دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور
سرخط خبرها

راه‌اندازی اولین پالایشگاه زیره و زعفران خاورمیانه در خراسان رضوی/ پایان خام فروشی+ویدئو

  • کد خبر: ۲۹۲۶۰
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
راه‌اندازی اولین پالایشگاه زیره و زعفران خاورمیانه در خراسان رضوی/ پایان خام فروشی+ویدئو
اولین پالایشگاه زیره و زعفران خاورمیانه در خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود.

لیلا جانقربان/ شهرآرانیوز- خراسان رضوی از استان‌های ثروتمندی است که در تولید زیره، زعفران و زرشک سرآمد است و این ۳ محصول نه‌تنها به‌عنوان سوغاتی‌های این استان شناخته می‌شوند، بلکه حجم عظیمی از صادرات بین‌المللی را نیز به خود اختصاص داده‌اند. این حجم از صادرات که به آن عنوان خام‌فروشی نیز اطلاق می‌شود، یکی از معضلاتی است که بسیاری از مسئولان و صاحب‌نظران این عرصه را به این فکر واداشته است که از خام‌فروشی که به تعبیری رایگان‌فروشی نیز اطلاق می‌شود به سمت فراوری محصولات حرکت کنند.

 

طلای سبز خراسان رضوی
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت زیره و زعفران ایرانیان که به‌عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ زیره سبز در کشور شناخته می‌شود، دراین‌باره به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: زیره سبز، طلای سبز خراسان رضوی است که متأسفانه با کمترین بها به کشورهای دیگر همچون آلمان، ژاپن و کره صادر می‌شود، درحالی که پس از فراوری دوباره با قیمت بسیار بالایی وارد کشور می‌شود.

محمدجواد رضایی با اشاره به اینکه خام‌فروشی از راحت‌ترین راه‌هاست، افزود: خام‌فروشی که به تعبیری رایگان‌فروشی است، باعث از بین رفتن منابع ما خواهد شد و بیشترین بهره را برای کشورهایی خواهد داشت که فراوری این محصول را انجام می‌دهند، زیرا بدون هدر رفتن زمین و توان کارگری محصول را با کمترین قیمت تهیه می‌کنند و سپس با بالاترین قیمت پس از استحصال در بازارهای جهانی می‌فروشند.

 

وی با اشاره به اینکه روزانه ۴۵ تن زیره در این کارخانه بوجاری می‌شود، اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه حجم وسیعی از زیره درجه یک ما صادر می‌شد، تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی پالایشگاه زیره و زعفران در خراسان رضوی، خام‌فروشی را تعطیل کنیم و پس از این فراورده‌های زیره و زعفران مانند عصاره و اسانس آن را صادر کنیم.

 

رضایی گفت: تمام دستگاه‌های این پالایشگاه وارداتی است و مهندسان داخلی آن‌ها را نصب و راه‌اندازی کرده‌اند که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به خود اختصاص داده است و بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت.

 

منابع پول‌ساز
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش‌های علوم و صنایع غذایی استان نیز در این زمینه گفت: ایران اکنون دارای جایگاه سوم جهان در تولید زیره است که این جایگاه درحال ارتقاست و باتوجه‌به بارندگی‌های گذشته، در حال رسیدن به سکوی دوم است، اما این کمترین بهره و منفعت را برای کشور به ارمغان آورده است.

 

دکتر ابوالفضل پهلوان‌لو اظهار کرد: متأسفانه با روند خام‌فروشی زیره که نوعی رایگان‌فروشی است، ارزآوری چندانی برای کشور حاصل نمی‌شود، درحالی که اگر همین محصول فراوری شود و محصولات آن استحصال شود، صددرصد می‌تواند ارزش‌افزوده داشته باشد.

 

وی افزود: زیره یک ترکیب غذایی بسیار مفید است که بیش از ۱۰ نوع مشتقات دارویی از آن می‌توان به دست آورد که تاکنون به‌دلیل فراهم نشدن زیرساخت‌ها، این محصول در رتبه یک که همان زیره درجه یک شناخته می‌شود، بعد از بوجاری در بسته‌های ۲۵ کیلویی صادرات می‌شود.

 

 

پهلوان‌لو گفت: معضل خام‌فروشی کشور ما فقط در حوزه زیره نیست و بسیاری از محصولات زراعی با قیمت ارزان صادر و با ارز گران، مشتقات همان محصول دوباره وارد کشور می‌شود.

 

وی افزود: پالایشگاه زیره و زعفران راه‌اندازی شده، در نوع خود در خاورمیانه منحصربه‌فرد است و برای اولین‌بار در کشور مانع خام‌فروشی محصولات زراعی خواهد شد.

 

 

اشتغال، کشاورزی و رونق تولید
راه‌اندازی پالایشگاه زیره و زعفران نه‌تنها ارزآوری فراوانی برای کشور ما خواهد داشت، بلکه در سال جهش تولید می‌تواند پرچم کشور را به‌عنوان صادرکننده بالا ببرد و همچنین انگیزه‌ای برای کشاورزانی باشد که تابه‌حال طعم شیرین مالی خوبی را از حاصل دست‌رنج خود نچشیده‌اند. علاوه بر این شرکت کشت و صنعت زیره و زعفران ایرانیان با راه‌اندازی و توسعه این صنعت و با همکاری مسئولان، زمینه ایجاد اشتغال‌های دائمی را ایجاد می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->