پیش‌بینی بورس برای فردا (شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴) + جزئیات نمودار رشد پیک تقاضای برق نزولی شد تصویب لایحه جدید آمریکا صعود دیگری در قیمت رمزارزها را رقم زد بازار ارز در آستانه تغییر | چرا خرید دلار در این مقطع منطقی نیست؟ رئیس جمهور دستور اصلاح و اجرای الگوی کشت سراسری را صادر کرد توزیع گسترده برنج ۵۶ تا ۷۰ هزار تومانی تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | افت ۵ تا ۸۰ میلیونی قیمت‌ها قیمت خودرو‌های داخلی بدون نوسان (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | رانا پلاس ۷۷۹ میلیون تومان افزایش قیمت نفت تحت تاثیر داده‌های مثبت چین و تعدیل تنش‌های تجاری (۲۶ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت پرفروش‌ترین موبایل‌های شیائومی (۲۶ تیر ۱۴۰۴) + جدول ۷۸ درصد ‌صادرات‌ ایران به ‌اوراسیا با تعرفه صفر انجام می‌شود ضرورت اجرای پروژه‌های فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی | بزرگ‌ترین قرارداد نفت ایران معطل مصوبه صدور بیش از ۲ میلیون فقره چک الکترونیک افت حدود ۰.۵ درصدی قیمت دینار (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | دینار عراق امروز چند؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | دلار افت کرد فعالیت فرودگاه‌های کشور ۲۴ساعته شد و به روال قبل بازگشت (۲۶ تیر ۱۴۰۴) هر کیلو شقه گوسفندی چند؟ (۲۶ تیر ۱۴۰۴) + جدول قیمت شرط خودکفایی در گوشت قرمز طی ۳ سال آینده چیست؟ افت قیمت طلا در مشهد در آخرین روز کاری هفته (۲۶ تیر ۱۴۰۴) یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) زمان عرضه اوراق اختیار فروش تبعی اعلام شد + جزئیات برنامه قطعی برق مناطق برگزاری کنکور در مشهد و خراسان رضوی لغو شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت نفت خام سنگین ایران افزایش یافت (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۲۶ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی از پرواز با دلار جا ماند قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | کاهو و کلم از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان فروش اجباری بلیت دوطرفه اربعین ممنوع است | پروازهای چارتر‌ی حذف شدند خودرو دیگر برای دلالان نمی‌صرفد | کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو بازگشایی فرودگاه بین‌المللی اصفهان پس از ۳۴ روز وقفه (۲۶ تیر ۱۴۰۴) ورود ۵ فروند هواپیمای پهن پیکر بویینگ ۷۷۷ به کشور
سرخط خبرها

روند کاهشی تولید قطعه خودرو از ابتدای ۱۴۰۳ | قطعه‌سازان خراسانی در بن‌بست نقدینگی

  • کد خبر: ۲۹۰۶۷۴
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
روند کاهشی تولید قطعه خودرو از ابتدای ۱۴۰۳ | قطعه‌سازان خراسانی در بن‌بست نقدینگی
در مردادماه سال ۱۴۰۳، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۳.۷ درصدی و شاخص فروش افزایش ۱۹.۱ درصدی داشته است، در مقابل نسبت به ماه قبل از آن شاخص تولید و فروش کاهش ۱۸.۶ و ۱۴.۴ درصدی داشته‌اند.

سرور هادیان | شهرآرانیوز؛ گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در مردادماه سال۱۴۰۳، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۴درصدی و شاخص فروش افزایش ۵.۳ درصدی را تجربه کرده‌اند. در مردادماه سال ۱۴۰۳، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۳.۷ درصدی و شاخص فروش افزایش ۱۹.۱ درصدی داشته است، در مقابل نسبت به ماه قبل از آن شاخص تولید و فروش کاهش ۱۸.۶ و ۱۴.۴ درصدی داشته‌اند.

