معرفی ۶۴ نفر از مدال‌آوران برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌ها دستگیری ۴ شرور در منطقه پنجتن مشهد (۱۷ مهر ۱۴۰۳) تولد نوزادان چهارقلو در سومین زایمان مادر کرمانشاهی (۱۷ مهر ۱۴۰۳) انتشار فراخوان امریه بنیاد ملی نخبگان ۱۵ تا ۴۹ سالگی، سنین مناسب برای بارداری | داشتن فرزند بیشتر نشانه بودن در طبقه اجتماعی پایین‌تر نیست وزیر آموزش و پرورش: میزان کاغذ مصرفی برای کتاب‌های درسی به طور میانگین ۵۰ هزار تن است ۲۱ فوتی در مازندران بر اثر استفاده از مشروبات الکلی تقلبی (۱۷ مهر ۱۴۰۳) اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش مرگ و میر کودکان | غربالگری تکامل سه میلیون و ۳۶۰ هزار کودک تجهیز بیمارستان قائم(عج) مشهد به دستگاه تشخیص زودرس بیماری‌های روماتیسمی بیش از ۹ میلیون مسافر در خراسان رضوی از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شدند معاون وزیر دادگستری: تعداد کودکان کشور از جمعیت بیش از ۴۰ کشور کوچک دنیا بیشتر است + فیلم رئیس جمعیت هلال‌‌احمر جمهوری اسلامی: در دو روز گذشته، حداقل ۱۱ امدادگر در حملات صهیونیست‌ها به لبنان شهید شده‌اند درباره رفاه در زندگی که به‌تنهایی حال کودکان را خوب نمی‌کند | رنج پنهان کودکی دارو‌های نسل جدید دیابت به حمایت‌های بیمه‌ای نیاز دارد خراسان رضوی در بین ۵ استان با بیشترین کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی دستیار ویژه رئیس‌جمهور: ما از منظر کودک، باید برای کودکان سیاست‌گذاری کنیم واکسن آنفلوانزا زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیست ترافیک سنگین در میدان استقلال و بولوارهای کوثر و عبادی در مشهد (۱۷ مهر ۱۴۰۳) پیش‌بینی وضع هوای سراسر کشور تا اواخر آبان ماه ۱۴۰۳ موضوع «مسکن و اشتغال» همچنان در صدر مشکلات مطرح شده در دیدار‌های مردمی فرماندار مشهد اعمال‌قانون ۲۶۰۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۰۰ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۷ مهر ۱۴۰۳) قالیباف: همسان‎‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسات نظارتی مجلس پیگیری می‌شود بانک‌های عامل، مهم‌ترین مانع طرح نهضت ملی مسکن روستایی در شهرستان مشهد عمل پیوند قلب باموفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۷ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دستیار ویژه رئیس‌جمهور: ما از منظر کودک، باید برای کودکان سیاست‌گذاری کنیم

  • کد خبر: ۲۹۳۲۴۹
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
دستیار ویژه رئیس‌جمهور: ما از منظر کودک، باید برای کودکان سیاست‌گذاری کنیم
دستیار ویژه رئیس‌جمهور گفت: ما از منظر کودک، باید برای کودکان سیاست‌گذاری کنیم. اگر به این سمت حرکت کنیم، سیاست‌های معطوف به کودک ما در آینده‌ای نه چندان دور پاسخ خواهد داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی ربیعی امروز، ۱۷ مهرماه، در همایش بین‌المللی حقوق کودک که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: یک سال از فاجعه انسانی در غزه، سرزمین‌های اشغالی و سپس لبنان می‌گذرد و جهان شاهد نقض حقوق اجتماعی کودکان با حمایت قدرت‌های جهانی با اسلحه، جنگ‌افزار‌ها و بمب‌های یک‌تنی و حمایت‌های حقوقی و نیز سکوت نهاد‌های بین‌المللی است.

وی افزود: امروز چهره خشن و واقعی جهان از پشت نقاب آزادی‌خواهی‌ و دموکراسی‌ شعاری دیده می‌شود که بی‌رحمانه می‌کشند، غارت می‌کنند و نام‌های دلخواه خود را بر این کشتار می‌گذارند. طبق آمار، بیش از ۱۴ هزار نهال که می‌توانستند به بار بنشینند، در زیر بمب‌ها و آوار‌ها دفن شدند. کودکانی که باید نوجوانی، جوانی و بزرگ‌سالی می‌کردند، اما بمب‌ها آرزو‌هایشان را دفن کردند.

ربیعی ادامه داد: این نونهالان نه اینکه به خاک سپرده شدند، بلکه در زیر بمب‌ها و خاک‌ها و بتن‌ها دفن شدند. بیش از ۱۷ هزار کودک سرپرست خود را از دست دادند، بیش از یک میلیون کودک بی‌خانمان شدند و ۸۰۰ هزار کودک در اقامتگاه‌های موقت هستند. کودکانی بی‌گناه کودکی‌نکرده به خاک سپرده می‌شوند و کودکانی که باقی می‌مانند، در پسافاجعه زندگی خواهند کرد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور با بیان اینکه جهان در سیاه‌ترین زمان خود در این یک سال قرار گرفته است، عنوان کرد: جهان بر ابعاد بشردوستانه زندگی و حق مسلم زندگی برابر به ویژه برای کودکان، چشم بسته است. همدردی و همبستگی روحی وجدان جمعی جامعه را با آسیب‌دیدگان این فاجعه انسانی اعلام کرده و خشم خود را به جنگ‌افروزان ابراز می‌کنیم. کسانی که با سیاست‌هایشان که سبقه طولانی‌تری از این یک سال دارد، سبب شدند بیش از ۴۶۸ میلیون کودک از جنگ‌ها و تعارضات تأثیر بپذیرند و بیش از یک‌ششم کودکان زمین در مناطق درگیر جنگ زندگی کنند.

