کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری
سرخط خبرها

تاخت‌وتاز گرانی در بازار بی‌مشتری لوازم خانگی/ افزایش ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی

  • کد خبر: ۲۸۷۱۹
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
  • ۱
تاخت‌وتاز گرانی در بازار بی‌مشتری لوازم خانگی/ افزایش ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی
این روز‌ها تمام نگاه‌ها به بازار خودرو و سروسامان دادن آن معطوف شده است و گویا مسئولان از بازار لوازم خانگی غافل شده‌اند. بازار سرد و راکد لوازم خانگی در روز‌های گرم تابستانی در کلان‌شهر مشهد این روز‌ها بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کند.

نجمه سرباز/شهرآرانیوز، افزایش قیمت بنزین در سال گذشته و به‌تبع آن افزایش کرایه حمل بار فعالان بازار، میهمان ناخوانده‌ای به‌نام کرونا، لغو شدن مراسم‌های عروسی، قرنطینه اجباری و تعطیلی بی‌سابقه بازارها، بازار لوازم خانگی را نیز بیش از پیش با رکود مواجه کرد.



 در گشت‌وگذاری چند ساعته در بازار لوازم خانگی خیابان خسروی دیدیم بازار به‌صورتی خلوت است که گویی تعطیل است. بیشتر فروشندگان مقابل در مغازه خود ایستاده بودند و سکوت و انتظار در چهره‌شان نمایان بود که گرمای ۴۰ درجه شهر مشهد شاید مشتریان را به بازار کساد این روز‌های لوازم خانگی سوق دهد.



جیب مردم برای خرید لوازم خانگی خالی شده است

 

اکبری فروشنده لوازم خانگی در خیابان دیالمه مشهد است، او می‌گوید: قدرت خرید مردم کاهش یافته و جیب مردم خالی‌تر از قبل شده و بازار کولر‌های گازی امسال سردتر از سال‌های قبل است. کمتر کسی این روز‌ها به سراغ کولر‌های گازی از نوع ارزان‌قیمت و پرمصرف آن است. از آنجایی که کولر‌های گازی وارداتی است، قیمت آن هم به مراتب بیشتر از قیمت کولر‌های آبی است. کولر‌های آبی تقریبا تمامش در داخل تولید می‌شود و مشکلی برای موجودی وجود ندارد.


او ادامه می‌دهد: کسادی بازار‌ها و به‌دنبال آن بیکاری بسیاری از کارگران، جیب خانوار‌ها را خالی کرده است و این روز‌ها دیگر مردم بودجه‌ای برای خرید وسایل سرمایشی در سبد خود ندارند. هر سال در این موقع از سال فروش خیلی خوبی داشتیم و بازارمان رونق داشت، اما این روز‌ها کسادی عجیبی در بازار حاکم است. سررسید چک‌هایمان فرارسیده و این در حالی است که ما از ابتدای امسال هیچ فروشی نداشتیم تا بتوانیم چک‌های برگشتی خود را پاس کنیم.


اکبری خاطرنشان می‌کند: اکنون بیشتر لوازم خانگی از جمله کولر آبی را به قمیت کارخانه می‌فروشیم و با شرایطی که خانواده‌ها بتوانند آن را تهیه کنند؛ شرایطی از قبیل فروش اقساطی و بدون پیش‌پرداخت و عقد قرارداد با سازمان‌های دولتی و شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی که بتوان حداقل مشتری را برای این بازار جذب کرد.

 

کرونای ناامیدکننده در بازار لوازم خانگی


این فروشنده لوازم خانگی یادآور می‌شود: پس از گرانی نرخ ارز و افزایش قیمت بنزین در سال گذشته، بازار لوازم خانگی با رکود عجیبی مواجه شد؛ به‌طوری که در مواردی ما در روز هیچ فروشی نداشتیم. بعد از رکود طبیعی بازار، کرونا بازار لوازم خانگی را هدف قرار داد و در حالی که بازار در آستانه عید نوروز و برگزاری مراسم‌های عروسی و در حال جان گرفتن بود، کرونا امیدمان را به ناامیدی تبدیل کرد!


وی درباره افزایش قیمت لوازم خانگی نیز می‌گوید: قیمت‌های لوازم طبق اعلام نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و مصوبه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و ما اختیاری و سلیقه‌ای قیمت را تعیین نمی‌کنیم. به‌عنوان مثال قیمت ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی یک برند آلمانی از ۱۱ میلیون تومان به ۲۱ میلیون تومان و مایکروفر وارداتی از ۶ میلیون تومان به ۱۸ میلیون تومان رسیده است. علاوه بر این، روند افزایش قیمت در محصولات ایرانی نیز به موازات لوازم خارجی بی‌تأثیر نبوده است، به‌طوری که که یخچال فریزر ایرانی از ۹ میلیون تومان به ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان رسیده است.

 

قیمت انواع کولر در بازار چقدر است؟


وی درباره قیمت کولر‌های گازی نیز می‌گوید: قیمت کولر‌های گازی سرما و گرما باتوجه‌به میزان سرمادهی متفاوت است. از یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان قیمت انواع قدیمی اسپیلیت شروع می‌شود و تا ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۹ میلیون تومان در مدل‌های جدید در بازار عرضه می‌شود. برند‌های وارداتی نیز به ۲ گروه برند‌های معتبر و شناخته‌شده و برند‌های ناشناخته خارجی تقسیم می‌شوند که نوع شناخته‌شده گران‌تر از این قیمت‌ها و نوع ناشناخته عموما ارزان‌تر از این قیمت‌ها، محصولات خود را عرضه کرده‌اند.


