فروش فوری مدیران خودرو ویژه تیر ۱۴۰۴ آغاز شد + جدول و شرایط فروش افزایش قیمت طلا و سکه در مشهد (۸ تیر ۱۴۰۴) بلیت قطار‌های اربعین از نیمه دوم تیرماه ۱۴۰۴ بدون افزایش قیمت به فروش می‌رسد قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۸ تیر ۱۴۰۴) | صعود دلار به کانال ۸۵ هزار تومان مرز‌های هوایی ایران باز است | هیچ کشوری آسمان خود را به روی ایران نبسته است (۸ تیر ۱۴۰۴) اتحادیه طلا و جواهر: مردم معاملات سودجویی در روز‌های جنگ را اعلام کنند بررسی قیمت پرفروش‌ترین موبایل‌ها در مشهد (۸ تیر ۱۴۰۴) نحوه پرداخت خسارت به خودرو‌های آسیب‌دیده از جنگ، از سوی شرکت‌های بیمه چگونه است؟ اجاره‌دادن خانه به اتباع غیرمجاز در مشهد ممنوع شد | ابطال پروانه‌کسب مشاوران املاک خاطی مشاوران املاک حق انعقاد قرارداد با اتباع غیرمجاز را ندارند قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد (۸ تیر ۱۴۰۴) + جدول تشکیل پرونده، ارزیابی و آواربرداری واحد‌های آسیب‌دیده از جنگ درحال انجام است ثبات در بازار طلا و  ارز | بورس در وضعیت قرمز ساعت کاری ساتنا به روال قبل بازگشت استاندار خراسان رضوی: صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید موتور پیشران توسعه استان باشد قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۸ تیر ۱۴۰۴) | پیاز کیلویی ۷ تا ۱۰ هزار تومان پیش‌بینی مهم از وضعیت بازار خودرو در ماه‌های آینده (۸ تیر ۱۴۰۴) کارت‌های بانکی منقضی‌شده در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۴ تا ۶ ماه دیگر تمدید می‌شود زمان شارژ مرحله سوم کالابرگ ۱۴۰۴ دهک های ۴ تا ۷ مشخص شد + جزئیات ضرورت حل چالش‌های تولید برای رونق اقتصاد پساجنگ | همراهی بخش خصوصی و دولتی برای رونق اقتصاد کاهش ۱۷ درصدی ترانزیت محموله‌های معدنی در جاده‌های خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۴ زمان پیش‌فروش بلیت برای سفر اربعین ۱۴۰۴ مشخص شد نرخ ارز در جنگ ۱۲ روزه چگونه کنترل شد؟ افزایش قیمت طلا تا دو ماه آینده دور از انتظار است | ثبات در بازار طلا (۷ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۷ تیر ۱۴۰۴) | افت ۱۵ میلیونی شاهین اتوماتیک پلاس قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۷ تیر ۱۴۰۴) | افت قابل توجه قیمت‌ها رئیس سازمان بورس: حمایت‌های قابل توجهی از بازار سرمایه صورت می‌گیرد نرخ تورم مسکن خرداد ۱۴۰۴ اعلام شد احداث ۲۷۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در خراسان رضوی تا پایان سال ۱۴۰۴
سرخط خبرها

مشکل توقف شماره‌گذاری ۳۵ هزار خودرو «ایران خودرو» حل شد (۲۲ مهر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۹۴۲۶۵
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
مشکل توقف شماره‌گذاری ۳۵ هزار خودرو «ایران خودرو» حل شد (۲۲ مهر ۱۴۰۳)
درحالی ۳۵ هزار محصول ایران خودرو به دلیل مخالفت سازمان ملی استاندارد شماره گذاری نشده بود که این مشکل از امروز حل شده و خودرو‌ها از انبار در حال خروج است.

به گزارش شهرآرانیوز، اوایل مهرماه امسال انتشار تصاویری از پارکینگ ایران خودرو خبر از دپوی خودرو‌ها در این شرکت خودروسازی داد، اما ایران خودرو در واکنش به این موضوع اعلام کرد: علت افزایش خودرو‌های موجود طولانی شدن فرآیند صدور مجوز شماره‌گذاری از سوی سازمان استاندارد است.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه ۳۵ هزار دستگاه خودروی سواری ایران خودرو معطل شماره گذاری و تحویل مشتریان است، گفته بود: پلیس با استناد به استاندارد ۴۲۴۱ مصرف سوخت خودرو این محصولات را شماره گذاری نمی‌کند، این درحالیست که در قانون ساماندهی صنعت خودرو این استاندارد لغو شده است.

