دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور
سرخط خبرها

۱۰میلیون بدهید، وام ۵۰میلیونی ازدواج بخرید!

  • کد خبر: ۲۹۳۷۴
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
  • ۵
۱۰میلیون بدهید، وام ۵۰میلیونی ازدواج بخرید!
در سایه اختلاف نظر مسئولان و خلأ‌های قانونی، وام ازدواج در مشهد به‌راحتی خرید‌وفروش می‌شود
فرزانه شهامت/شهرآرانیوز  - یک‌ماه‌و‌نیم از آغاز رسمی پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج به زوجین می‌گذرد و بازار آگهی‌های خرید و فروش آن در فضای مجازی داغ است. نرخ ۴ درصدی کارمزد و بازپرداخت ۸۴ ماهه این وام، برای متقاضیان تسهیلات بانکی و البته بــرای دلـــالـان، مـوقـعیــتی وسوسه‌برانگیز به حساب می‌آید. فارغ از اینکه خریداران، خریدار واقعی باشند یا کلاهبردارانی که تور خود را در فضای مجازی پهن کرده‌اند، نرخ پیشنهادی برای نقل و انتقال هر وام ۵۰ میلیونی ازدواج در مشهد، چیزی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است. سقف تقاضای وام هم متفاوت است و ۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر آگهی‌دهنده را شامل می‌شود.

در این بین بعضی متقاضیان خرید با بیان کردن گزینه‌هایی مثل تقبل مسئولیت انتخاب ضامن یا دادن وعده تعهد محضری برای انتقال امتیاز وام در دفترخانه و سلب مسئولیت‌های احتمالی از فروشنده وام، سعی در جلب اعتماد زوج‌ها دارند. تعدادی از این آگهی‌ها مستقیم ما را به سایت‌های خرید و فروش وام یا به قول خودشان، مشاوره تأمین مالی ارجاع می‌دهند. مراجعه به تعدادی از این سایت‌ها و دیدن انبوه آگهی‌های فروش وام ازدواج، آن هم به تفکیک استان و شهر، در ابتدای امر کنجکاوی را برمی‌انگیزد، اما چند کلیک ساده، خیلی زود روی دیگر سکه را نشان می‌دهد. درخواست سایت‌های غیر برند برای خرید اشتراک سایت به عنوان شرط دیدن آگهی‌ها، ظنمان را درباره فیک بودن آن‌ها به یقین نزدیک‌تر می‌کند.
برخی دیگر از متقاضیان خرید نیز در آگهی‌های خود از بانک‌های خاصی اسم می‌برند و تأکید می‌کنند وام باید در شعب همان بانک خاص، ثبت شده باشد. آن‌ها در مورد چرایی این درخواست، داشتن آشنا در بانک‌های یادشده و بنابراین، آسان‌تر شدن شرایط اخذ وام را دلیل خود بیان می‌کنند. بعضی از فروشندگان که مدعی داشتن شرایط اخذ وام هستند نیز در مورد دلیل فروش وام ازدواج، مواردی مثل نیاز نداشتن به وام یا نداشتن ضامن معتبر را بیان می‌کنند.

