افزایش ۳۰درصدی صادرات پسته خراسان رضوی بیست‌ونهمین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در مشهد آغاز شد (۸ آبان ۱۴۰۴) بیش از ۵۷ درصد، سهم محصولات غیرنفتی از سبد صادرات سال گذشته | ۸۰ درصد از خط تولید ال۹۰، ایرانی است فروشندگان کالا‌های مرتبط با هالووین، زیر ذره‌بین بازرسی فرمان بازار خودرو به سمت کاهش قیمت چرخید؟ | بررسی قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۸ آبان ۱۴۰۴) گل زعفران امروز چقدر قیمت دارد؟ (۸ آبان ۱۴۰۴) | بازار در فاز تعادل و انتظار خریداران سکه‌های پیش‌خرید بخوانند پلمب کافی‌شاپ و کافه‌قلیان متخلف در مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) جزئیات اولین حراج طلای مرکز مبادله در آبان ۱۴۰۴ | فرصت واریز وجه‌الضمان تا ۱۰ آبان‌ماه است سقوط ۲۰۰۰ دلاری قیمت بیت‌کوین (۸ آبان ۱۴۰۴) موبایل ارزان شد (۸ آبان ۱۴۰۴) | توصیه مهم به خریداران مناسب‌ترین روش عرضه خودرو چیست؟ استاندار خراسان رضوی: تسهیلگری، شرط موفقیت بخش خصوصی | استاندارد، راه اعتماد مردم به تولیدات داخلی است دلار در کانال ۱۰۷ هزار تومان در مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴)‌ آموزش و هوشمندسازی نقش محوری در تحقق عدالت مالیاتی دارند قیمت طلا در آخرین روز کاری هفته در مشهد چند؟ | سکه گران شد (۸ آبان ۱۴۰۴) روش های تمیز کردن کوله پشتی برای داشتن کوله ای درخشان! نرخ طلای جهانی اعلام شد (۸ آبان ۱۴۰۴) | لبخند دوباره اونس به صعود آیین تجلیل از واحد‌های نمونه استاندارد خراسان رضوی برگزار شد | نظارت بر تولید و صادرات، تسهیل و تسریع می‌شود+ فیلم دو سناریوی بورس پس از صعود به کانال جدید (۸ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد اعلام شد (۸ آبان ۱۴۰۴) | قیمت صیفی‌جات چقدر است؟ قیمت امروز دینار عراق، ریال سعودی و درهم امارات در مشهد چند؟  میلیون‌ها دلار تتر ایرانی مسدود شد (۸ آبان ۱۴۰۴) رفیق بازی در بازار برنج فعالان اقتصادی، سیاست های ارزی را عامل اتلاف منابع کشور می‌دانند | ارز رانتی پای بابک زنجانی هم به ماجرای بانک آینده و علی انصاری باز شد شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور رشد ۵ هزار تومانی قیمت نقره | گرم نقره به ۱۹۳ هزار تومان رسید
سرخط خبرها

روند کاهشی تولید قطعه خودرو از ابتدای ۱۴۰۳ | قطعه‌سازان خراسانی در بن‌بست نقدینگی

  • کد خبر: ۲۹۰۶۷۴
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
روند کاهشی تولید قطعه خودرو از ابتدای ۱۴۰۳ | قطعه‌سازان خراسانی در بن‌بست نقدینگی
در مردادماه سال ۱۴۰۳، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۳.۷ درصدی و شاخص فروش افزایش ۱۹.۱ درصدی داشته است، در مقابل نسبت به ماه قبل از آن شاخص تولید و فروش کاهش ۱۸.۶ و ۱۴.۴ درصدی داشته‌اند.

سرور هادیان | شهرآرانیوز؛ گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در مردادماه سال۱۴۰۳، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۴درصدی و شاخص فروش افزایش ۵.۳ درصدی را تجربه کرده‌اند. در مردادماه سال ۱۴۰۳، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۳.۷ درصدی و شاخص فروش افزایش ۱۹.۱ درصدی داشته است، در مقابل نسبت به ماه قبل از آن شاخص تولید و فروش کاهش ۱۸.۶ و ۱۴.۴ درصدی داشته‌اند.

