مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد تحلیلگر نظامی صهیونیست: قیامت را به چشم دیدیم امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم
سرخط خبرها

واکنش‌های صریح به تحریم ظریف

  • کد خبر: ۲۸۶۰
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
واکنش‌های صریح به تحریم ظریف
وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه و نامتعارف خود، وزیر خارجه ایران را تحریم کرد

بامداد پنجشنبه، مقامات آمریکایی که از حدود یک ماه پیش گفته بودند قصد دارند محمدجواد ظریف را تحریم کنند، اعلام کردند وزارت خزانه‌داری آمریکا وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرده است. هرچند همان یک ماه قبل برخی از رسانه‌های غربی گزارش دادند که آمریکا احتمالا به خاطر عواقب این موضوع در تصمیم خود تجدیدنظر خواهد کرد، این اتفاق نیفتاد و ظریف از سوی آمریکا تحریم شد. تحریم ظریف از سوی آمریکا مانند دیگر اقدامات ماه‌های اخیر این کشور علیه ایران در تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپس حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای موجی از واکنش‌ها در سطح داخلی و بین‌المللی به همراه داشت که همگی حاکی از حمایت از وزیر خارجه کشورمان داشت.
عباس موسوی، سخن‌گوی وزارت خارجه ایران، از اولین مقامات رسمی کشورمان بود که به خبر تحریم ظریف واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود نوشت : اوج تناقض و حماقت رهبران آمریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره‌ای نمی‌دانند اما با نابخردی محض دست به تحریم او می‌زنند. آمریکایی‌ها از منطق دکتر ظریف و هنر مذاکراتی او به‌شدت واهمه دارند.
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز از اولین مقامات آمریکایی بود که در پیامی توییتری با مطرح کردن ادعاهایی، به تحریم شدن همتای ایرانی خود از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا واکنش نشان داد و با اشاره به اعمال تحریم‌های چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، علیه رهبر معظم انقلاب، ظریف را مدافع مهم رهبری دانست.
خود محمدجواد ظریف نیز در همان ساعات اولیه به خبر تحریم شدنش از سوی آمریکا آن هم‌ در دوران مسئولیت، واکنشی در قالب یادداشت در توییتر داشت و نوشت: ما می‌دانیم گفت‌وگو و صلح‌خواهی تهدیدی برای موجودیت «تیم بی» است، و از آنجا که دلیل تحریم من را سخنانم بیان کرده اند، آیا مردم آمریکا به مجوز اوفک برای خواندن نوشته‌های من ‌یا گوش دادن به مصاحبه‌هایم نیاز دارند؟!
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ایران، نیز در واکنش به تحریم وزیر امور خارجه کشورمان به نوعی گروه «ب» را ‌در این تصمیم تأمل‌‌برانگیز آمریکا مؤثر دانست و در توییتر نوشت: «اگر خواستار مصالحه‌اید، با دکتر ظریف طرف هستید. سردار سلیمانی هم پشتیبان اوست. ‏اگر خواستار مبارزه‌اید، با سردار سلیمانی طرف هستید. ظریف هم پشتیبان اوست. ‏می‌دانید چرا؟ ‏چون ملت ایران فقط یک رهبر، یک رئیس جمهور و یک ستاد کل نیروهای مسلح دارد. ‏در ایران از تیم «ب» خبری نیست. ‏خیالتان راحت!»
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، نیز در صفحه شخصی خود در توییتر با معمار دیپلماسی خواندن ظریف نوشت: تحریم ظریف جز رسوایی عاید آمریکایی‌ها نمی‌کند. ظریف معمار دیپلماسی، صدای رسای حقانیت ایرانیان و نماد استقبال افکار عمومی دنیا از منطق ایرانی است. ‏منطق با تحریم از کار نمی‌افتد بلکه کاراتر و موجب عزت و اقتدار بیشتر او می‌شود.
عباسعلی کدخدایی، سخن‌گوی شورای نگهبان، نیز در قالب پیام در توییتر تحریم ظریف را سند دروغ بودن ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران خواند و نوشت: ‏آمریکا نه‌تنها از موشک که از سخن گفتن ایران نیز هراس دارد. تحریم وزیر امور خارجه ایران یعنی دروغ بودن همه گفته‌های دونالد ترامپ و دیگر سران رژیم او برای تمایل به گفت‌وگو و مذاکره. تحریم محمدجواد ظریف یعنی کذب بودن آزادی بیان مورد ادعای آمریکا. تحریم ظریف یعنی سقوط مجسمه آزادی.
وندی شرمن، نماینده ارشد آمریکا در زمان مذاکرات هسته‌ای، در واکنش به اعمال تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا بر وزیر امور خارجه ایران در صفحه توییترش نوشت: تحریم کردن ظریف نشان می‌دهد که درخواست دونالد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط، دروغ است. این به‌‌وضوح چیزی بود که پس از تمدید معافیت تحریم‌های هسته‌ای به مدت 90 روز، برای جلوگیری از شکایت تندروها[ی دولت آمریکا] انجام شد. وی افزود: تحریم کردن ظریف هیچ‌گاه به دیپلماسی کمکی نمی‌کند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، نیز مانند دیگر مقامات ایرانی به تحریم ظریف در قالب پیامی توییتری واکنش نشان داد و نوشت: تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی دولت ترامپ نشانه جدیدی از بی‌منطقی، درماندگی و ماجراجویی یک قدرت زورگوست. دکتر ظریف نماد و نماینده توانای دیپلماسی مقبول و قانونمند ایرانی است. حتی دشمنان عاقل ظریف به دانش، مهارت و توانمندی کم‌نظیرش در گفت‌وگو و خلق فرصت‌های پرهیز از منازعه و جنگ واقف‌اند. تحریم ظریف دلیل دیگری بر ریاکاری و دروغ‌گویی در باب دعوت به مذاکره است.
حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، که هم‌زمان با این اقدام در آذربایجان شرقی حضور داشت، در مطلبی که در توییتر خود منتشر کرد نوشت: تحریم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، نشانگر این است که کاخ سفید از توانایی‌های دیپلماتیک ظریف ترس دارد. اگر واقعا مایل به مذاکره هستند، چه کسی جز وزیر امور خارجه می‌تواند با آن‌ها مذاکره کند؟ ظریف مسئول دیپلماسی جمهوری اسلامی است و از طرف کل کشور صحبت و مذاکره می‌کند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز که چند ماه قبل از سوی آمریکایی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفت، در بیانیه‌ای با محکومیت و مضحک خواندن این اقدام غیر‌قانونی و نابخردانه، آن را در امتداد راهبرد به‌اصطلاح فشار حداکثری بر ایران قلمداد کرد.
‌اتحادیه اروپا نیز به تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی آمریکا واکنش نشان داد و بر ادامه همکاری با وی تأکید کرد. در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به تحریم وزیر امور خارجه ایران، وزارت خارجه فرانسه با ابراز نگرانی از اقدام آمریکا مبنی بر تحریم ظریف، تأکید کرد کشورش به همراه انگلیس و آلمان با این اقدام واشنگتن مخالف
هستند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز با اشاره به اقدام آمریکا مبنی بر تحریم کردن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: از همه می‌خواهم ‌در تمامی سطوح از خود نهایت خویشتن‌داری را نشان دهند. من به صورت عمومی و خصوصی، این پیام را برای سران کشورها ارسال کرده‌ام.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->