درآمد ۷۳ هزار میلیارد تومانی شهرداری‌های کل کشور از مالیات بر ارزش افزوده خبر مهم ایران خودرو برای دارندگان حواله خودرو پژو پارس (۲۲ مهر ۱۴۰۳) پیش‌نویس دستورالعمل تعیین سقف اعتباری برای متقاضیان دسته چک تهیه شد مشکل توقف شماره‌گذاری ۳۵ هزار خودرو «ایران خودرو» حل شد (۲۲ مهر ۱۴۰۳) خریداران سکه‌های حراجی نمی‌توانند از حساب مشترک واریزی داشته باشند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا دوشنبه (۲۳ مهر ۱۴۰۳) | آیا قیمت طلا همچنان افزایشی است؟ پیش‌بینی بورس فردا دوشنبه (۲۳ مهر ۱۴۰۳) | آیا بازار سهام روز‌های پر افت و خیز را پشت سر گذاشته است؟ احتمال پرداخت فوری ۷۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به بورس معامله ۴۹ هزار میلیارد تومان شمش طلا در ۵۸ حراج مرکز مبادله (۲۲ مهر ۱۴۰۳) کشف بیش از ۲ هزار قرص تقلبی و مخدر در خیابان رسالت مشهد (۲۲ مهر۱۴۰۳) قیمت ۴ قلم فرآورده لبنی تنظیم بازار اعلام نشده است میزان عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟ + جدول پرونده باز شکاف بین دستمزد کارگران و تورم با کمتر از ۱۴ میلیون تومان چه موبایل‌هایی می‌توان خرید؟ (۲۲ مهر ۱۴۰۳) در جست‌وجوی ۲۰ درصد گم‌شده آغاز توزیع برخی اقلام تنظیم بازار از این هفته در مشهد (۲۲ مهر ۱۴۰۳) پیش‌بینی بازار خودرو مشهد (۲۲ مهر ۱۴۰۳) الاکلنگ بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۲ مهر ۱۴۰۳) ریزش ۴ تا ۸۵ میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار خودرو‌های خارجی (۲۲ مهر ۱۴۰۳) افت قیمت خودرو‌های داخلی (۲۲ مهر ۱۴۰۳) | تارا ۹۷۱ میلیون تومان مقایسه وضعیت سد‌های خراسان رضوی با سد‌های کشور (۲۲ مهر ۱۴۰۳) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۲ مهر ۱۴۰۳) | دلار: ۶۲ هزار و ۷۰۰ تومان دلار نیما به مرز ۴۸ هزار تومان نزدیک شد (۲۲ مهر ۱۴۰۳) استانداردسازی، کلید آینده روشن‌تر «درمان» و «شخص ثالث»، همچنان در صدر رشد بیمه‌ای معامله‌گر بدشانس ارز دیجیتال، فرصت سود ۱۷.۵ میلیون دلاری را از دست داد
سرخط خبرها

مشکل توقف شماره‌گذاری ۳۵ هزار خودرو «ایران خودرو» حل شد (۲۲ مهر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۹۴۲۶۵
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
مشکل توقف شماره‌گذاری ۳۵ هزار خودرو «ایران خودرو» حل شد (۲۲ مهر ۱۴۰۳)
درحالی ۳۵ هزار محصول ایران خودرو به دلیل مخالفت سازمان ملی استاندارد شماره گذاری نشده بود که این مشکل از امروز حل شده و خودرو‌ها از انبار در حال خروج است.

به گزارش شهرآرانیوز، اوایل مهرماه امسال انتشار تصاویری از پارکینگ ایران خودرو خبر از دپوی خودرو‌ها در این شرکت خودروسازی داد، اما ایران خودرو در واکنش به این موضوع اعلام کرد: علت افزایش خودرو‌های موجود طولانی شدن فرآیند صدور مجوز شماره‌گذاری از سوی سازمان استاندارد است.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه ۳۵ هزار دستگاه خودروی سواری ایران خودرو معطل شماره گذاری و تحویل مشتریان است، گفته بود: پلیس با استناد به استاندارد ۴۲۴۱ مصرف سوخت خودرو این محصولات را شماره گذاری نمی‌کند، این درحالیست که در قانون ساماندهی صنعت خودرو این استاندارد لغو شده است.