وی با اشاره به اینکه در دولت وفاق و از منظر رئیس‌جمهور مسائل و سیاست‌های اجتماعی اهمیت ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: آثار اجتماعی سیاست‌های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی به معنای عام و حتی سیاسی برای رئیس‌جمهور بسیار مهم خواهد بود. هیچ تصمیم سختی که زندگی مردم را متأثر کند، بدون وفاق نظری با مردم اتخاذ نخواهد شد.

ربیعی اضافه کرد: اولین گام، اجتماعی‌شدن دولت‌هاست. کودکان و زنان، از گروه‌های دارای اولویت در سیاست‌های اجتماعی دولت هستند و زنان همانند مردان در ساختن ایران نقش دارند. علاوه بر این، نقش‌هایی مضاعف نیز برعهده آن‌هاست.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور بیان کرد: پرورش نسل‌های بعد برای همه ما بسیار بااهمیت است. کودکانی که امروز به دنیا می‌آیند، جامعه فردای ایران را خواهند ساخت؛ بنابراین از اهمیت ویژه‌ای در سیاست‌های اجتماعی برخوردار هستند. موضوع کودک در ابعاد مختلف بسیار قابل‌تأمل است. ابعاد مختلف سیاست‌ها بر زندگی کودکان تأثیر می‌گذارد و ندیدن این سیاست‌ها آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: توجه جدی به عدالت در برخورداری تمام کودکان از سلامت و آموزش مورد تأکید رئیس‌جمهور است. هیج کودکی نباید در شرایط نابرابر آموزشی و سلامت قرار گیرد. نابرابری ابتدایی در دوران کودکی در آموزش، چرخه فقر و نابرابری را در سال‌های بعد به دنبال خواهد داشت. باید کیفیت آموزش در مدارس دولتی و کیفیت خدمات بهداشتی در مراکز درمانی دولتی هم‌سطح مراکز خصوصی باشد تا هیچ کودکی به خاطر فقر، از دریافت خدمات با کیفیت بالا محروم نشود؛ البته مسیری سخت و دشوار است و در کوتاه‌مدت میسر نخواهد شد.

ربیعی افزود: چنین‌محرومیت‌هایی به صورت نسلی و بین‌نسلی ادامه خواهند یافت و منجر به آسیب‌های پایدار خواهند شد. رئیس‌جمهور معتقد هستند باید شرایطی را فراهم ساخت که همه مدارس در همه نقاط کشور از کیفیت و استاندارد بالا برخوردار شوند تا نابرابری آموزشی برطرف شود.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور گفت: ما رویکرد‌های موجود در ارتباط با کودکان را در مطالعات مفصلی از سیاست‌های گذشته مورد بحث قرار دادیم. سه رویکرد در مورد کودکان وجود دارد. اول نگاه به کودک به عنوان ابژه است که در این نگاه، کودک نه‌تنها از حقوق خود آگاه نیست، بلکه نیاز به حمایت بزرگ‌سالان دارد. دوم، نگاه به کودک به عنوان سوژه است؛ یعنی سوژه‌هایی که دیگران باید در مورد آن‌ها تصمیم بگیرند. رویکرد سوم، نگاه به کودک به عنوان یک مشارکت‌کننده و فعال اجتماعی است. مطابق این رویکرد، کودکان وجودی انسانی دارند و شهروندانی فعال هستند.

وی ادامه داد: ما از منظر کودک، باید برای کودکان سیاست‌گذاری کنیم. اگر به این سمت حرکت کنیم، سیاست‌های معطوف به کودک ما در آینده‌ای نه چندان دور پاسخ خواهد داد. سیاست‌گذاری باید از منظر نگاه به کودک به عنوان یک کنشگر اجتماعی انجام شود نه بزرگ‌سال. با هر سه رویکرد کودک باید به کودک نگریست، اما رویکرد سوم در سیاست‌گذاری‌ها باید در نظر گرفته شود.

ربیعی بیان کرد: ایران عضو کنوانسیون حقوق کودک است و در تدوین سند کودک هم اقدامات مؤثری انجام دادیم؛ هرچند نیاز به کارشناسی مجدد دارد. ایران امروز در حوزه سیاست‌گذاری‌های کودک، در مرحله قابل‌قبولی قرار دارد، اما نیازمند ارتقای این سیاست‌گذاری‌ها هستیم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور با بیان اینکه بازماندگی از تحصیل یکی از مشکلات ماست، عنوان کرد: دلیل بازماندگی از تحصیل فقط فقر نیست؛ مسائل فرهنگی در مناطق مرزی، دوزبانه‌بودن و اینکه دختران نباید به مدرسه بروند، از دیگر عوامل است. تلاش برای به‌صفررساندن بازماندگی از تحصیل البته نه صفر ریاضی، در دولت آقای پزشکیان دنبال خواهد شد.

وی اضافه کرد: موضوع کودکان کار بحث دیگری است. ۸۰ درصد کودکان کار ایرانی نیستند؛ البته آن‌ها هم انسان‌ هستند و باید مورد توجه قرار گیرند. ۱۰۰ درصد خانواده‌های این کودکان دارای فقر درآمدی بودند و ۲۰ درصد این بچه‌ها سوءتغذیه داشتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->