همچنین از ابتدای سال تقریبا هر ماه کمتر از ماه پیش از آن قطعه تولید شده و به فروش رسیده است. برای مثال به طور حدودی در تیرماه تولید قطعه ۱۰درصد و فروش آن ۱۲درصد کمتر از خرداد بوده و در مرداد نیز نسبت به تیر با افت ۱۷درصدی در تولید و ۱۶درصدی در فروش روبه‌رو بوده است. اکنون ۳۸۰واحد قطعه‌سازی در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند که از این تعداد ۹۵واحد با ۱۵هزار نفر اشتغال، عضو انجمن قطعه‌سازی استان هستند و بیشتر قطعات موردنیاز شرکت‌های بزرگی مانند سایپا و ایران‌خودرو را در کشور تأمین می‌کنند. 

در ۹۵درصد از واحد‌های قطعه‌سازی استان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است. سهم قطعه‌سازان خراسان رضوی در تأمین قطعات موردنیاز خودروسازان کشور در سال ۱۳۹۷حدود ۱۱درصد بود که این میزان اکنون به ۱۷درصد رسیده است. خراسان رضوی بعد از استان‌های تهران و البرز، بیشترین سهم را در تأمین قطعات مورد نیاز خودروسازان کشور دارد. کاهش تولید قطعه خودرو در مردادماه می‌تواند زنگ خطری برای بخش تولید خراسان رضوی محسوب شود.

دلیل کاهش تولید قطعه خودرو

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا درباره علت کاهش شاخص تولید قطعات خودرو در ماه‌های اخیر می‌گوید: علت اصلی آن تأمین‌نشدن منابع مالی و تخصیص‌نیافتن ارز به واحد‌های تولیدی و قطعی برق است. محمدمهدی شکورزاده می‌افزاید: بانک مرکزی از ابتدای امسال تاکنون رویه بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای تخصیص ارز در پیش گرفته است، این مسئله سبب شده تا تولیدکنندگان قطعه خودرو در تأمین مواد اولیه دچار مشکل شوند. مشکل بعدی قطعه‌سازان کمبود نقدینگی است. 

بانک‌ها حاضر نیستند که تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند. وی ادامه می‌دهد: حدود ۵۰درصد از منابع بانک‌ها به سمتی می‌رود که نه تولیدی است و نه آنکه شاید به‌راحتی برگشت شود. این مسئله سبب شده تا بخش مولد در تأمین نقدینگی دچار مشکل شود. در واقع مشکل اصلی قطعه‌سازان هم‌اکنون کمبود نقدینگی، چه ارزی و چه ریالی است و این کمبود سبب مشکلات و کاهش فعالیت بسیاری در کسب‌وکار بازار قطعه‌سازان شده است. 

شکورزاده درباره ناترازی انرژی و قطعی برق و تأثیر آن بر تولید قطعات خودرو بیان می‌کند: به‌طور طبیعی قطعی برق تأثیرگذار است، اما عامل سوم را می‌توان قطعی برق دانست. کمبود برق سبب شد تا واحد‌های تولیدی نتوانند از تمام ظرفیت خود به‌خوبی استفاده کنند. البته اگر مواد اولیه تولید و تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌گرفت ازآنجاکه این مسئله سبب رشد تولید می‌شد به طور حتم کمبود برق بیشتر لمس می‌شد.

ضرورت حمایت از قطعه‌سازان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم می‌گوید: باتوجه‌به اشتغال زیاد در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، باید برای کمک به تولیدکنندگان و رفع مشکلات آنها یک تدبیر ملی اندیشیده شود. 

فیروز ابراهیمی با بیان اینکه باتوجه‌به اشتغال بالا در صنعت خودروسازی‌مان، باید برای کیفیت، قیمت و زیانش یک تدبیر ملی اندیشیده شود، تصریح می‌کند: حدود ۳۰درصد قطعه‌سازی کشور متعلق به خراسان رضوی است. ازاین‌رو هرچقدر موانع و مشکلات این صنعت را برطرف کنیم به طور حتم این مسئله به نفع اقتصاد استان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->