اعلام نرخنامه مصوب ۱۴۰۳ خدمات روغن موتور، فیلترجات وتعویض روغن، شستشو و توقفگاه مشهد + نرخنامه شاخص کل بورس امروز (دوشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۳) | ریزش بورس ادامه دارد بنزین توزیعی در کشور نیاز به مکمل ندارد با رب‌گیری در میادین میوه برخورد می‌شود توضیحات اتحادیه طلا و جواهر مشهد در به کارگیری اتباع غیر مجاز در این صنف | جریمه متخلفان چیست؟ نگاهی به نوسانات قیمت طلا و سکه در بازار امروز (دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳) ۴۰ هزار خودروی فرسوده در مراکز اسقاط انبار شده است قیمت طلا، دلار، سکه و ارز در بازار امروز (دوشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۳) ۲۵۵ هزار هکتار اراضی خراسان رضوی زیر کشت پاییزه خواهد رفت کم‌درآمدترین و پردرآمدترین استان‌های کشور معرفی شدند | سهم استان خراسان رضوی از درآمد چقدر است؟ (۹ مهر ۱۴۰۳) افزایش حق مسکن ۹۰۰ هزارتومانی کمکی به اجاره‌بهای کارگر نمی‌کند قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز (۹ مهر ۱۴۰۳) | ریزش قیمت خودرو‌های داخلی و صعود قیمت خودرو‌های مونتاژی + جدول قیمت‌ها هر تُن زغال سنگ تولید داخل ۶ میلیون تومان از معدن‌کار خریداری می‌شود | قیمت هر تُن زغال وارداتی چیزی حدود ۲۳ میلیون تومان نگاهی به وضعیت معادن استان خراسان رضوی از لحاظ فعالیت و ایمنی | فعالیت اکثر معادن زغال‌سنگ کشور سنتی است قبض‌های میلیونی برق برای چه مشترکانی صادر می‌شود؟ اصلاح ماده ۴۱ قانون کار از دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس، فعلاً خارج شد | مبنای تعیین حقوق کارگران در سال آینده چه خواهد بود؟ آغاز پیش‌فروش ۲ محصول از سایپا امروز (۹ مهر ۱۴۰۳) نرخ گوشت قرمز در بازار امروز (۹ مهر ۱۴۰۳) از هر ۴ مشترک خانگی، یک مشترک پرمصرف وجود دارد آیا روز‌های قرمز بازار سرمایه ادامه دارد؟ | نگاهی به روند شاخص کل بورس از ابتدای امسال تاکنون (۹ مهر ۱۴۰۳) رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: محصولات غذایی رتبه نخست صادرات خراسان رضوی را دارد | تعهد ارزی سّدی برای رشد صادرات قیمت امروز موبایل‌های سامسونگ (۸ مهر ۱۴۰۳) حراج شمش طلا امروز (۸ مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود مقایسه وضعیت سد‌های خراسان رضوی با سد‌های کشور، در سال آبی ۱۴۰۳ (۸ مهر ۱۴۰۳) ترس بورس از جنگ | گزارش وضعیت بازار سهام (۸ مهر ۱۴۰۳) تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی ۶ درصد کاهش دارد
سرخط خبرها

هر تُن زغال سنگ تولید داخل ۶ میلیون تومان از معدن‌کار خریداری می‌شود | قیمت هر تُن زغال وارداتی چیزی حدود ۲۳ میلیون تومان

  • کد خبر: ۲۹۱۵۳۹
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
هر تُن زغال سنگ تولید داخل ۶ میلیون تومان از معدن‌کار خریداری می‌شود | قیمت هر تُن زغال وارداتی چیزی حدود ۲۳ میلیون تومان
یک فعال حوزه معدن گفت: اگر محصولی مثل زغال سنگ با قیمت روز از کشور‌های دیگر وارد می‌شود از تولیدکننده داخلی هم همان نرخ خریداری شود، اما متأسفانه تفاوت‌های قیمتی همه مسائل و مشکلات پنهان در حوزه بخش تولید معدن را روشن می‌کند.

