گواهی سپرده بورس، مسیر جدید خودرودار شدن + جزئیات حذف وثیقه ۳۵ درصدی بانک مرکزی برای واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر هشدار سازمان بازرسی کل کشور به وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بلیت هواپیما رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی: تجارت خارجی تقریبا در حالت تعلیق قرار گرفته است اطلاعیه فرودگاه مهرآباد به مسافران روز جمعه (۱۷ مرداد ۱۴۰۴)؛ ۲ ساعت زودتر حرکت کنید قیمت طلا، دلار، سکه و ارز امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی و وکالتی کردن حساب‌ها برای بار دوم تمدید شد راهنمای خرید میلگرد با پروانه ساختمان (میزان سهمیه + شرایط) آیا مزایای رفاهی کارگران مشمول مالیات می‌شود؟ مهلت استفاده از بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد قیمت ارز اربعین امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | دینار عراق چند شد؟ تخفیف های فروش؛ بازی دو سر بُرد یا شگردی برای گران فروشی اجناس؟ آیا با اجرای فیبرنوری، کابل‌دزدی به پایان می‌رسد؟ | پاسخ مسئولان به مطالبه شهروندان حمایت مدیریت شهری مشهد از صنایع و کارآفرینان ادامه‌دار خواهد بود + فیلم توضیحات مدیرعامل تامین اجتماعی درباره شیوه‌نامه بیمه کارگران ساختمانی پیش‌بینی قیمت دلار برای روز پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | امید به مذاکره باز هم دلار را عقب راند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴ )| بازار طلا بازیچه افت دلار شد آیا قطعی برق در تهران ۴ ساعته شده است؟ (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) هدف‌گذاری ۳ هزار مگاواتی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی تا پایان ۱۴۰۶ خرید طلا و سکه در سیزدهم ماه صفر | کشتی‌آرای: خرید طلا در سیزدهم صفر یک پدیده خرافاتی است پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۴ با توجه به معاملات امروز بورس کالا (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد ریزش ۳۴ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مکان‌های اسکان اضطراری زائران در مشهد در سه روز پایانی ماه صفر قطعی برق نخواهند داشت استاندار خراسان رضوی: ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر استان تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد بانک مرکزی: خرید ارز اربعین از بانک سپه امکان‌پذیر شد بازگشت قطعی برق ۴ ساعته به کشور قیمت امروز دینار عراق در مشهد (چهارشنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مهلت نهایی تمدید بیمه شخص ثالث با بخشودگی کامل جریمه اعلام شد
سرخط خبرها

روند کاهشی تولید قطعه خودرو از ابتدای ۱۴۰۳ | قطعه‌سازان خراسانی در بن‌بست نقدینگی

  • کد خبر: ۲۹۰۶۷۴
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
روند کاهشی تولید قطعه خودرو از ابتدای ۱۴۰۳ | قطعه‌سازان خراسانی در بن‌بست نقدینگی
در مردادماه سال ۱۴۰۳، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۳.۷ درصدی و شاخص فروش افزایش ۱۹.۱ درصدی داشته است، در مقابل نسبت به ماه قبل از آن شاخص تولید و فروش کاهش ۱۸.۶ و ۱۴.۴ درصدی داشته‌اند.

سرور هادیان | شهرآرانیوز؛ گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در مردادماه سال۱۴۰۳، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۴درصدی و شاخص فروش افزایش ۵.۳ درصدی را تجربه کرده‌اند. در مردادماه سال ۱۴۰۳، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۳.۷ درصدی و شاخص فروش افزایش ۱۹.۱ درصدی داشته است، در مقابل نسبت به ماه قبل از آن شاخص تولید و فروش کاهش ۱۸.۶ و ۱۴.۴ درصدی داشته‌اند.

