرمائید تا این چند سالی کدام گوری بودی که دلالان تمام پارکینگ های تهران را پر کردن و قیمت خودرو را در کاسه برابر کردن یه بار هم اگر میخواد به دست مردم برسه دایه دلسوز تر از مادرشدی
ستار
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
2
ببخشید تا اوایل سال 97 نمایندگی ها پر از خودرو بود هر کس هم خودرویی نیاز داشت تشریف میبرد نمایندگی با یه قیمت مشخص خودرو مد نظر را خریداری میکرد میرفت به سلامت هیچ ترافیکی برای خرید خودرو وجود نداشت برعکس نمایندگی ها التماس میکردند برای خریدار خودرو مگر در عرض این یکی دوسال چه اتفاقی افتاد که قیمت و وضعیت خودرو بنجل باید این چنین سر به فلک بگذارد غیر از این نقشه و خواسته دولت و وازرت صمت میباشد برای سرکیسه کردن اندک پول باقی مانده برای مردم شما کل دنیا تحقیق کنید ببینید بجز ایران کدام کشور جهان سومی با مردمش اینجور رفتار میکند گناه ما چیست جرم ما چیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
1
عکس و په
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
0
عکس و په
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
0
مسئولین اگر میخواهند جلو دلال بازی را بگیرند با ثبت نام شده های قبلی که در انظار تحویل خودرو هستن اگر از خود خائنین به ملت نیستند همین شرایت قرئه کشی را براشان بزارند چنانچه اگر واجد شرایت نبودن پولشانرا عودت بدن چون نود درصد همان دلال ها هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
0
0
این روندادامه داره تااصلیاروبگیرن یعنی سلطان اصلی خودرو روبگیرن بایداساسی وصادقانه وعادلانه حل بشه...اوناییکه باعث میشن سلطان هابه وجودبیان روبایدرفت سراغشون...
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->