مصطفی مالداری در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به مشکلات معدن‌کاران در کشور تصریح کرد: در مورد مسائل اجرای قانون در حوزه معدن اگر بخواهیم صحبتی کنیم گله‌مندی‌ها در این حوزه زیاد است، اما مهم‌ترین موضوع که باید به آن بپردازیم این است که وقتی اقتصاد یک مجموعه درست نباشد و محصولی که به سختی تولید می‌شود نتواند با قیمت جهانی به فروش برسد قطعا باید از یک سری از موارد توسعه‌ای در آن حوزه، مثل معدن‌، چشم‌پوشی کرد؛ متاسفانه بخشی از این موارد، طراحی صحیح معادن و به‌کار گرفتن ماشین‌آلات روز در معادن است.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی استان خراسان رضوی، در خیلی از معادن ما به دلیل مشکلات تولید، محصول در زمان درست در بازار جهانی عرضه نمی‌شود یا از معدن‌کار خرید نمی‌شود و یا اگر خریدی انجام می‌شود، عمدتا با قیمت جهانی به فروش نمی‌رسد؛ این موضوعات باعث می‌شود اقتصاد آن معدن با مشکل همراه باشد.



وی تاکید کرد: در خیلی موارد محصولات تولیدی ما به قیمت ۵۰ و یا ۳۰ درصد قیمت جهانی به فروش می‌رسد؛ برای مثال در همین زغال سنگ معدن‌کار‌های ما زغالشان را به قیمت حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هرتن به کارخانه‌های فولادی می‌فروشند و از طرفی کارخانه‌ها همین سنگ را از کشور‌های دیگر با قیمت ۱۶ میلیون تومان با ارز نیمایی می‌خرند، اگر ارز نیمایی را هم برداریم چیزی حدود ۲۳ میلیون تومان می‌شود. این تفاوت قیمت همه مسائل پنهان در حوزه بخش تولید معدن را روشن می‌کند. این یعنی عملا حمایتی برای تولیدکننده‌های داخلی نیست.

این فعال حوزه معدن افزود: وقتی در مجموعه‌ای بُعد درآمدی هم‌گام با قیمت‌های جهانی نباشد آن مجموعه مجبور است از خیلی از موارد فاکتور بگیرد و عملا پیگیری طرح‌های توسعه‌ای در آن دیگر معنایی ندارد؛ متاسفانه اکتشافات که اصلی‌ترین موضوع در معادن است به‌دلیل نبود بودجه‌های کافی مغفول می‌ماند و نمی‌توان برنامه بلندمدتی داشت.

وی ادامه داد: در چند  سال اخیر، نه‌تنها در حوزه معدن، در خیلی از حوزه‌های دیگر هم این موضوع وجود دارد که خیلی از تولیدکنندگان داخلی محصولشان را تولید می‌کنند ولی متأسفانه به دلایل مختلف، از  جمله واردات مشابه با قیمتی نازل‌تر از تولید داخل، تولید کننده سرخورده می‌‌شود.

مالداری در پایان گفت: از دولتی‌ها انتظار می‌رود که هیچ کاری برای بازار و اقتصاد معدن انجام ندهند، یعنی قیمت‌گذاری دستوری نداشته باشند و اجازه دهند معدن‌کار ما در بازار جهانی محصول خودش را به قیمت جهانی بدهند. عملا تنها درخواست جامعه معدنی این است که دولت اجازه دهد معدن‌کار بدون نیاز به حمایت، محصول را به قیمت روز در بازار جهانی عرضه کند و اگر خود دولت‌ها هم خریدار هستند بعُد حمایتی داشته باشد. اگر محصولی مثل زغال سنگ با قیمت روز از کشور‌های دیگر وارد می‌شوند همان محصول از تولیدکننده داخلی هم با همین نرخ خریداری شود نه اینکه ۴ برابر تفاوت قیمتی داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->