غیرقانونی است
رواج آگهی‌های خرید و فروش وام یعنی این کار قانونی است؟
پاسخ به این سؤال، آن‌قدر‌ها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. یک سوی ماجرا کارشناسان شبکه بانکی هستند که بر بخش‌نامه ۱۳۴۱۳۷/۸۹ بانک مرکزی مورخ ۲۴ شهریور ۸۹ استناد می‌کنند. در این بخش‌نامه با اشاره به ممنوعیـت هـرگونـه نقـل و انتقـال امتیـاز استفاده از تسهیلات بانکی در هر شکل، اعم از اعطای وکالت یا غیر آن، از مدیران بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری خواسته شده است برای جلوگیری از خریـد و فـروش یـا دلالـی تسهیلات بانکی، به مشتری یادآوری کنند که شبکه بانکی در صورت اطلاع از خرید و فروش وام یا انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در این ارتباط، برای فسخ قرارداد اقدام می‌کند. دریافت‌کننده هم ملزم به بازگرداندن اصل، سود و خسارت ناشی از عملکرد خارج از قرارداد تا زمان تسویه خواهد شد.
این قبیل کارشناسان به ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری اشاره می‌کنند؛ ماده‌ای که در بخشی از آن آمده است هرکس به نحوی، امتیازی را که به افرادی با شرایط خاص تفویض می‌شود، در معرض خرید و فروش قرار دهد، از آن سوءاستفاده کند یا به طور کلی مالی را بدون مشروعیت قانونی تحصیل کند، مجرم محسوب می‌شود و علاوه بر رد اصل مال به مجازات ۳ ماه تا ۲ سال حبس یا جریمه نقدی معادل ۲ برابر مال به‌دست‌آمده محکوم خواهد شد.
حسن مونسان، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان، نیز دراین‌باره به قدس آنلاین گفته است: خرید و فروش وام به هر شکل ممنوع است. وام ازدواج نیز از این موضوع مستثنا نیست. از طرفی مسئولیت هر اتفاقی در این زمینه برعهده وام‌گیرنده است و بانک‌ها وام گیرنده و ضامن وام را مورد تعقیب قرار خواهند داد.
اگر خرید و فروش وام غیرقانونی است و ماده قانونی اشاره‌شده شامل آن می‌شود، پس درج انبوه آگهی‌ها در فضای مجازی، بدون هیچ محدودیتی چه معنایی دارد؟

