کدام شهرستان‌های خراسان رضوی در وضعیت قرمز از نظر نرخ جمعیت قرار دارند؟ کلاهبرداری به بهانه فروش خودرو و دریافت بیعانه فوت ۲ دانش‌آموز به دلیل تصادف کامیون با تاکسی در کرج + عکس و فیلم اعلام زمان ثبت‌نام آزمون ارشد علوم پزشکی سال ۱۴۰۴ کشف مواد مخدر از رادیاتور خودرو در گمرک بندرعباس (۲۴ مهر ۱۴۰۳) اجرای مانور امنیتی در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد (۲۴ مهر ۱۴۰۳) لزوم توجه به ارتقای سطح سواد ایمنی مواد غذایی و تغذیه جامعه دستگیری مرد خارجی که در نقش مامور از مردم اخاذی می‌کرد + عکس بیمه زنان روستایی و عشایری تا چه میزان توسط مسئولان جدی گرفته شده است؟ اعتبار خرید تا ۵ میلیون تومان به بازنشستگان کشوری تعلق گرفت (۲۴ مهر ۱۴۰۳) تا پایان برنامه هفتم توسعه، تعداد هنرستان‌ها در خراسان رضوی باید ۵۵ درصد افزایش یابد ثبت‌نام بیش از ۵۰ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۴ خراسان رضوی نیازمند هزار و ۵۰۰ معلم تربیت بدنی اعتراضات به نتایج آزمون استخدامی کیفیت‌بخشی بررسی می‌شود ۸۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی و ۱۵ درصد در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کرده‌اند بسیاری از باغ‌وحش‌های کشور فاقد استاندارد‌های لازم هستند | پایان رتبه‌بندی باغ‌وحش‌ها در سال ۱۴۰۳ از ۸۰درصد نابینایی ها می­ توان پیشگیری یا آن­ ها را درمان کرد | مراقبت از نور دیده حدود ۹۰ درصد کمردرد‌ها منشأ مکانیکال دارند و با تقویت عضلات بهبود می‌یابند  ترک سیگار حتی در ۷۵ سالگی می‌تواند امید به زندگی را افزایش دهد شهریه مدارس هیئت‌امنایی چگونه تعیین می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ۲۴ مهر ۱۴۰۳) | دمای مشهد به ۳۰ درجه می‌رسد فرونشست زمین، یک چالش و بحران جهانی ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، سه‌راه دارایی و میدان شهدا در مشهد (۲۴ مهر ۱۴۰۳) با کودکی که دست بزن دارد چطور برخورد کنیم؟
سرخط خبرها

برگزاری «موت کورت» دادگاه نمایشی مرکز وکلای قوه قضائیه در مشهد

  • کد خبر: ۲۹۴۵۳۵
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
برگزاری «موت کورت» دادگاه نمایشی مرکز وکلای قوه قضائیه در مشهد
مرکز وکلای قوه‌قضائیه خراسان رضوی با هدف افزایش مهارت‌های حقوقی وکلا و مردم اولین دوره مسابقات موت کورت یا همان دادگاه نمایشی را با حضور شش گروه از سراسر ایران برگزار کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ موت کورت یا همان دادگاه نمایشی هرچند در ایران عمری زیاد ندارد، اما بیش از پنجاه سال است که در کشور‌های مختلف و دانشگاه‌های معتبر دنیا برگزار می‌شود. نمایشی که در آن دانشجویان حقوق، کارآموزان وکالت و وکلا در کنار قضات باتجربه دادگستری در یک دادگاه شبیه‌سازی‌شده باید دقیقا مثل یک دادگاه واقعی فرایند دادرسی پرونده‌ای را جلو ببرند.

کار موت‌کورت ارتقای تقویت اندیشه و استدلال حقوقی وکلاست و قراردادن آنها در محیط واقعی دادگاه برای افزایش مهارت‌های آنهاست و برای همین هم سالانه در دنیا دادگاه‌های نمایشی زیادی برگزار می‌شود که هم علم و دانش حقوقی و مهارت‌های وکلا را بالا می‌برد و هم اینکه علم حقوقی مردم را افزایش می‌دهد. حالا که برگزاری موت‌کورت‌ها در ایران پا گرفته و با استقبال هم مواجه شده است، مرکز وکلای قوه‌قضائیه خراسان رضوی نیز قدم در این عرصه گذاشته و قرار است اولین دوره مسابقات موت کورت را با حضور شش گروه از سراسر ایران برگزار کند.

رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و انتشارات مرکز وکلای قوه‌قضائیه خراسان رضوی از برگزاری اولین دوره مسابقات موت‌کورت خبر داد و گفت: موت‌کورت شبیه‌سازی یک دادگاه با پرونده و موضوعی واقعی یا فرضی است؛ کاری که در دانشگاه‌های معتبر جهان و در رشته حقوق، امر بدیهی و حتی واحدی درسی محسوب می‌شود.

حمید شهرآبادی در پاسخ به این سؤال که برگزاری موت‌کورت چرا لازم است و چه فایده‌ای برای جامعه وکلا، دانشجویان حقوق و مردم دارد، توضیح داد: موت‌کورت برای وکلا، دانشجویان و دانش‌آموختگان حقوق، کاری کاملا فنی است و آنها در یک فضای جدی کارگاهی و عملیاتی قرار می‌گیرند تا با بهره‌گیری از دانش و مهارت‌های فردی مانند فن بیان، قدرت استدلال و... بیشتر با فضای دادگاه و پرونده‌ها آشنا شوند.