جالب است که بازار پنکه رونقش بیشتر از کولر است. شاید هم به‌دلیل ارزانی قیمت و کم‌مصرف بودن آن است. با اینکه قیمت‌ها در بازار متفاوت است و نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن پیدا کرد، تقریبا می‌توان گفت که قیمت پنکه نوع رومیزی شارژی از ۴۵ هزار تومان در برند‌های ایرانی و ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در نوع پایه بلند آن عرضه می‌شود. پنکه‌های وارداتی نیز قیمتی میان ۶۴۰ هزار تا ۷۵۰ هزار تومان به بالا دارند.

 

به تابستان امیدواریم

 

رضا رزقیان‌مقدم، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد، در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره وضعیت بازار لوازم خانگی می‌گوید: تقاضا در بازار کم است و آن‌طور که باید و شاید بازار لوازم خانگی در مشهد رونق ندارد و همچنان در رکود به سر می‌برد و امیدواریم تا شاید در آستانه فصل تابستان مردم برای خرید به بازار ما مراجعه کنند.

 

وی با بیان اینکه کرونا تمام مراسم عقد و عروسی و خرید جهیزیه را لغو کرد و همین موضوع باعث شد تا تقاضا به‌شدت کاهش یابد، ادامه داد: اکنون قیمت ارزان‌ترین یخچال سایدبای‌ساید ایرانی در بازار ۱۶ میلیون تومان و گران‌ترین آن حدود ۲۳ میلیون تومان است.

 

رزقیان‌مقدم در ادامه با اشاره به اینکه قیمت لوازم خانگی در مشهد از ۵ تا ۲۰ درصد باتوجه‌به مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و مصوبه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش داشته است، می‌افزاید: بیشتر کالا‌ها از جمله وسایل سرمایشی ازجمله انواع کولر در مشهد با همان قیمت مصوب سال قبل به فروش می‌رسد و فقط در برخی از لوازم افزایش قیمت وجود داشته است.


به گفته وی، قیمت کولر آبی در مشهد به هیچ عنوان افزایش نداشته است. اکنون کولر آبی برند مشهد دوام، جهان کار و... در بازار زیر قیمت مصوب است. کولر گازی به‌دلیل واردات و کمبود کالا مقداری افزایش قیمت داشته است. با این حال قیمت کولر ۷۰۰۰ مشهد دوام ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، سپهر الکتریک ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، آبسال ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، آزمایش ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که دراین‌باره هیچ‌گونه افزایش قیمتی نسبت به سال قبل نداشتیم.


قیمت جاروبرقی نیز از یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. ماشین لباس‌شویی نیز از ۶ تا ۹ میلیون تومان و گاز از ۳ تا ۴ و نیم میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.



الزامی بودن درج شناسه کالا برای ۸ کالای اساسی


رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد با بیان اینکه تعداد واحد‌های صنفی لوازم خانگی در مشهد ۸۵۰ واحد دارای پروانه فعالیت و مجاز و در حدود ۲۰۰ واحد نیز در دست اقدام برای دریافت پروانه هستند، ادامه داد: خوشبختانه تمام اجناسی که در داخل کشور تولید می‌شوند با کیفیت و به‌روز هستند و با برند خارجی برابری می‌کنند.


به گفته وی، باتوجه‌به اینکه بازرسان سازمان صنعت و معدن و اتاق اصناف، روزانه از واحد‌های صنفی لوازم خانگی در شهر بازدید می‌کنند، از ۱۵ خرداد درج شناسه کالا برای ۸ قلم کالا از جمله یخچال فریزر، ماشین لباس‌شویی، انواع تلویزیون، انواع مایکروویو، انواع جاروبرقی و انواع کولر گازی الزامی است و اگر کالایی بدون شناسه کد کالا باشد، آن کالا به‌عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شود و از بازار جمع‌آوری می‌شود. شهروندان نیز چنانچه شکایتی دراین‌باره دارند، می‌توانند با شماره ۳۸۵۳۷۷۳۶ و ۳۷ اتحادیه لوازم خانگی مشهد تماس بگیرند.

 

افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی اعلام شد


در همین حال در آخرین دقایق چاپ این گزارش، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفتگو با تسنیم اعلام کرد: تولیدکنندگان یا عرضه‌کنندگان حق تغییر قیمت را در بازار بدون مجوز و خارج از ضابطه ندارند و در صورت افزایش قیمت منتظر برخورد قانونی باشند. هرگونه تغییر قیمت در بازار حتما باید با اطلاع قبلی و انجام فرایند‌های لازم از جمله ارائه مستندات و مدارک لازم و سپس گرفتن مجوز از سازمان حمایت باشد و در غیر این صورت، افزایش قیمت‌ها تخلف است و با آن برخورد می‌شود.


وی اضافه کرد: افزایش قیمت‌های لوازم خانگی بدون انجام فرایند‌ها مورد قبول نیست و بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار حتما ذی‌نفعان و متصدیان این حوزه باید امروز و فردا با همراه داشتن اسناد و دلایل لازم به سازمان حمایت مراجعه کنند و اگر تغییر قیمتی تأیید شود، حتما اعمال خواهیم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم.احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
0
0
والله ما دنبال یخچال خریدن هستیم چون به شددت یخچال خونمون خرابه که مجبور هستیم توی این اوضاع گرانی یخچال بخریم
قیمتا خیلی کذایی بالاس
یکی دیگه اینکه به کلای ایرانی اعتمادی نیست یعنی از هرکس که بپرسیم بخاطر بی کیفیت بودن قطعات وبدنه یخچال ایرانی رو تایید نمیکنن
خارجی هم که خیلی گرونه...والله من بعد از 16 سال زندگی با حقوق کارمندی پول خرید یک یخچال ایده آل ندارم...
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->