همچنین از ابتدای سال تقریبا هر ماه کمتر از ماه پیش از آن قطعه تولید شده و به فروش رسیده است. برای مثال به طور حدودی در تیرماه تولید قطعه ۱۰درصد و فروش آن ۱۲درصد کمتر از خرداد بوده و در مرداد نیز نسبت به تیر با افت ۱۷درصدی در تولید و ۱۶درصدی در فروش روبه‌رو بوده است. اکنون ۳۸۰واحد قطعه‌سازی در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند که از این تعداد ۹۵واحد با ۱۵هزار نفر اشتغال، عضو انجمن قطعه‌سازی استان هستند و بیشتر قطعات موردنیاز شرکت‌های بزرگی مانند سایپا و ایران‌خودرو را در کشور تأمین می‌کنند. 

در ۹۵درصد از واحد‌های قطعه‌سازی استان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است. سهم قطعه‌سازان خراسان رضوی در تأمین قطعات موردنیاز خودروسازان کشور در سال ۱۳۹۷حدود ۱۱درصد بود که این میزان اکنون به ۱۷درصد رسیده است. خراسان رضوی بعد از استان‌های تهران و البرز، بیشترین سهم را در تأمین قطعات مورد نیاز خودروسازان کشور دارد. کاهش تولید قطعه خودرو در مردادماه می‌تواند زنگ خطری برای بخش تولید خراسان رضوی محسوب شود.

دلیل کاهش تولید قطعه خودرو

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا درباره علت کاهش شاخص تولید قطعات خودرو در ماه‌های اخیر می‌گوید: علت اصلی آن تأمین‌نشدن منابع مالی و تخصیص‌نیافتن ارز به واحد‌های تولیدی و قطعی برق است. محمدمهدی شکورزاده می‌افزاید: بانک مرکزی از ابتدای امسال تاکنون رویه بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای تخصیص ارز در پیش گرفته است، این مسئله سبب شده تا تولیدکنندگان قطعه خودرو در تأمین مواد اولیه دچار مشکل شوند. مشکل بعدی قطعه‌سازان کمبود نقدینگی است. 

بانک‌ها حاضر نیستند که تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند. وی ادامه می‌دهد: حدود ۵۰درصد از منابع بانک‌ها به سمتی می‌رود که نه تولیدی است و نه آنکه شاید به‌راحتی برگشت شود. این مسئله سبب شده تا بخش مولد در تأمین نقدینگی دچار مشکل شود. در واقع مشکل اصلی قطعه‌سازان هم‌اکنون کمبود نقدینگی، چه ارزی و چه ریالی است و این کمبود سبب مشکلات و کاهش فعالیت بسیاری در کسب‌وکار بازار قطعه‌سازان شده است. 

شکورزاده درباره ناترازی انرژی و قطعی برق و تأثیر آن بر تولید قطعات خودرو بیان می‌کند: به‌طور طبیعی قطعی برق تأثیرگذار است، اما عامل سوم را می‌توان قطعی برق دانست. کمبود برق سبب شد تا واحد‌های تولیدی نتوانند از تمام ظرفیت خود به‌خوبی استفاده کنند. البته اگر مواد اولیه تولید و تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌گرفت ازآنجاکه این مسئله سبب رشد تولید می‌شد به طور حتم کمبود برق بیشتر لمس می‌شد.

ضرورت حمایت از قطعه‌سازان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم می‌گوید: باتوجه‌به اشتغال زیاد در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، باید برای کمک به تولیدکنندگان و رفع مشکلات آنها یک تدبیر ملی اندیشیده شود. 

فیروز ابراهیمی با بیان اینکه باتوجه‌به اشتغال بالا در صنعت خودروسازی‌مان، باید برای کیفیت، قیمت و زیانش یک تدبیر ملی اندیشیده شود، تصریح می‌کند: حدود ۳۰درصد قطعه‌سازی کشور متعلق به خراسان رضوی است. ازاین‌رو هرچقدر موانع و مشکلات این صنعت را برطرف کنیم به طور حتم این مسئله به نفع اقتصاد استان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->