وی با بیان اینکه براساس آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو باید سبد سوخت خودروساز معیار قرار گیرد، گفت: براساس این تبصره اگر خودروساز معیار سبد سوخت را در محصولات خود رعایت نکند باید جریمه پرداخت کند. اما متاسفانه این موضوع با وجود ابلاغ، هنوز اجرا نشده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اعلام اینکه چرا کمیته معیار به استانداردی استناد می‌کند که لغو شده است، افزود: شماره گذاری ۳۵ هزار خودرو معطل تصمیم کمیته معیار و ابلاغ آن توسط سازمان ملی استاندارد ایران است.

وی با تأکید بر اینکه در این رابطه قانون اجرا نمی‌شود، گفت: خودروساز می‌تواند اگر سبد سوخت خود بالاتر از معیار سبد سوخت باشد جریمه آن را پرداخت کند. اما نباید مانع شماره گذاری محصولات شوند. در این رابطه نامه‌ای به آقای آبنیکی رئیس بهینه سازی مصرف سوخت و دبیر کمیته معیار نوشته‌ام و امیدوارم هر چه زودتر با تشکیل کمیته معیار و جایگزین کرده تبصره ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو به جای استاندارد ۴۲۴۱ نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.

خبر‌های دریافتی حاکی است، با گذشت ۲۰ روز از معطلی این خودرو‌ها در پارکینگ در جلسه کمیته معیار تصمیم به ترخیص خودرو‌ها گرفته شده است. بر همین اساس روند شماره گذاری این خودرو‌ها از امروز آغاز شده و به زودی به دست مشتریان خواهد رسید.

در استاندارد ۴۲۴۱ آمده بود، مصرف سوخت خودرو‌های سبک (بنزینی، دیزلی، هیبریدی ودوگانه سوز) براساس تعیین معیار انتشار دی اکسید کربن و دستورالعمل برچسب انرژی مشمول مقررات استاندارد اجباری است که اگر این استاندارد‌ها رعایت نشود، شماره گذاری انجام نخواهد شد. در اصلاحات انجام شده در قانون ساماندهی صنعت خودرو این تبصره حذف و تبصره ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو جایگزین آن شده است.

در ایین نامه اجرایی تبصره ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده است "عرضه کنندگان خودرو که میزان انتشار دی اکسید کربن سبد محصولات آنها برای خودرو‌های سواری (اِم ۱)، خودروی تجاری سبک (اِن ۱) و موتورسیکلت در چرخه (سیکل) ترکیبی از حدود اعلامی بیشتر باشد موظف به پرداخت عوارض قانونی می‌باشند.

در این قانون "حدود انتشار دی اکسید کربن" (گرم بر کیلومتر) به شرح زیر است:

خودروی سواری (اِم ۱): ۱۶۹

خودروی تجاری سبک (اِن ۱): ۲۲۸

موتور سیکلت: ۶۶

البته در ماده ۹ تبصره ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو تأکید شده "عرضه کننده موظف است تا خرداد ماه هر سال عوارض سال قبل موضوع این آیین نامه را به جهت صدور مجوز‌های شماره گذاری به حساب خزانه داری کل کشور واریز و اسناد پرداختی را به وزارت ارایه نماید. درآمد حاصل از اجرای این آیین نامه در قالب قانون بودجه سنواتی به منظور گسترش حمل و نقل عمومی موضوع احکام مندرج در ماده (۴) قانون، با اولویت حمل و نقل عمومی شهری و خودرو‌های برقی و ترکیبی (هیبریدی) استفاده می‌شود".

همچنین عرضه کننده خودرو نمی‌تواند هزینه عوارض را به عنوان هزینه شماره گذاری به قیمت تمام شده خودرو اضافه کرده و از خریدار خودرو دریافت نماید.

منبع: ایران جیب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->