جرم نیست اما...
چندی پیش، معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا با صراحت گفت که فروش وام در فضای مجازی جرم نیست، بنابراین نمی‌توان با آن برخورد کرد.
به گفته سرهنگ رامین پاشایی، اگر این مسئله مشکل‌ساز شده است، مقامات قضایی باید درباره جرم‌انگاری فروش وام تصمیم بگیرند.
برخی کارشناسان حقوقی نیز با اشاره به ماده ۱۰ قانون مدنی، خرید و فروش وام را قانونی می‌دانند. در این ماده آمده است: قرارداد‌های خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد کرده‌اند،  درصورتی‌که مخالف صریح قانون نباشد نافذ (معتبر) است.
سید رسول حیدری چنین دیدگاهی دارد. این حقوق‌دان در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه خرید و فروش وام در قانون جرم‌انگاری نشده است،  بر صحبت‌های پلیس فتا صحه می‌گذارد و می‌گوید که بر اساس قوانین کنونی، فرد حق دارد از عین وام یا امتیاز و منافع متصله‌اش استفاده کند.
او ادامه می‌دهد: با وجود این حق، خرید و فروش وام بستری حاصلخیز برای کلاهبرداری است و رفتار ناشیانه هر یک از طرفین، به ویژه فروشنده وام، ضریب کلاهبرداری را بالا می‌برد. به طور مثال ممکن است خریدار و فروشنده وام ازدواج بر سر مبلغ ۱۰ میلیون تومان به تفاهم برسند، سپس خریدار، با بهانه‌هایی مثل اینکه آشنای فلانی است، پیشنهاد نرخ ۲۰ میلیون تومان را مطرح کند؛ البته به شرط آنکه پیدا کردن ضامن با فروشنده باشد. سناریوی دیگر هم ممکن است این باشد که تعهد محضری برای انتقال امتیاز وام به خریدار، به چند ماه پس از پرداخت قسط از سوی فروشنده موکول شود و به این تعهد عمل نشود.
به گفته وی، مشکلات حقوقی احتمالی در مورد برخی وام‌ها مانند وام جانبازی که باید صرف خرید مسکن شود و مسکن نیز به رهن بانک در می‌آید، حادتر خواهد بود.
حیدری تأکید می‌کند: ما در حوزه‌های مختلف با انبوه پرونده‌هایی مواجیهم که شاکی و جنبه کیفری دارد، اما کلاهبردار با سوءاستفاده از حسن ظن و ناآگاهی مردم، کار را به صورت کاملا قانونی پیش برده است؛ به‌طوری‌که مالباختگان عملا حق شکایت را از خود سلب کرده‌اند. فعلا تنها راه موجود آگاه کردن جامعه درباره مسائل حقوقی و مشاوره گرفتن هنگام انجام معاملات است.  
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ق
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
7
اگر این وام ازدواج خیلی خوب بود همه ازدواج میکردن با هزار بدبختی میتونی وام بگیری بعدا سودش خیلی بالاست 4 درصد دروغ بعدا با کدوم کار میتونیم پرداختش کنیم کار نیست بعدا میگن امار طلاق رفته بالا و امار ازدواج پایین آمده اولا همه چی با پول درست میشه موقعی که کار نداریم بیشتر جوانان کشور بیکارن درس میخونن مدرک میگیرن کار نیست آشنا داشته باشن کار میکنن در غیر اینصورت بیکان و موقعی که ازدواج میکنن بیشتر اختلافشون در مورد کار و پول و اخرش هم طلاق میکنن بعضیا فرزند هم دارند که بدون مادر یا پدر زندگی میکنن چرا اینجوریه یکم نگاه کنید یکم فکر کنید مشکل از کجاست اولا وام ازدواج به هیچ دردط نمیخوره به فکر یه چیز دیگه باشید مثلا بگید هر کی عقد کند یه شیرینی از دولت بهش تعلق میگیره اونم 40 یا 50 میلیون تومن که بزارید جوانان شوق و اشتیاق داشته باشند و همه ازدواج کنند اخه همه مردم پول دار نیستند همش به فکر سود و منفعت نکنید 20 سال دیگه ایران پر از پیر میشه امار دقیق دارید طلا. خانه و ماشین خیلی گرون شدند این جوانی که اینا نداشته باشه چجوری ازدواج میکند با وام 100 میلیونی اونم کار نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
1
8
این که ازدواج اجباری را اعلام کرده اند ایا بفکر اشتغال و درامد و مسکن و بدهی وام و... هستند این مردک نفهم که پیشنهاد داده به این موضوعات فکر کرده چه موادی مصرف کرده که این اراجیف را میگوید؟؟؟؟؟؟؟
فرهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
لطف کن شایعه درست نکن درست یخون بعد نظر بده هنوز کسی ازدواج اجباری رو اعلام نکرده فقط یه دیوونه ای طرح پیشنهادی داده که باعث خنده و شادی لحظه ای مردم بشه .
فرهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
1
3
وقتی که خودشون میدونن و میگن که عده ای هم دلال هستند و وامها را میخرن خب یعنی دولت اینقد عرضه نداره که خودش بیاد طرح بذاره که هرکی به هردلیلی وام ازدواج رو نخواست میتونیم ازش بخریم و با پولش همون کاریو بکنه که دلالا میکنن ‌ . اینجوری جلوی بزرگ شدن خیلی آشغالای دلال رو هم میگیرن ولی مسئله اینجاست که نمیخوان و نمیکنن همین و بس همین بس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
0
4
والا تقصیر خودشونه نظارت ندارن،داخل سایت زدن فقط یک ضامن معتبر،یارانه هم میتونه ضمانت باشه،بعد ک میری بانک چندتا چندتا ضامن میخوان،بهشون ک میگی داخل سایت زده یک ضامن میخندن میگن اونا برای خودشون گفتن،اون جوون بدبخت۳تا ضامن معتبر ازکجا بیاره،پس لااقل با فروش وام یه پول ناچیز میاد تو دستشون..ما خودمون هنوز بخاطر ضامن نتونستیم وام بگیریم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->