این دادگاه تمرینی البته برای مردم جاذبه‌هایی دارد و فرامی‌گیرند که در فضای دادگاه چطور باید رفتار کنند؛ چون مردم وقتی در فضای کلانتری، دادسرا یا دادگاه قرار می‌گیرند، خیلی نگران و مضطرب می‌شوند، در‌صورتی که همه این دستگاه‌ها برای این ایجاد شده‌اند که حق به حق‌دار برسد.

عضو هیئت‌مدیره مرکز وکلای قوه‌قضائیه خراسان رضوی از تشکیل یک تیم در مرکز وکلا برای شرکت در موت‌کورت‌های آینده کشور خبر داد و گفت: یک دانشجوی حقوق در دانشکده هیچ‌وقت فضای دادگاه را نمی‌تواند آن‌طور‌که باید‌و‌شاید، تجربه کند و امیدواریم بتوانیم این موت‌کورت را دردسترس عموم قرار دهیم.

حسن احمدی‌آهنگرانی، رئیس کمیته آموزش و پژوهش این کمیسیون نیز تأکید کرد: کمتر پیش می‌آید که یک جمع سیصدنفره از کارآموزان یا دانشجویان رشته حقوق بتوانند در دادگاه حاضر شوند و تجربه کسب کنند و ما در مرکز وکلای استان با این کار در واقع، دادگاه را به یک سالن می‌آوریم و ریز‌به‌ریز جزئیاتی را که باید در محکمه رعایت شود، اجرا می‌کنیم. 

وی گفت: پرونده‌ای که برای این موت‌کورت انتخاب شده، یک نمونه واقعی و تقریبا گسترده در جامعه است و مربوط به یک اختلاف خانوادگی است که در آن، زوج با قصد فرار از پرداخت مهریه، خودرویی را به فرد دیگری منتقل کرده و همسر ایشان مدعی است که این انتقال صوری و برای فرار از پرداخت دِین بوده و به‌همین‌دلیل درخواست ابطال معامله را کرده است.

احمدی‌آهنگرانی تأکید کرد: استقبال بی‌نظیر بوده و در این رویداد ۳۸ تیم چهاریاپنج‌نفره از سراسر کشور و شهر‌هایی مثل تبریز، اصفهان، بجنورد، مشهد و... شرکت کرده‌اند که اعضای آن وکلا، کارآموزان وکالت و حتی دانشجویان رشته حقوق بوده‌اند. 
وی ادامه داد: برای اینکه کار در یک فضای کاملا واقعی انجام شود، قاضی این دادگاه از قضات دادگستری که پرونده هم در اختیار خودشان بوده، انتخاب شده است.

عمر ۶۰‌ساله موت‌کورت در دنیا

محمد‌ایمان امیری‌فر، دبیر کمیسیون آموزش مرکز وکلای خراسان رضوی نیز با اشاره به سابقه ۶۴‌ساله برگزاری موت‌کورت در دنیا بیان کرد: موت‌کورت از سال ۱۹۶۰ در دانشگاه هاروارد برای اولین‌بار برگزار شد و ما درحال‌حاضر به‌اندازه کافی در‌این‌زمینه عقب هستیم و فلسفه اصلی آن، این است که قوه استدلال وکیل را افزایش بدهد؛ اما این اتفاق اثر مستقیمی بر مردم دارد، بالاخره هرچه وکیل توانمندتر باشد، قدرت بیشتری برای احقاق حقوق آنها در دعاوی و دادگاه‌ها دارد. 

وی افزود: کمیسیون آموزش، پژوهش و انتشارات مرکز وکلای خراسان رضوی قدم جلو گذاشت و این کار را در دستورکار خود قرار داد و قصد ما این است که مسابقات موت‌کورت ادامه‌دار باشد و موضوعاتی هم که مطرح می‌شود، مربوط به حقوق عامه باشد که گستردگی زیادی دارد؛ هرچند که موضوع اولین مسابقه هم مسئله‌ای است که امروز بسیاری از خانواده‌ها و وکلا با آن درگیر هستند.

موت‌کورت باید در حضور مردم هم برگزار شود

در ادامه آمنه باقرزاده، نایب‌رئیس این کمیسیون نیز گفت: ما از بسیاری از شهر‌های ایران برای شرکت در این رویداد متقاضی داشتیم که بعد از چند مرحله غربالگری درنهایت شش گروه برای مسابقه اصلی انتخاب شدند. وی با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی ویژه این دادگاه‌های نمادین به مردم، تصریح کرد: این دادگاه‌های نمادین و نمایشی باید بیشتر از این برگزار و حتی با کمک رسانه‌ها به‌صورت عمومی و در حضور مردم برگزار شود که این کار نیاز به اطلاع‌رسانی جدی دارد تا فرهنگ‌سازی خوبی میان مردم رخ دهد.

در پایان امیری‌فر، دبیر کمیسیون، اعلام کرد با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده و حجم گسترده استقبال از این رویداد و پیش‌بینی حضور بیش از سیصد نفر در این مراسم، سالن همایش همدم واقع در مشهد، عبدالمطلب۵۸، انتخاب شده تا این رویداد در روز چهارشنبه ۲۵‌مهرماه رأس ساعت ۱۴:۳۰ برگزار شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->