وی با بیان اینکه براساس آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو باید سبد سوخت خودروساز معیار قرار گیرد، گفت: براساس این تبصره اگر خودروساز معیار سبد سوخت را در محصولات خود رعایت نکند باید جریمه پرداخت کند. اما متاسفانه این موضوع با وجود ابلاغ، هنوز اجرا نشده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اعلام اینکه چرا کمیته معیار به استانداردی استناد می‌کند که لغو شده است، افزود: شماره گذاری ۳۵ هزار خودرو معطل تصمیم کمیته معیار و ابلاغ آن توسط سازمان ملی استاندارد ایران است.

وی با تأکید بر اینکه در این رابطه قانون اجرا نمی‌شود، گفت: خودروساز می‌تواند اگر سبد سوخت خود بالاتر از معیار سبد سوخت باشد جریمه آن را پرداخت کند. اما نباید مانع شماره گذاری محصولات شوند. در این رابطه نامه‌ای به آقای آبنیکی رئیس بهینه سازی مصرف سوخت و دبیر کمیته معیار نوشته‌ام و امیدوارم هر چه زودتر با تشکیل کمیته معیار و جایگزین کرده تبصره ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو به جای استاندارد ۴۲۴۱ نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.

خبر‌های دریافتی حاکی است، با گذشت ۲۰ روز از معطلی این خودرو‌ها در پارکینگ در جلسه کمیته معیار تصمیم به ترخیص خودرو‌ها گرفته شده است. بر همین اساس روند شماره گذاری این خودرو‌ها از امروز آغاز شده و به زودی به دست مشتریان خواهد رسید.

در استاندارد ۴۲۴۱ آمده بود، مصرف سوخت خودرو‌های سبک (بنزینی، دیزلی، هیبریدی ودوگانه سوز) براساس تعیین معیار انتشار دی اکسید کربن و دستورالعمل برچسب انرژی مشمول مقررات استاندارد اجباری است که اگر این استاندارد‌ها رعایت نشود، شماره گذاری انجام نخواهد شد. در اصلاحات انجام شده در قانون ساماندهی صنعت خودرو این تبصره حذف و تبصره ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو جایگزین آن شده است.

در ایین نامه اجرایی تبصره ماده ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده است "عرضه کنندگان خودرو که میزان انتشار دی اکسید کربن سبد محصولات آنها برای خودرو‌های سواری (اِم ۱)، خودروی تجاری سبک (اِن ۱) و موتورسیکلت در چرخه (سیکل) ترکیبی از حدود اعلامی بیشتر باشد موظف به پرداخت عوارض قانونی می‌باشند.

در این قانون "حدود انتشار دی اکسید کربن" (گرم بر کیلومتر) به شرح زیر است:

خودروی سواری (اِم ۱): ۱۶۹

خودروی تجاری سبک (اِن ۱): ۲۲۸

موتور سیکلت: ۶۶

البته در ماده ۹ تبصره ۳ قانون ساماندهی صنعت خودرو تأکید شده "عرضه کننده موظف است تا خرداد ماه هر سال عوارض سال قبل موضوع این آیین نامه را به جهت صدور مجوز‌های شماره گذاری به حساب خزانه داری کل کشور واریز و اسناد پرداختی را به وزارت ارایه نماید. درآمد حاصل از اجرای این آیین نامه در قالب قانون بودجه سنواتی به منظور گسترش حمل و نقل عمومی موضوع احکام مندرج در ماده (۴) قانون، با اولویت حمل و نقل عمومی شهری و خودرو‌های برقی و ترکیبی (هیبریدی) استفاده می‌شود".

همچنین عرضه کننده خودرو نمی‌تواند هزینه عوارض را به عنوان هزینه شماره گذاری به قیمت تمام شده خودرو اضافه کرده و از خریدار خودرو دریافت نماید.

منبع: ایران جیب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->