همچنین از ابتدای سال تقریبا هر ماه کمتر از ماه پیش از آن قطعه تولید شده و به فروش رسیده است. برای مثال به طور حدودی در تیرماه تولید قطعه ۱۰درصد و فروش آن ۱۲درصد کمتر از خرداد بوده و در مرداد نیز نسبت به تیر با افت ۱۷درصدی در تولید و ۱۶درصدی در فروش روبه‌رو بوده است. اکنون ۳۸۰واحد قطعه‌سازی در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند که از این تعداد ۹۵واحد با ۱۵هزار نفر اشتغال، عضو انجمن قطعه‌سازی استان هستند و بیشتر قطعات موردنیاز شرکت‌های بزرگی مانند سایپا و ایران‌خودرو را در کشور تأمین می‌کنند. 

در ۹۵درصد از واحد‌های قطعه‌سازی استان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است. سهم قطعه‌سازان خراسان رضوی در تأمین قطعات موردنیاز خودروسازان کشور در سال ۱۳۹۷حدود ۱۱درصد بود که این میزان اکنون به ۱۷درصد رسیده است. خراسان رضوی بعد از استان‌های تهران و البرز، بیشترین سهم را در تأمین قطعات مورد نیاز خودروسازان کشور دارد. کاهش تولید قطعه خودرو در مردادماه می‌تواند زنگ خطری برای بخش تولید خراسان رضوی محسوب شود.

دلیل کاهش تولید قطعه خودرو

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا درباره علت کاهش شاخص تولید قطعات خودرو در ماه‌های اخیر می‌گوید: علت اصلی آن تأمین‌نشدن منابع مالی و تخصیص‌نیافتن ارز به واحد‌های تولیدی و قطعی برق است. محمدمهدی شکورزاده می‌افزاید: بانک مرکزی از ابتدای امسال تاکنون رویه بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای تخصیص ارز در پیش گرفته است، این مسئله سبب شده تا تولیدکنندگان قطعه خودرو در تأمین مواد اولیه دچار مشکل شوند. مشکل بعدی قطعه‌سازان کمبود نقدینگی است. 

بانک‌ها حاضر نیستند که تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند. وی ادامه می‌دهد: حدود ۵۰درصد از منابع بانک‌ها به سمتی می‌رود که نه تولیدی است و نه آنکه شاید به‌راحتی برگشت شود. این مسئله سبب شده تا بخش مولد در تأمین نقدینگی دچار مشکل شود. در واقع مشکل اصلی قطعه‌سازان هم‌اکنون کمبود نقدینگی، چه ارزی و چه ریالی است و این کمبود سبب مشکلات و کاهش فعالیت بسیاری در کسب‌وکار بازار قطعه‌سازان شده است. 

شکورزاده درباره ناترازی انرژی و قطعی برق و تأثیر آن بر تولید قطعات خودرو بیان می‌کند: به‌طور طبیعی قطعی برق تأثیرگذار است، اما عامل سوم را می‌توان قطعی برق دانست. کمبود برق سبب شد تا واحد‌های تولیدی نتوانند از تمام ظرفیت خود به‌خوبی استفاده کنند. البته اگر مواد اولیه تولید و تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌گرفت ازآنجاکه این مسئله سبب رشد تولید می‌شد به طور حتم کمبود برق بیشتر لمس می‌شد.

ضرورت حمایت از قطعه‌سازان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم می‌گوید: باتوجه‌به اشتغال زیاد در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، باید برای کمک به تولیدکنندگان و رفع مشکلات آنها یک تدبیر ملی اندیشیده شود. 

فیروز ابراهیمی با بیان اینکه باتوجه‌به اشتغال بالا در صنعت خودروسازی‌مان، باید برای کیفیت، قیمت و زیانش یک تدبیر ملی اندیشیده شود، تصریح می‌کند: حدود ۳۰درصد قطعه‌سازی کشور متعلق به خراسان رضوی است. ازاین‌رو هرچقدر موانع و مشکلات این صنعت را برطرف کنیم به طور حتم این مسئله به نفع اقتصاد استان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->